Gå til innhold
Hundesonen.no

Bronsjemerkeprøven

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

en nå er jeg så forvirra, og hører hele tiden at på bronsjemerket skal man få slippe alle forstyrrelser, og man kan kreve å være alene med dommeren. Vi skal jo være i en hall. Og jeg ville i tillegg gjerne fått igjen porten, pga rex kan stikke, og ute der er det mange biler.

Hører at jeg kan kreve å få ned porten, men av andre ikke.

Hører at jeg kan få kreve å være alene, men av andre ikke det heller.

Og trenern sa jeg også kunne spørre om at lyset skulle være av (er jo lyst inni der på dagen uansett), så rex skal slippe å få skyggene rett oppi trynet (for di gjeter han)...

Hva har jeg egentlig rett til å kreve? Eller har jeg ikke lov å sette noen krav?

Skrevet

Jeg ville spurt først jeg.. De fleste dommere er greie, og dette er jo ikke den strengeste prøven. Bare prøv å ikke bekymre deg over noenting. Alle forstyrrelser kan du jo ikke komme unna, men du kan spørre om å lukke porten så ingen kan se deg. Det er alltid best å spørre pent før du krever. Og det går nok kjempefint. Hvis ikke fikk dere jo øvd litt på å være i en hall?

Lykke til, og ha gøy!

Skrevet

Jeg ville spurt først jeg.. De fleste dommere er greie, og dette er jo ikke den strengeste prøven. Bare prøv å ikke bekymre deg over noenting. Alle forstyrrelser kan du jo ikke komme unna, men du kan spørre om å lukke porten så ingen kan se deg. Det er alltid best å spørre pent før du krever. Og det går nok kjempefint. Hvis ikke fikk dere jo øvd litt på å være i en hall?

Lykke til, og ha gøy!

Vi trener vanligvis i hallen. Men egenetlig vil jeg at porten skal være igjen, kun for at han ikke skal fokusere for mye på en åpning, hvo han kan komme seg unna...(kan stikke lett).

Og de har sagt at det kan sitte folk inni hallen, og de kan jo stoppe han om han stikker. Men han kommer til å stikke pga det er en åpning. Og han driter jo i om det er noen som hindrer han også. For da løper han og koser seg i resten av hallen istedet. (er jo en "Stor" hall)...

Takk forresten :(

Skrevet

Snakk med dommeren, hun som skal dømme virker kjempegrei :(

Kommer også til å prøve på lørdag men tar det kun som trening da Nena egentlig ikke er klar :P

Skrevet

Snakk med dommeren, hun som skal dømme virker kjempegrei :(

Kommer også til å prøve på lørdag men tar det kun som trening da Nena egentlig ikke er klar :P

Ja møtte ho idag. Eller ho bare var der. Men han morten S. (eier balder) (om du vet hvem han er), så skulle han snakke litt og høre om vi kunne ordne så porten var igjen hvertfall. Men skal det sitte noen å se på meg, så må de være musestille...

Skrevet

Er du så usikker at det smitter over på hunden går det jo an å vente litt? Om det blir veldig mange hvis og om og men og ordninger så blir det jo ingen virkelig prøve sånn egentlig.

Skrevet

men men, Det var likt for alle. Masse forstyrrelser utenfor hallen (pga messe i helgen), og biler kjørte stadig forbi, og traktorer skrapa veien rett utenfor.Så skulle bare mangle...

Skrevet

trur ikke det gik så bra ifg hjemmesiden hennes..men jeg vil gjerne se poenglisten og slik jeg altså, om du vil legge ut da :);) Bedre lykke neste gang da!

Skrevet

trur ikke det gik så bra ifg hjemmesiden hennes..men jeg vil gjerne se poenglisten og slik jeg altså, om du vil legge ut da ;):) Bedre lykke neste gang da!

Hjemmesiden funker jo ingenting på nå? :huh:

Skrevet

hehe, nei det gikk ikke så bra.

For det første var vi i agility-hallen, og alle hinderne sto rundt (rex har aldri sett noe sånt før), og ikke har vi hatt sjangs til å trene rundt sånne "forstyrrelser".

Tannvisninga fikk jeg 10 på. og lineføring var det masse snusing, men holdt seg sidenav meg hele tiden så fikk 7 på den. Så på fri ved foten stakk han (for å lukte på disse hinderne), jeg hentet han, og fikk jo selvsagt 0. Men dekk fra holdt stakk han igjen. Så da droppa vi det, og gjorde resten med godbiter. Men da hadde jeg plutselig fått 9 på stå under marsj, og 10 på innkalling, og 2 minutter enkeltdekk reiste han seg bare opp på...

Skrevet

hehe, nei det gikk ikke så bra.

For det første var vi i agility-hallen, og alle hinderne sto rundt (rex har aldri sett noe sånt før), og ikke har vi hatt sjangs til å trene rundt sånne "forstyrrelser".

Tannvisninga fikk jeg 10 på. og lineføring var det masse snusing, men holdt seg sidenav meg hele tiden så fikk 7 på den. Så på fri ved foten stakk han (for å lukte på disse hinderne), jeg hentet han, og fikk jo selvsagt 0. Men dekk fra holdt stakk han igjen. Så da droppa vi det, og gjorde resten med godbiter. Men da hadde jeg plutselig fått 9 på stå under marsj, og 10 på innkalling, og 2 minutter enkeltdekk reiste han seg bare opp på...

Men det er jo ikke dårlig egentlig da... Et par nuller hist og her er bedre enn mange øvelser med 5 spør du meg... virka som om noe gikk bra, og det er noe du skal være fornøyd med :) Får trene videre og prøve senere :huh:

Skrevet

Men det er jo ikke dårlig egentlig da... Et par nuller hist og her er bedre enn mange øvelser med 5 spør du meg... virka som om noe gikk bra, og det er noe du skal være fornøyd med :) Får trene videre og prøve senere :huh:

Men som alle sier, Om rex oppfører seg så går alt bra. For alle momentene er så godt som inne, og gjør alt veldig bra. Så synd det er denne stikkinga som ødelegger ;)

Skrevet

Men som alle sier, Om rex oppfører seg så går alt bra. For alle momentene er så godt som inne, og gjør alt veldig bra. Så synd det er denne stikkinga som ødelegger :huh:

Hmm, du må vel gjøre deg selv mer fristende å komme til da? Kle deg ut som sau? :)

Skrevet

Hmm, du må vel gjøre deg selv mer fristende å komme til da? Kle deg ut som sau? :huh:

hehe, eller bare få mer respekt (mener jeg da). men vet liksom ikk ehelt hvordan jeg skal få trent på dette utenom den langlina...

Skrevet

Men hvor mange poeng fikk han tilsammen egentlig..? ;)

Jeg dreit egentlig i bronsjemerket etter at han hadde stikke 2-3 ganger,, så ho skreiv ikke på "kritikkskjemaet". Jeg brukte jo som sagt godbit for at han ikke skulle stikke mer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...