Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra eller dårlig språk?

Toya

Recommended Posts

Ok, stryk akkurat de rasene fra listen da :) Er vel ingenting å bruke så lang tid på :D Jada, det finnes mynder som jager, jakthunder som faktisk brukes ordentlig til jakt, gjeterhunder som gjeter, apportører som apporterer - men en stor del av hundene innenfor gruppene/rasene blir ikke brukt, og det var vel det som var poenget.

Litt sent, men jeg håper surret mitt rekker frem! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Ok, stryk akkurat de rasene fra listen da :mellow: Er vel ingenting å bruke så lang tid på :P Jada, det finnes mynder som jager, jakthunder som faktisk brukes ordentlig til jakt, gjeterhunder som gjeter, apportører som apporterer - men en stor del av hundene innenfor gruppene/rasene blir ikke brukt, og det var vel det som var poenget.

Litt sent, men jeg håper surret mitt rekker frem! Hehe..

Hehe, jeg klarer ikke dy meg å svare på denne heller jeg - du legger opp til det :)

Jeg har ferie og god tid, så det går bra :P

Virker ikke som om du forsto hva jeg mente, derfor velger jeg å "gnåle" videre. Poenget mitt var nettopp det at de nevnte jakthundrasene er akkurat de mest representerte rasene på fjell og vidde, og at de fleste av disse rasene faktisk brukes til jakt - det er ike snakk om at det "finnes", det er overveldende flertall som faktisk brukes til jakt. Kan ikke sammelignes med det at "noen mynder som jager, noen gjeterhunder blir brukt som gjetere" osv osv. For akkurat på disse rasene er det ikke "noen" som brukes til det de er tiltenkt, det er flertallet, og flere og flere oppdrettere setter krav om at man SKAL bruke disse rasene til jakt for at du i det hele tatt skal få kjøpe dem, og raseklubben setter krav om jaktpremiering for at du skal få lov å stå på deres avlsliste. Det blir som å si at "noen skoleransler brukes til å ha bøker i". :(

Håper noe av surret mitt også rekker frem...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg plumper? Dette er harde fakta.

VAR er noe helt annet enn ER. Selvsagt var den en gjeter. Men det er den desidert ikke den dag idag. Og gjeting har ikke noe med jakt å gjøre. Det er 100% sikkert.

Forskjellige definisjoner her: Og mange hunder kan "gjete" med å jage. Men det er ikke ekte gjeting. Nå i disse dager er det vel omtrent kun Borderen og Australsk Kelpie som har bevart gjeteregenskapene. Er kun små minoriteter av andre raser som har snev av gjeterinstinkt. Og dette er minimale minoriteter. Og Schæferen har jeg hørt ikke engang har noen minoriteter med egenskapene. Men spørs jo på definisjon. For hvis du mener jaging og jakting er det samme som "gjeting" kan det være det. Men EKTE gjeting er det ikke.

Schäferhunden er og kan fortsatt definitivt brukes som gjeterhund i dag. Det finnes mangfoldige bevis på.

Må også bare si at du ikke kan ha mye peiling på hund hvis du mener at gjeting ikke har noe med jakt å gjøre. Det er jo nettop derfor hunden er en så god gjeter; alle gjeterhundens egenskaper bygger på ulvens jaktinstinkt.

Eye, stalk og chase er metoder som alle kan utføres av border collien, (i tillegg til andre gjeterhundraser inklusiv schäferhund) enten du liker det eller ikke, og det er kun den siste metoden som bygger på "jaging" som du snakker og vet så veldig mye om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Guest Vicky

Det blir på en annen måte enn det jeg er vandt til med f.eks schæfer. Sånn som mange schæfere er ville ikke jeg tort å bruke som gjeterhund hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir på en annen måte enn det jeg er vandt til med f.eks schæfer. Sånn som mange schæfere er ville ikke jeg tort å bruke som gjeterhund hvertfall.

Hvorfor hadde du ikke tørt å bruke schäferhund i gjeting? Bare lurer.

Skjønner bare ikke helt hva du mener med at du ikke ville tørt å bruke en schäfer til gjeting hvis den faktisk var trent til det. Var ikke hunden vant med sauer hadde jeg aldri tørt å slippe den løs i en saueflokk enten det var en border collie eller en schäfer, hvis hunden er en trent gjeterhund blir jo saken en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Vicky

Hvorfor hadde du ikke tørt å bruke schäferhund i gjeting? Bare lurer.

Skjønner bare ikke helt hva du mener med at du ikke ville tørt å bruke en schäfer til gjeting hvis den faktisk var trent til det. Var ikke hunden vant med sauer hadde jeg aldri tørt å slippe den løs i en saueflokk enten det var en border collie eller en schäfer, hvis hunden er en trent gjeterhund blir jo saken en helt annen.

fordi jeg aldri ville stolt på en schæfer etter å ha sett hvordan de kan være. Har i min levetid kun opplevd en god schæfer, og jeg har sett en god del schæfere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg aldri ville stolt på en schæfer etter å ha sett hvordan de kan være. Har i min levetid kun opplevd en god schæfer, og jeg har sett en god del schæfere.

Det var jo veldig synd at du ikke har opplevd flere gode schäfere da. Har sjelden blitt skuffet av en schäfer. Jeg har imidlertid møtt på mange border collies som ikke har vært helt god i toppetasjen. Men jeg kan jo ikke akkurat nekte for at border collie er en av de beste gjeterne likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det var jo veldig synd at du ikke har opplevd flere gode schäfere da. Har sjelden blitt skuffet av en schäfer. Jeg har imidlertid møtt på mange border collies som ikke har vært helt god i toppetasjen. Men jeg kan jo ikke akkurat nekte for at border collie er en av de beste gjeterne likevel.

har hørt flere fagpersoner si at det er noe spesiellt med schæferen som gjør den utrygg. Og sorry, etter det jeg har sett og erfart med schæfer ville jeg ikke sluppet en på hunden min eller sauene mine hvis jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt flere fagpersoner si at det er noe spesiellt med schæferen som gjør den utrygg. Og sorry, etter det jeg har sett og erfart med schæfer ville jeg ikke sluppet en på hunden min eller sauene mine hvis jeg hadde.

Jeg hadde heller aldri sluppet en schäfer eller en hvilken som helst annen hund sammen med en flokk sauer sånn helt uten videre. Men var det snakk om en schäfer som var trent til gjeting så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å slippe den løs blant sauer. Men det hadde du aldri gjort til tross for at hunden var trent til nettopp å gjete?

Hva mener du er fagpersoner forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg har aldri møtt en god schæfer. Så om den trente schæferen ikke oppførte seg som en schæfer sammen med andre dyr ville jeg vurdert det. Sorry, altfor dårlig erfaring med rasen.

Fagpersoner = dyrleger, og folk som har jobbet mye med hund i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri møtt en god schæfer. Så om den trente schæferen ikke oppførte seg som en schæfer sammen med andre dyr ville jeg vurdert det. Sorry, altfor dårlig erfaring med rasen.

Hmm, jaja. Enten så kan du umulig ha møtt så mange schäfere eller så har du utrolig uflaks. Klart det finnes mange kjipe schäfere, men dette er langt i fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har da møtt toya.. er ikke hu helt god heller da eller?

dette her blir veldig OT, men kan du ikke være så snill å tenke deg om to ganger før du snakker? er litt kjedelig å høre på påstander som ikke hører noen steds hjemme...

akkuratt som om jeg skulle lire av meg komentarer om at "alle bc er stressa og at jeg aaaaldri har møtt en bc som er god i toppen" hører du hvor teit det høres ut?

sorry, kunne ikke dy meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

du har da møtt toya.. er ikke hu helt god heller da eller?

dette her blir veldig OT, men kan du ikke være så snill å tenke deg om to ganger før du snakker? er litt kjedelig å høre på påstander som ikke hører noen steds hjemme...

akkuratt som om jeg skulle lire av meg komentarer om at "alle bc er stressa og at jeg aaaaldri har møtt en bc som er god i toppen" hører du hvor teit det høres ut?

sorry, kunne ikke dy meg...

jeg har kanskje sett Toya, men aldri hilst på henne... så det kan jeg ikke uttale meg om. Kanskje jeg formulerte meg feil, men jeg mener omtrent alle schæferene jeg har vært i nær kontakt med. Erfaringer som sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange schäfere her i landet vårt, og ikke alle er like gode. Likevel synes jeg det er dumt at noen skjærer alle over en kam. For det er langt i fra alle schäferhunder som faktisk er aggressive og farlige. Det å gå ut og si at "jeg har aldri møtt en god schäfer" e.l. hjelper ikke akkurat på rasens rykte, det eneste dette fører til er at folk blir flinkere til å dømme en rase de ofte ikke en gang kjenner.

Har etterhvert møtt og hatt flere schäfere, og det er klart det finnes noen råtne epler, men slike individer finner man innenfor alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg velger å holde meg unna. og det burde ikke plage noen :icon_redface:

Det at du slenger rundt deg i hytt og pine om alle de fæle schäferne du har sett kan faktisk være ganske irriterende. Det går jo bare utover de som driver med gode schäfere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det at du slenger rundt deg i hytt og pine om alle de fæle schäferne du har sett kan faktisk være ganske irriterende. Det går jo bare utover de som driver med gode schäfere.

jeg må da kunne si det jeg har erfart. Når det er fakta. Jeg har bare altfor dårlig erfaring med schæfere til å ta noen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må da kunne si det jeg har erfart. Når det er fakta. Jeg har bare altfor dårlig erfaring med schæfere til å ta noen sjanser.

Når de faktaene dine får det til å høres ut som at alle schäfere er aggressive så synes jeg det er dumt og veldig synd. Og jeg må innrømme at jeg er lei av å møte på folk med de samme holdningene til schäferhund som du har når vi er ute på tur. Ikke noe kjekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Når de faktaene dine får det til å høres ut som at alle schäfere er aggressive så synes jeg det er dumt og veldig synd. Og jeg må innrømme at jeg er lei av å møte på folk med samme holdninger til schäferhund når vi er ute på tur. Ikke noe kjekt i det hele tatt.

men hvorfor er det så mye sjokkerende tilfeller? mener ikke at alle schæfere er "onde" liksom. Men JEG har nesten aldri møtt trygge schæfere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er det så mye sjokkerende tilfeller? mener ikke at alle schæfere er "onde" liksom. Men JEG har nesten aldri møtt trygge schæfere.

Skjønt at du ikke har møtt så mange snille schäfere. En av grunnene til at man hører spesielt mye om disse er jo først og fremst fordi dette er den mest tallrike rasen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Skjønt at du ikke har møtt så mange snille schäfere. En av grunnene til at man hører spesielt mye om disse er jo først og fremst fordi dette er den mest tallrike rasen i Norge.

det kan være et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne påstanden fra deg Vicky blir "litt over mål"... og nå henviser jeg direkte til alderen din, du er jo "bare" 17 år, og hvor stor erfaring kan du da ha med Schäfer? Og hvor mange kan du ha møtt lenge nok til å gi en sånn beskrivelse på denne tiden?

Selvfølgelig finnes det en del "dårlige" individer, men så er det også ett meget stort anntall av de i Norge. Og dårlige individer finner vi også i andre raser... (med mye mindre antall i rase)

og det at du legger så stor vekt på hva enkelte dyreleger sier veier desverre ikke alltid så mye... grunnen til deres uttalelse kan være så enkel at de heller ikke liker rasen.. For å få hold i noe sånt så få det skriftelig fra dem, visst ikje så blir det bare løse rykter...

Nå er jeg snart 44 år (huff) og har alltid holdt på/ hatt Schäfer i min hverdag, og føler at jeg kan påberope meg litt mer erfaring enn hva du har innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...