Gå til innhold
Hundesonen.no

Klump under huden

Lemen

Recommended Posts

Huff, nå er jeg bekymret. :unsure:

Etter å ha klipt ned pelsen, fant jeg en klump under huden på Sophus. Den er sånn ca midt på på ryggen, på et ribben. Jeg kan ikke se noe bitt merke, og det ser heller ikke ut som en kvise/inngrodd talgkjertel. Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt den, siden han har hatt mye pels i vinter..

Den føles som en tett/kompakt masse som ligge under huden, og er ca 2 cm i diameter.

Han skal til veterinær senere i dag, hønemor som jeg er ringte jeg til vetten med en gang jeg fant den..

Jeg vet at moren hans har operert/skjært vekk flere fettklumper. Men hunden min er jo ikke feit, så kan han få fettklumper da?! Han leker ganske røft til tider med bestekompisen, så kan det være arrvev?

Noen som har noe (helst beroligende :wub:) erfaring med slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjent på klumpen (for ørtene gang..) og den er løs, dvs den sitter ikke fast på ribbenet, men den sitter i under-huden virker det som. Jeg håper det er et godt tegn.. :D

Vi har time hos vetten kl 1400, men jeg vil helst være beroliget innen den tid.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjent på klumpen (for ørtene gang..) og den er løs, dvs den sitter ikke fast på ribbenet, men den sitter i under-huden virker det som. Jeg håper det er et godt tegn.. :D

Vi har time hos vetten kl 1400, men jeg vil helst være beroliget innen den tid.. :wub:

tror du kan ta det ganske med ro da, det er nok en fettkul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt med flere av mine hundekyndige venner også, og det er godt å høre at du sier det samme som dem. Da satser jeg på at det er en fettkul, og jeg er beroliget. ;) Det er verre med bikkja som er blitt glattbarbert på ryggen i jakt på flere klumper (fant heldigvis ikke flere).. Men det er bare pels og det vokser ut igjen. :)

Nå håper jeg bare veterinæren er enig med oss lekfolk. :)

Tror nok ikke det er chippen, den sitter for langt ned til det, og er litt for stor tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipen sitter alltid i nakken, og på samme side hos de fleste (alle?) hunder, tror det er venstre side... Så jeg tviler på at det er den :)

Hørt den kan forflytte seg om man mikrochipper hunden veldig tidlig... For da forflytter den seg mens de vokser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipen sitter alltid i nakken, og på samme side hos de fleste (alle?) hunder, tror det er venstre side... Så jeg tviler på at det er den :)

Men microchipen kan flytte på seg.

Tror nok ikke det er chippen, den sitter for langt ned til det, og er litt for stor tror jeg.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er ganske normalt.. :)

Ikke vet jeg, men kjenner mange som har funnet den igjen andre steder på kroppen. Vi fant igjen Kaisa sin nede på skuldra. :)

Kjenner også flere som har hatt vandrende chipper, selv vet jeg ikke fordi hundene mine har så mye pels at man ikke kan kjenne det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos veterinæren, og h*n fant 2 stk klumper..! :)

Den ene klumpen var liten (jeg hadde ikke sett den!) og var en inngrodd hårsekk, som vetten klemte på, og vips så var ikke den noe problem.

Den "store" klumpen jeg fant i dag var h*n mer usikker på. Vetten ville vente 1 måned og se om den endret seg, ble større eller mindre. H*n mente det kunne være en inngrodd hårsekk det også, men den har ingen åpning og ser mer ut som en fettklump/cyste... ;)

Vetten var egentlig mest opptatt av pelskvaliteten, det kan se ut som om Sophus har fått en rar pelssykdom, men det egentlig er jeg som har gått amok med Andis-klippemaskin og det fineste skjæret jeg har i jakten på klumper... :)

Nå satser jeg på at klumpen er en helt harmløs fettklump, som skal skjæres vekk om 1 mnd tid. Og at pelsen gror raskt tilbake igjen. ;)

Takk for gode og beroligende råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund på 10 1/2 har klumper overalt. Den største er vel 7 cm i diameter og sitter på ryggraden. Akkurat den tror jeg ikke er fettklump men noe heeeelt annet :P (hun ble kreftoperert for snart 5 år siden og det kan ha noe med det å gjøre).

Ellers har Sonny fettklumper som popper opp over hele henne; de er fra 2 til 4 cm i diameter og løse. Hun har ikke vondt når jeg beveger på dem, og de har heller ikke øket i størrelse.

Her er det ikke snakk om å skjære vekk eller operere - Sonny er blitt en gammel dame som er over middagshøyden nå. Hun er frisk og rask og har ingen smerter. Men hun skal slippe å bli plaget med å fjerne klumpene.

Men jeg innrømmer glatt at jeg fikk panikk da jeg oppdaget de første klumpene ja ;) Jeg har snakket med veterinæren om det og det er bare fettklumper (men hva den der siste saken er er altså litt usikkert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipper kan vandre veldig masse. det er ikke unormalt å finne en chip helt nede ved albuen på en hund. Det er jo ingenting under huden som "stopper" den.

dessuten er en chip på størrelse med et riskorn. Ikke to cm i diameter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipper kan vandre veldig masse. det er ikke unormalt å finne en chip helt nede ved albuen på en hund. Det er jo ingenting under huden som "stopper" den.

dessuten er en chip på størrelse med et riskorn. Ikke to cm i diameter...

mm, jeg har hørt at chiper kan vandre - særlig på eldre hunder, og de detter gjerne ned mellom skulderbladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid, hvis hunden er chippet på internasjonalt vis så har de den mellom skulderbladene, det har Chicka. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha klipt ned pelsen, fant jeg en klump under huden på Sophus. Den er sånn ca midt på på ryggen, på et ribben. Jeg kan ikke se noe bitt merke, og det ser heller ikke ut som en kvise/inngrodd talgkjertel. Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt den, siden han har hatt mye pels i vinter..

Den føles som en tett/kompakt masse som ligge under huden, og er ca 2 cm i diameter.

Han skal til veterinær senere i dag, hønemor som jeg er ringte jeg til vetten med en gang jeg fant den..

Jeg vet at moren hans har operert/skjært vekk flere fettklumper. Men hunden min er jo ikke feit, så kan han få fettklumper da?! Han leker ganske røft til tider med bestekompisen, så kan det være arrvev?

Noen som har noe (helst beroligende :huh:) erfaring med slike ting?

En god regel er om klumpen sitter løst (du kan bevege den) eller om den sitter fast. Er den løs er det liten grunn til bekymring. Er den gjerne hard og sitter festet til kroppen så ville jeg ikke nølt med å komme meg til vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpene er når vekk! *puster lettet ut*

Og Sophus stakkar ligger rett ut på sacco sengen i stua, med teppe over slik at han holder på varmen mens han våkner sakte og forsiktig. De fjernet to klumper, en som jeg trodde var en kvise(!) som ikke var det alikevel, og den som jeg først fant. Nå krysser jeg armer, ben og fingre for at de var godartede, og at han aldri får slike klumper igjen. Det tar på nattesøvnen og kommeboka. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det samme her for en uke siden.. Pludselig da jeg strøg rocky over ryggen kunne jeg mærke en stor klump under hunden ved siden af rygraden. Blev selvfølgelig redd og kaldte på espen som sa det sikkert bare var en fedtklump.. Så vi ville se tiden an. 3 dager etter var den pludselig vekk.. så det var nok ikke så alvorlig heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe (helst beroligende :icon_redface:) erfaring med slike ting?

Min boerboel tispe på snart 5 år har aldri vært fet. Heller skrapa, bare musker og hud. Hun har en fettkul på ryggen som er ca 2 cm i diameter. Hun har også en bitteliten under "armen" Det har hun hatt siden hun var ca 1 år. Helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...