Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra eller dårlig språk?

Toya

Recommended Posts

Enig med Ricco, det høres litt pussig med å være 17 år og allerede ha gjort seg opp en noe forutinntatt mening om ALLE schäfere, og så påberope seg at "eksperter" sier det. Vel, de ekspertene på hund og adferd som har bygd opp hele systemet med mentaltesting, adferdsanalyser etc, de har ofte bakgrunn fra nettopp schäfere.

Hele poenget med schäfere er jo at de kan bli utrolige speilbilder av eierne på godt og vondt, og at de har endel karakteristika som gjør at de ikke pingler seg unna når noe er skummelt, men velger å prøve å ta til motmæle.

Derfor kan dårlige schäfere kanskje oppleves som mer "skumle" for en som ikke har særlig erfaring med dem, eller med hunder - det er meget begrenset hva en 17-åring rekker, skulle jeg tro - og hundene vil dessuten risikere å reagere negativt på en de merker er redd dem, slik det kan virke som om unge Vicky er.

Og det er greit at man ikke LIKER en viss type hunder ut fra PERSONLIGE skrekker og greier, men derimot til å være miniekspert og slakte en hel rase, det blir for barnslig. Og vitner om veldig lite kunnskap og sans for nyanser og for adferdslære.

Er jeg slem nå? Nei... jeg synes jeg er snillere mot unge Vicky, enn unge Vicky er mot en hel rase og de som kjenner rasen og har en helt annet opplevelse av den - kanskje til og med basert på ekte erfaring og kunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Enig med Ricco, det høres litt pussig med å være 17 år og allerede ha gjort seg opp en noe forutinntatt mening om ALLE schäfere, og så påberope seg at "eksperter" sier det. Vel, de ekspertene på hund og adferd som har bygd opp hele systemet med mentaltesting, adferdsanalyser etc, de har ofte bakgrunn fra nettopp schäfere.

Hele poenget med schäfere er jo at de kan bli utrolige speilbilder av eierne på godt og vondt, og at de har endel karakteristika som gjør at de ikke pingler seg unna når noe er skummelt, men velger å prøve å ta til motmæle.

Derfor kan dårlige schäfere kanskje oppleves som mer "skumle" for en som ikke har særlig erfaring med dem, eller med hunder - det er meget begrenset hva en 17-åring rekker, skulle jeg tro - og hundene vil dessuten risikere å reagere negativt på en de merker er redd dem, slik det kan virke som om unge Vicky er.

Og det er greit at man ikke LIKER en viss type hunder ut fra PERSONLIGE skrekker og greier, men derimot til å være miniekspert og slakte en hel rase, det blir for barnslig. Og vitner om veldig lite kunnskap og sans for nyanser og for adferdslære.

Er jeg slem nå? Nei... jeg synes jeg er snillere mot unge Vicky, enn unge Vicky er mot en hel rase og de som kjenner rasen og har en helt annet opplevelse av den - kanskje til og med basert på ekte erfaring og kunnskap...

Jeg mener det burde være et tankekors for "alle dem som kjenner en rase" og "har erfaring med dem" at denne rasen har et så gjennomgående dårlig rykte hos "vanlige folk" - det være seg hundeeiere eller den gemene hop som ikke har bikkje.

Gjennom noen 10-år har jeg dessverre utelukkende dårlige erfaringer fra våre møter med "Hvermansens" schæfre, fått hunder angrepet bakfra helt uprovosert (bl a på vei inn i vår egen bil), opplevd voldsomme utfall på turer, hysterisk gneldring og bjeffing fra hager og trappeganger, etc etc etc - kanskje det gjør meg "barnslig" - siden jeg "slakter" en hel rase på bakgrunn av disse erfaringene - eller kanskje bare schæfer er blitt allemannseie, når de egentlig er egnet for et lite mindretall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje schæferen er utsatt for å bli en småsinna familiehund på grunn av at så mange vil gjerne ha en schæfer, men de vet ikke helt hva de skaffer seg, de bare liker utseendet på hunden. Så blir den gående der uten noe form for stimuli. Og med et så høyt antall schæfere i Norge sier det kanskje seg selv at man ser flere dårlige individer enn f.eks Irsk Ulvehund som det bare er 300-350 av på landsbasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ikke så mange hundene i et miljø som skal til... i ene parken her så er det sterk overvekt av gode schäfereiere med ditto hunder, mens det er litt ymse "bullehunder" med sine machoeiere som får folk til å tusle seg forsiktig vekk... eller borzoihannene i bånd, som folk sørger for å taue inn egne hunder fra...

Det andre stedet er det blitt for mange rottweilere i verste alderen, så nå ser jeg endel av eierne av mindre eller mer engstelige hunder unngå dem fordi det er små tilløp til ene og det andre...

Så det kommer nok an på populariteten: Hvem hundene slår an hos, for de gale årsakene. Jeg synes jo ALLE oppdrettere burde være mer kritiske :( Og så handler det rett og slett om LYDIGHET og KONTROLL. Jeg skjønner ikke at folk som har schäfere, klarer å ha så ulydige hunder som noen kan ha... ikke med den rasen. Men for tiden så er jeg mer skeptisk til veldig mye "ymse" rottweilere, som virker å bli nye motedille - masse unge eiere, kanskje de som ellers ville kjøpt amstaff?

Med gamlerasen, som var uredd, hadde vi aldri et schäferproblem noensinne... de gadd ikke prøve engang. Da syntes jeg ALLE overdrev, for jeg merket aldri noe - selv om det var midt i byen. Nå har jeg hatt to dumme episoder med schäfer, på hver av hundene - men de ble aldri noe mer enn dumme, der ting kunne blitt atskillig skumlere med noen av rottweiler/rottweilerblandingene vi har vært borti i det siste.... Med schäfer kan det bli "mye skrik, lite ull", mens de sistnevnte blir jeg langt mer redd for hva som kunne skjedd hadde jeg ikke fått ordnet det... det tror jeg kunne blitt mye styggere fordi tyngden i det var større.

Så dumme eiere er kanskje flinke til å plukke raser som får lide under dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg mener det burde være et tankekors for "alle dem som kjenner en rase" og "har erfaring med dem" at denne rasen har et så gjennomgående dårlig rykte hos "vanlige folk" - det være seg hundeeiere eller den gemene hop som ikke har bikkje.

Gjennom noen 10-år har jeg dessverre utelukkende dårlige erfaringer fra våre møter med "Hvermansens" schæfre, fått hunder angrepet bakfra helt uprovosert (bl a på vei inn i vår egen bil), opplevd voldsomme utfall på turer, hysterisk gneldring og bjeffing fra hager og trappeganger, etc etc etc - kanskje det gjør meg "barnslig" - siden jeg "slakter" en hel rase på bakgrunn av disse erfaringene - eller kanskje bare schæfer er blitt allemannseie, når de egentlig er egnet for et lite mindretall?

akkurat det jeg mener. Godt at noen fikk sagt det på en ordentlig måte. Er ikke like god til å formulere meg bestandig.

Og mine erfaringer med schæfer har da ikke noe med alder? :( hehe, jeg har hatt en del erfaring med schæfer siden jeg har veldig mange venner med schæfer, og jeg har vært i flere treningsmiljøer hvor det ofte er flertall med schæfere. Men jeg kjenner da ikke alle på hele kloden! Jeg har ikke sagt at jeg er schæfer spesialist, men jeg har sagt at jeg har så dårlige erfaringer med denne rasen at jeg risikerer ikke mine hunder uansett om eieren sier "neida, den er så snill så. Den vil bare leke!" mens den står klar og gneldrer og er klar til å fly på men holdes igjen av båndet. Har hørt det litt for mange ganger. Og jeg har sett for mange og hørt mine venner og bekjentes ulykker litt vel ofte... Og med det jeg har erfart påberoper jeg meg ikke tittelen "schæfer ekspert" eller noe sånt som Ricco mener. :rolleyes:

Edit: Jeg er personlig ikke redd for schæfer. Med mennesker har jeg aldri sett den som noe problematisk. Det er med hunder jeg har min skepsis.

Hvorfor har dere schæferentusiaster så problemer med at jeg rett og slett holder meg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere schæferentusiaster så problemer med at jeg rett og slett holder meg unna?

Jeg tror ikke schäferentusiastene har noe problem med at du rett og slett holder deg unna, men på grunn av måten du formulerte deg på, hørtes det ut som at schäfere er skumle dyr, at flertallet er ustabile og at du har ekspert-uttalelser som støtter deg i dette. Det er å stigmatisere en hel rase - og det er mange som sikkert kan si akkurat det du sa om feks rottweiler, husky, bc, vorsteh, osv osv - fordi de har dårlige erfaringer med noen av disse rasene. Man skal være litt forsiktig når man uttaler seg om en hel rase hvis man ikke ønsker kraftig motbør. :(

Selv feks har jeg til dags dato ennå ikke møtt mer enn en ustabil schäfer - og den ene jeg har møtt var den råeste sporhunden forsvaret hadde i området, hun var ikke helt god i hodet, men det kan sikkert ha noe med et liv i bur å gjøre, med ny hundefører hvert år, og trening på å "ta" inntrengere hele tiden..

Har derimot møtt mange stabile, gode schäfere som leker godt med andre, både tobente og firbente. Har møtt få skikkelig ustabile hunder i mitt liv egentlig, men det kan ha noe å gjøre med at vår hund har vært trygg og selvsikker, i tillegg til at jeg selv aldri har vært smart nok til å være redd andre hunder, ikke engang når jeg var så liten at jeg bare rakk opp til sjegget på bikkjene :( Lyser det trygghet og glede av både deg og den firbente er det vel egentlig ganske få hunder som uttagerer, heldigvis.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke schäferentusiastene har noe problem med at du rett og slett holder deg unna, men på grunn av måten du formulerte deg på, hørtes det ut som at schäfere er skumle dyr, at flertallet er ustabile og at du har ekspert-uttalelser som støtter deg i dette. Det er å stigmatisere en hel rase - og det er mange som sikkert kan si akkurat det du sa om feks rottweiler, husky, bc, vorsteh, osv osv - fordi de har dårlige erfaringer med noen av disse rasene. Man skal være litt forsiktig når man uttaler seg om en hel rase hvis man ikke ønsker kraftig motbør. :(

Kunne ikke sagt det bedre selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, jeg sier ting litt for rett ut noen ganger. Det er jeg absolutt enig i.

Du har flere gode poeng i det du skriver. Det er absolutt ikke sånn at ALLE schæfere er sånn. Men er det kanskje noe uggler i mosen når det er så utrolig mange som har dårlige erfaringer med schæfere og når det er så mange grusomme tilfeller? Mener ikke noe negativt med det spørsmålet. Jeg bare undres litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så mange grusomme tilfeller"...?????

Schäfer er den mest tallrike rasen fremdeles, den har dessverre appell OGSÅ til endel tullinger, og den er uhyre lett formbar av de samme tullingene, og har en naturlig adferd som medfører endel bjeffing og ofte tildels "jukseutfall", som når de straffes kanskje blir forverret - når rykking og kjefting gjør at hunden virkelig skjønner at den har rett i å synes noe er skummelt.

Som Helix sier, det kommer an på en selv, egen rase/individ og hvordan en oppfatter andre hunder. Har bekjent med schäfer med atypisk farge, som folk står og klapper på og skryter av - for så å "åååååå, er det schäfer" og tro den BRÅTT ble farlig, selv om den bare er snill. Og selv hundene til slike, som gjerne hevder at hundene deres er redd schäfere, merker ikke at under den "gale" fargen så lurer det en ekte schäfer....

Det er mye skrik og ofte lite ull i forhold til schäfere. Har man usikre/redde hunder, så er man dessverre mer utsatt. Eller man er en usikker eier selv. Jeg mener... jeg traff en dame som hadde FEM store mynder med seg, og som hadde angst fordi det var EN løs schäfer et sted. Hvordan klarer man å få store hunder til å bli så veike og redde, annet enn med manglende miljøtrening? Så alt henger i hop...

Som sagt... rundt om i storbyen her iallfall så er det ingen som hyler opp om schäfer eller polarhund, som var gårsdagens store skrekker. Nå er det blitt rottweiler kanskje på grunn av den voldsomme økningen i dem (som er synlig, det er helt påtagelig), fremdeles er det endel amstaffer som får merke folks skepsis til deres og eiers adferd i lag.

Kanskje henger endel av "gamle dagers holdninger" igjen? Kan virke dels litt sånn. At man ser på LYD mer enn på det faktiske, SKADE. Eller så tilhører man et miljø der mange kanskje er unge og uerfarne og ikke helt klarer å hanskes med det ene eller det andre; det kan virke som det dels er en krangel mellom to yngre eiere tidligere her i tråden, så det er ikke godt å si.

At konsekvensen av en uerfaren og litt dum eier blir større når det er snakk om hunder som schäfer og rottweiler sier seg selv... der bc og aussier kanskje "bare" blir nevrotisk utagerende istedet? Var jo en annen tråd om det, men det var liksom mer "lov"... enn om noen har det med schäfer. Merkelig... :angry:

Som sagt: En ting er ikke å LIKE en hunderase. En annen ting er å påberope seg tyngde og ekspertise og hevde det om rubb og stubb... og så vise seg å være 17 år B) Men men, de fleste pleier jo å bli visere med årene - og innse at de på langt nær kan så mye som de mente da de var unge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hehe, hvor står det dokumentert at Schæfer er Norges mest tallrike rase? Kom med dokumentasjon.

Som sagt: En ting er ikke å LIKE en hunderase. En annen ting er å påberope seg tyngde og ekspertise og hevde det om rubb og stubb... og så vise seg å være 17 år cool.gif Men men, de fleste pleier jo å bli visere med årene - og innse at de på langt nær kan så mye som de mente da de var unge!

Hehe, jeg har sett nok for et liv syns jeg. Kanskje ikke nok blod for dere, men for meg er det mer enn nok. Så jeg tar ikke sjanser.

Og jeg kjenner til folk på 50 og 60 med samme erfaringer så dette har ikke noe med alder å gjøre. Veldig greit for deg å skylde på at jeg er 17 år, men det syns jeg er et dårlig argument når disse grove tilfellene også ble observert av folk over 17. Å dra inn alder syns jeg var svært umodent av deg.

Jeg holder meg unna schæfer. Og det får dere jammen se å finne dere i og slutte å beskylde meg for å tenke feil fordi jeg er 17 år. I noen av tilfellene jeg så var det selvsagt også godt voksne mennesker som også den dag idag holder seg unna schæfer etter å ha sett for mye blod. Dette betyr ikke at alle schæfere er sånn, men altfor mange er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor står det dokumentert at Schæfer er Norges mest tallrike rase? Kom med dokumentasjon.

Hehe, jeg har sett nok for et liv syns jeg. Kanskje ikke nok blod for dere, men for meg er det mer enn nok. Så jeg tar ikke sjanser.

Og jeg kjenner til folk på 50 og 60 med samme erfaringer så dette har ikke noe med alder å gjøre. Veldig greit for deg å skylde på at jeg er 17 år, men det syns jeg er et dårlig argument når disse grove tilfellene også ble observert av folk over 17. Å dra inn alder syns jeg var svært umodent av deg.

Jeg holder meg unna schæfer. Og det får dere jammen se å finne dere i og slutte å beskylde meg for å tenke feil fordi jeg er 17 år. I noen av tilfellene jeg så var det selvsagt også godt voksne mennesker som også den dag idag holder seg unna schæfer etter å ha sett for mye blod. Dette betyr ikke at alle schæfere er sånn, men altfor mange er det.

Her er en oversikt over de mest populære rasene i Norge:

(8078) Schäferhund

(5351) Norsk elghund grå

(5090) Border collie

(4942) Engelsk setter

(4775) Golden retriever

(4128) Gordon setter

(3523) Rottweiler

(3308) Labrador retriever

(3094) Cavalier king charles spaniel

(2511) Dachshund strihåret

Ta en kikk innom hjemmesidene til NKK om du tror schäferen ikke er den mest tallrike rasen i vårt land, men dette burde du visst :angry:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1099304101699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ta en kikk innom hjemmesidene til NKK om du tror schäferen ikke er den mest tallrike rasen i vårt land, men dette burde du visst huh.gif

hvorfor burde jeg ha visst det da? jeg har ikke noen interesse av å vite hvilke raser som er mest populære. Jeg ville bare se siden schæferen er den hunden som biter flest i året ifølge en statistikk en bekjendt viste meg. Derfor kunne jeg lure. Men det er da ikke noen allmennkunnskap å vite hvilke hunderaser som er populære. Det har ikke noen innvirkning på mitt hundehold hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor burde jeg ha visst det da? jeg har ikke noen interesse av å vite hvilke raser som er mest populære. Jeg ville bare se siden schæferen er den hunden som biter flest i året ifølge en statistikk en bekjendt viste meg. Derfor kunne jeg lure. Men det er da ikke noen allmennkunnskap å vite hvilke hunderaser som er populære. Det har ikke noen innvirkning på mitt hundehold hvertfall.

Bare dette sier jo hvor lite seriøs du må være. De aller fleste er klar over at schäferen er den mest tallrike rasen, selv om de ikke eier en.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article624242.ece

Og bare bildet av IPO-schäferen og den kuperte dobermannen i denne artikkelen viser hvor seriøs denne er. Merkelig at du stiller deg kritisk til påstander om schäfer som den mest populære rasen, men setter all din lit til denne type artikler og "statestikker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Bare dette sier jo hvor lite seriøs du må være. De aller fleste er klar over at schäferen er den mest tallrike rasen, selv om de ikke eier en.

nei, den kunnskapen der har ikke noe med seriøsiteten hos en person.Kjekt å vite, men ikke veldig nødvendig. Jeg syns du må være en veldig dømmende person som dømmer folk fordi de ikke vet hvilken rase som er mest populær. Er ikke alle som bryr seg om popularitet vettu.

og hva er liksom så useriøst med IPO? Så lenge det trenes inn med lek og ikke med vold kan det være en fin sport for dem som liker det. Og IPO handler ikke bare om det å bite på den greia man har på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den kunnskapen der har ikke noe med seriøsiteten hos en person.Kjekt å vite, men ikke veldig nødvendig. Jeg syns du må være en veldig dømmende person som dømmer folk fordi de ikke vet hvilken rase som er mest populær. Er ikke alle som bryr seg om popularitet vettu.

og hva er liksom så useriøst med IPO? Så lenge det trenes inn med lek og ikke med vold kan det være en fin sport for dem som liker det. Og IPO handler ikke bare om det å bite på den greia man har på armen.

Ta en kikk innom denne tråden så kanskje du skjønner hva jeg mener:

http://forum.hundesonen.no/index.php?showtopic=12272&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men jeg skjønner bekymringen i Media når man hører og ser så mye rart med schæfer. Greit at det er en tallrik rase og at det er mange ukyndige eiere. Men burde det ikke da ringe en klokke hos oppdrettere om at nå må man være forsiktig med hvem man selger til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men jeg skjønner bekymringen i Media når man hører og ser så mye rart med schæfer. Greit at det er en tallrik rase og at det er mange ukyndige eiere. Men burde det ikke da ringe en klokke hos oppdrettere om at nå må man være forsiktig med hvem man selger til?

Du ser altså på slike mediaoppslag som seriøse <_< Da skjønner du kanskje også medias "bekymring" for alle de blodtørstige hundene som står bundet utenfor butikker, "bekymringene" for alle de kampglade og livsfarlige amstaffene og ikke minst alle "bekymringene" rundt dette med alle ulvehybridene som det florerer av i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Du ser altså på slike mediaoppslag som seriøse dry.gif Da skjønner du kanskje også medias "bekymring" for alle de blodtørstige hundene som står bundet utenfor butikker, "bekymringene" for alle de kampglade og livsfarlige amstaffene og ikke minst alle "bekymringene" rundt dette med alle ulvehybridene som det florerer av i Norge...

Man skal ikke ta alt for god fisk, men jeg merker meg noen ting. Og når jeg har sett mye(ikke ALT men nok) trist med schæfer, og har trøstet venner som mistet hunden sin etter schæferangrep, da merker jeg meg enkelte ting. Jeg ville aldri vært redd for en Amstaff, men schæfer ville jeg vært redd for å ha i nærheten av mine hunder. Og da sier jeg ikke at alle schæfere er "onde" og hele pakka. Men jeg tar ikke sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Klart det. Du biter deg merke i det du vil bite deg merke i. Noe som imidlertid ikke bare gjelder deg.

tror det gjelder de fleste hvis de opplever noe som har noe med det å gjøre enten de vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det gjelder de fleste hvis de opplever noe som har noe med det å gjøre enten de vil eller ikke.

Har hatt mange negative opplevelser med ulike hunderaser også schäfer (som overhodet ikke representerer flertallet av aggressive hunder for min del), men jeg setter ikke i gang å dømme en hel rase likevel uansett hva jeg har opplevd eller hva som står i media. Du sier at jeg er dømmende, men du er ikke så rent lite dømmende selv hvis du har tenkt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Har også sett andre hunder klikke, men ikke så mange som schæfere. Og de gangene med schæfer har det skjedd mye mer fatale ting. Jeg syns det er fint schæfereiere har glede av sin rase, men jeg ville ikke hatt en i nærheten av min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett andre hunder klikke, men ikke så mange som schæfere. Og de gangene med schæfer har det skjedd mye mer fatale ting. Jeg syns det er fint schæfereiere har glede av sin rase, men jeg ville ikke hatt en i nærheten av min hund.

det der blir jo for dumt å si astrid...

"ville ikke hatt en schæfer i nærheten av min hund" høres du ikke hvor teit det lyder?

er jo akkuratt som om jeg skulle hatt en kjempefordom mot la oss ta din rase da ... aussie, siden de kan bli nesten like stressa som bc da, bare for å ta ett fiktivt eksempel ( sier ikke at de er det, men bare sånn fiktivt)

da hadde utsagnet blitt som følger :" jeg vil ikke ha en stressa aussie i nærheten av min hund, siden da kan min hund også bli stressa" Og legge media til grunn blir og litt teit i mine øyne.. da er det mange raser eller ting jeg ikke skulle likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det der blir jo for dumt å si astrid...

"ville ikke hatt en schæfer i nærheten av min hund" høres du ikke hvor teit det lyder?

er jo akkuratt som om jeg skulle hatt en kjempefordom mot la oss ta din rase da ... aussie, siden de kan bli nesten like stressa som bc da, bare for å ta ett fiktivt eksempel ( sier ikke at de er det, men bare sånn fiktivt)

da hadde utsagnet blitt som følger :" jeg vil ikke ha en stressa aussie i nærheten av min hund, siden da kan min hund også bli stressa" Og legge media til grunn blir og litt teit i mine øyne.. da er det mange raser eller ting jeg ikke skulle likt...

Vet det kanskje er teit for mange. Men sånn er det her i gården... Desverre. Men alle hunder må ikke bortpå hverandre uansett :angry:

at stress smitter over er vel ikke like farlig som at en hund dør. Men det har vi ikke sett...

Og en ting. Jeg mener ikke at schæfere er en farlig rase osv, men jeg lar ikke min være i lek med en schæfer. Isåfall hadde jeg vært veldig obs. Men det er ikke fordi jeg vil ha fordommer mot rasen, men jeg har liksom fått nok. Og da er det greit å være på den sikre siden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser altså på slike mediaoppslag som seriøse <_< Da skjønner du kanskje også medias "bekymring" for alle de blodtørstige hundene som står bundet utenfor butikker, "bekymringene" for alle de kampglade og livsfarlige amstaffene og ikke minst alle "bekymringene" rundt dette med alle ulvehybridene som det florerer av i Norge...

Jeg er på ingen måte enig i Vicky i forhold til Schäfer generelt, men hun har et poeng i forhold til dette med at det kanskje burde ringe en klokke hos oppdretterne. Jeg er helt enig med deg at man ikke skal ta mediaoppslag for god fisk, og at media blåser opp bekymringer rundt enkelte raser, men hadde jeg vært Schäferoppdretter og medlem av raseklubben, så hadde jeg tatt slike oppslag veldig seriøst.

Ikke fordi jeg hadde trodd mere på dem enn hva jeg gjør i dag, men fordi det finnes alt for mange som faktisk tror alt de leser - eller som Vicky som velger å tro noe av det. Derfor kan slike oppslag bli en belastning for Schäfereiere i hverdagen.

Media har vært ganske hardt ute mot kanskje spesielt Schäfer og Rottweiler i forhold til både bitestatistikker og enorme, dramatiserte oppslag om enkeltepisoder, og det er masse folk som går rundt her i landet med lite kunnskap om hunder generelt som nå er skeptiske til disse rasene. Hadde jeg jobbet med noen av disse rasene, eller spesielt om jeg var medlem av raseklubben til de, så ville jeg jobbet aktivt for å få bukt med slike oppslag. En måte er å jobbe for å få positive oppslag rundt sine raser, en annen er å jobbe for å få samtlige oppdrettere - også "hjemmeoppdrett" til å arbeide hardt for å være ekstra kritisk til både avlsmateriale og til kjøpere av rasen. Ikke for at disse rasene ER noe værre enn andre raser, men fordi de ofte blir fremstilt slik, og dermed kan få seg et stempel. I dette gale landet kan veien fra et slikt stempel til et evt raseforbud være skremmende kort, bare spør folk med Amstaff.

Selv må jeg bare understreke at jeg virkelig liker disse to rasene, og den dagen jeg skal ha meg en brukshund, og ikke bare jakthund, så vil disse to rasene være høyaktuelle. Selv har jeg til dags dato bare sett en eneste Schäfer i slåsskamp, og det var desverre en liten Schäfervalp som lekte med en nabohund av helt annen rase - hvorpå nabohunden midt i leken plutselig ble aggresiv og tok valpen. Innen eierne fikk skilt dem, var valpen så ødelagt at den etterhvert ble avlivet - og det på tross av at den underkastet seg totalt i kampen. Hunden som angrep lever i beste velgående idag, desverre, og er ikke en av rasene som pleier bli dratt frem i diskusjoner om aggresive hunder...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...