Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør han velge?

Isabel

Recommended Posts

Pappa vurderer å kjøpe seg hund, men han vet ikke helt åssen rase(jeg bor ikke hos han)

Sånn lever han:

Han har en slags gård(butikk eier), masse beitemark(han har hester) og mye mye plass.

Huset hans ligger 100 meter fra hans egen butikk.

Han har 3 katter, og en kjæreste som også liker hunder :icon_redface:

Han jobber mye, men det vil også si en del arbeid inne i butikken, men også mye ute i naturen.

Finns det en rase som: liker å være med andre dyr, ikke bjeffete, må like mennesker generellt godt.

Veit at man seff gjør hunden mye "sin" men hvilke raser kan jeg ta utgangpunkt i?

Den kommer da til å være mye i stall om dagen, og med mindre barn.

Noen som har noe forslag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke si litt om hva han vill bruke den til? Det eliminerer ganske mange raser skjønner du! :icon_redface:

noen raser jeg trur vil passe han:

Labrador

Golden retriever

Belger

Shiba

Buhund

kelpie

Dalmatiner

Aussie

i can continue..trenger nok mer info enda ja! Men siden han har hatt hund så lenge, bør han jo egentlig ha en viss peil på hvilken rase han skal ha nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund jenta: Buhund bjeffer vel en del da.

Han burde nok skaffe seg en rase som ikke trenger så mye psykisk trening, hvis han ikke har tenkt å trene den på noen måte.

Dalmantiner

collie

labrador

golden

noe i den duren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund jenta: Buhund bjeffer vel en del da.

Han burde nok skaffe seg en rase som ikke trenger så mye psykisk trening, hvis han ikke har tenkt å trene den på noen måte.

Dalmantiner

collie

labrador

golden

noe i den duren

Ville jeg anbefalt den om den gjorde det? :) Den bjeffer ikke mer enn noen annen rase. dessuten går bjeffing mer på individet enn rasen, og det at buhunden bare gneldrer er kun viss-vass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg anbefalt den om den gjorde det? :) Den bjeffer ikke mer enn noen annen rase. dessuten går bjeffing mer på individet enn rasen, og det at buhunden bare gneldrer er kun viss-vass.

Hmm.. jeg var sikker på at du hadde skrevet det i tidligere innlegg, også har jeg hørt det fra andre også, men jeg kjenner ingen selv, så jeg vet ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden han har erfaring med hund i 17 år, da er jeg ikke redd for å anbefale schæfer til han, flott hund, som trenger stimulans og mosjon :)

men er jo mange andre raser som passer også,

golden

collie, korthår

labrador

aussie

er jo liksom smaken hans man må finne da...

vet jo ikke hvordan rase han kunne tenkt seg liksom,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror kanskje jeg ville annbefalt en rase uten mye vaktinstinkt. Ser liksom for meg at hunden skal gå løs på gården og på en måte ønske velkommen til de som evt handler i butikken hans?

Ikke en fordel med vakthundraser da. Syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror kanskje jeg ville annbefalt en rase uten mye vaktinstinkt. Ser liksom for meg at hunden skal gå løs på gården og på en måte ønske velkommen til de som evt handler i butikken hans?

Ikke en fordel med vakthundraser da. Syns jeg da.

man kan da få bedagelige bikkjer som egentlig har vaktinnstinkt...

en av naboene mine har schæfer, og hu ligger løs på trappa eller i hagen hele tiden , og er snill som ett lam, uansett om det kjører, sykler, løper, eller går noen forbi, ung eller gammel...

så det er vel mye hva man dresserer hunden til, og hva den blir vant med når den vokser opp...

hvis den vokser opp på gården, blir den vel tidlig vant med at hit kommer det folk en gang i blant, og kanksje oftere enn det, så da blir det noe hunden kanskje ikke bryr seg så mye om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har jo bare hatt blandingshunder:

* Nova Scotia Duck Tolling Retriever

* Flatcoat retriever / Gordon setter

Toller'en var mye mer "fres" i, enn flatcoat/gordon'en..

Det er mye enklere å "styre" flatcoat/g'en, enn tolleren, da tolleren var mer eller mindre hyperaktiv.. hehe..

Men, ikke misforstå meg, jeg synest det var utrolig morro. Men, han var EKSTREMT energisk! Han kunne mer eller mindre fly over fjell, var litt stilig så han kunne løpe den hunden.

Videre, når man snakket til han og lagde masse lyse lyder, ble han helt hyper, begynte å lage lyder. Virket nesten som han snakket når han var glad/oppspillt.

Begge hundene er veldig greie, men, ja.. Som folk sier, har jo alle hunder personligheter/egenskaper som er medfødte.

For min del, tok jeg blandingshund pga. jeg ikke skal på utstilling elns. uansett, så det er meningsløst for meg å betale feks. 12.000kr for en hund.. Hunden er ikke verdt mer/mindre for meg, om jeg betaler mer/mindre. (som ble diskutert i en annen tråd :huh:)

Ps. han kan jo også vurdere å ta inn feks. en omplasseringshund som omplasseres grunnet allergi feks. Da kan dere jo vite akkuratt hva dere får, samt dere slipper valpestadiet, der hunden spiser opp sko, ledninger til surroundhøyttalere, etc. hver natt :)

Bare min tanke da, jeg tenker det er litt greit å ta imot omplasseringsdyr, da de trenger et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok anbefale en retriver jeg.. De er flotte, utholdende hunder som både kan være med på lange turer i skogen, som regel lett kan læres opp til å gå løs på tunet, de takler en hviledag eller to uten større problemer, og de har ikke det mest utfordrende pelsstellet.. Golden eller Labrador vil jeg tro passer, utifra hva jeg har hørt til nå. Anbefaler ingen av gjeterrasene (aussie, BC, belger, schäfer) om han ikke vil trene hunden i noe spesielt (spor eller andre ting som utfordrer hunden psykisk)- det kan gå bra, men det er stor fallhøyde med disse rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

hva med Rottwailer, den kan brukes til vakt hund p.g.a. butikken den trives med andre dyr og den er familie hund. men det er sikkert mange hunder som passer inn. mange er redde for Rottwaileren for de den er stor og mørk, pluss at den har fått et helt galt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...