Gå til innhold
Hundesonen.no

Møkkete link


henrikke

Recommended Posts

f... så ekkelt da, skulle likt og sitt bonden leve i sinn egen drit ja :huh: blir så lei meg av sånnt...

Hmm den var litt krass syns jeg. Bakom de fleste av disse dyretragediene ligger det en menneske/familietragedie i tillegg. All den raske utviklingen har tatt knekken på småbøndene, det stilles krav om flere dyr enn de fleste egentlig kan ta seg av. . Men ingen dyr skal behøve å ha det slik, det er jeg hundre prosent enig i. Jeg syns mattilsynet har for lite sjekker generelt, men spesielt hos kjøttfe bønderne. Melken stilles det større krav til, og det blir lettere oppdaget hvis noe er galt. Og i tillegg så skjer det alt for lite når det blir oppdaget slike tilfeller. Og hvis utviklingen fortsetter med at det kreves større og større bestander, så kommer dyrevelferden til å bli enda dårligere. Jeg vet flere som driver gårdsbruk av middels størrelse som holder på å legge opp pga denne utviklingen. De vil ikke være del av de usannsynlige høye kravene som stilles til besetningen, fordi dyrevelferden da blir ufrivillig nedprioritert. Jeg kunne godt tenkt meg et gårdsbruk men siden kravene til størrelse er så store som de er så kommer jeg ikke til å følge den drømmen. Et vanlig menneske har ikke kapasitet til å gi så mange dyr den oppfølgingen de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke dra alle over en kam her...

har også vært å sett i noen fjøs, og dyra der var reine og så godt ut, så enkelte folk skulle ikke fått lov, det er jeg med på, men alle kan ikke dras over en kam :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hmm den var litt krass syns jeg. Bakom de fleste av disse dyretragediene ligger det en menneske/familietragedie i tillegg. All den raske utviklingen har tatt knekken på småbøndene, det stilles krav om flere dyr enn de fleste egentlig kan ta seg av. . Men ingen dyr skal behøve å ha det slik, det er jeg hundre prosent enig i. Jeg syns mattilsynet har for lite sjekker generelt, men spesielt hos kjøttfe bønderne. Melken stilles det større krav til, og det blir lettere oppdaget hvis noe er galt. Og i tillegg så skjer det alt for lite når det blir oppdaget slike tilfeller. Og hvis utviklingen fortsetter med at det kreves større og større bestander, så kommer dyrevelferden til å bli enda dårligere. Jeg vet flere som driver gårdsbruk av middels størrelse som holder på å legge opp pga denne utviklingen. De vil ikke være del av de usannsynlige høye kravene som stilles til besetningen, fordi dyrevelferden da blir ufrivillig nedprioritert. Jeg kunne godt tenkt meg et gårdsbruk men siden kravene til størrelse er så store som de er så kommer jeg ikke til å følge den drømmen. Et vanlig menneske har ikke kapasitet til å gi så mange dyr den oppfølgingen de trenger.

Har jobbet på gård selv, og ut i fra det jeg har erfart så handler det ikke dette om innsnevringer og høye krav. Alle bønder har mulighet til å stelle bra med dyrene sine, og de skal ha en rimelig god unnskyldning å komme med når dyrene ser sånn ut (som i artikkelen). Det er jo også sånn at det er kjøttfeet som lider mest, stuet sammen i bokser uten annet enn betongunderlag. Der jeg jobbet var det sånn at hestene fikk gå på et tykt lag spon som ble rengjort hver dag (og det var i og for seg veldig bra), mens melkekyrne, kalvene og oksene måtte ikke få mer enn en håndfull spon på betongunderlaget sitt for dagen, fordi vi måtte spare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke alle kyr ha madrasser eller noe sånt noe? mener det kom noen nye regler

De reglene er det ikke alle som følger enda, da jeg sluttet å jobbe på den gården for snart et år siden, var det langt i fra alle kyrne som hadde fått matter. Mattene gjør jo kyrnes liv hakket bedre, men jeg tror det er veldig få som hadde blitt imponert hvis de hadde sett dem. Dessuten gjelder kravet om matte kun melkekyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på gård selv, og ut i fra det jeg har erfart så handler det ikke dette om innsnevringer og høye krav. Alle bønder har mulighet til å stelle bra med dyrene sine, og de skal ha en rimelig god unnskyldning å komme med når dyrene ser sånn ut (som i artikkelen). Det er jo også sånn at det er kjøttfeet som lider mest, stuet sammen i bokser uten annet enn betongunderlag. Der jeg jobbet var det sånn at hestene fikk gå på et tykt lag spon som ble rengjort hver dag (og det var i og for seg veldig bra), mens melkekyrne, kalvene og oksene måtte ikke få mer enn en håndfull spon på betongunderlaget sitt for dagen, fordi vi måtte spare...

Vel nå sa jeg de fleste å det står jeg for fortsatt. Det er den erfaringen jeg har gjort meg fra diverse gårder rundt både i nordland og i trøndelag. Jeg har vært borti en gård som hadde dyr som var skitne, og gården ellers var ganske forfallen. Men det finnes selvsagt de som har i utgangspunktet god nok råd til å ta seg av dyrene, men som ikke gjør en god nok jobb der. Det er ikke de jeg forsvarer heller :icon_redface: . Men jeg kan heldigvis telle på en hånd de gårdene jeg har sett som hadde skitne dyr, og der var det personer som slet med andre ting ellers. Det er ikke så lett å være småbonde i den omkjøringsperioden som er nå, hvor gårdene skal bygges om til løsdriftsfjøs ( det er vel til 2010 det skal være gjort) noe som koster uhorvelig mye penger og mange sliter med å få hjulene til å gå rundt.

Forøvrig så syns jeg tallet over møkkete dyr som blir levert inn er alt for høyt, og det er garantert enkelte sløvinger ute å går som har alle muligheter til å gjøre noe med forholdene. Jeg syns mattilsynet bør gå sterkere ut mot de som har et for dårlig dyrehold, slik som det er nå får sjelden bønder noen etterfølger av å ha dårlige forhold for dyrene, annet enn at de får mindre betalt for dyrene de leverer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan blir hygienen på disse madrassene da? kyrne driter og pisser ¨på madrassene og det blir et paradis for bakterier og leve der.

Tror nok det kan bli litt av hvert som gror under de mattene hvis bonden ikke er nøye med å lufte å rengjøre under dem. Det de også kan gjøre er å feste deler av mattene opp langs kanten, altså strimler om du skjønner, å så ha silikon imellom. Og så ha silikon imellom skøytene bortover rekken. Da skal det være tett og hygienen blir ikke noe stort problem. Og selv om det er matter så legges det spon oppå for å trekke til seg piss og fuktighet. En matte er ikke noe unnskyldning for ikke å bruke spon syns jeg, da de kan bli sleipe å ekle av alt pisset, sponet gjør hygienen bedre og det blir tørrere for Dagros å ligge. Madrassene er jeg litt usikker på hvordan de gjør det hygienemessig siden jeg ikke har så mye erfaring med dem. De fleste jeg vet om bruker gummimatter nå. Men ifølge undersøkelser så er madrasser bedre. Logisk det for gummimattene er ikke så veldig myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor bruker de ikke bare masse spon? pga det er dyrt?

Tja det og, å så jo mere spon man bruker jo større sjans er det for at gjødelstrekket tettes osv. Det skal jo tross alt skrapes minst tre ganger om dagen ( tror de færreste gjør det egenlig, men jeg mener det burde være det minste) og da går det uhorvelig mye spon iløpet av en dag når man har mange dyr. Å så har de visst funnet ut at kyr trives best på madrasser, de legger seg oftere og mindre stivt, det var en nedgang i antall tilfeller mastitt å antall jurtråkk gikk å ned. Har ikke sett den undersøkelsen ute på nett ellers kunne jeg lagt ut link. Får gjøre det hvis/når jeg kommer over den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...