Gå til innhold
Hundesonen.no

Bronsjemerkeprøven

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

en nå er jeg så forvirra, og hører hele tiden at på bronsjemerket skal man få slippe alle forstyrrelser, og man kan kreve å være alene med dommeren. Vi skal jo være i en hall. Og jeg ville i tillegg gjerne fått igjen porten, pga rex kan stikke, og ute der er det mange biler.

Hører at jeg kan kreve å få ned porten, men av andre ikke.

Hører at jeg kan få kreve å være alene, men av andre ikke det heller.

Og trenern sa jeg også kunne spørre om at lyset skulle være av (er jo lyst inni der på dagen uansett), så rex skal slippe å få skyggene rett oppi trynet (for di gjeter han)...

Hva har jeg egentlig rett til å kreve? Eller har jeg ikke lov å sette noen krav?

Skrevet

Jeg ville spurt først jeg.. De fleste dommere er greie, og dette er jo ikke den strengeste prøven. Bare prøv å ikke bekymre deg over noenting. Alle forstyrrelser kan du jo ikke komme unna, men du kan spørre om å lukke porten så ingen kan se deg. Det er alltid best å spørre pent før du krever. Og det går nok kjempefint. Hvis ikke fikk dere jo øvd litt på å være i en hall?

Lykke til, og ha gøy!

Skrevet

Jeg ville spurt først jeg.. De fleste dommere er greie, og dette er jo ikke den strengeste prøven. Bare prøv å ikke bekymre deg over noenting. Alle forstyrrelser kan du jo ikke komme unna, men du kan spørre om å lukke porten så ingen kan se deg. Det er alltid best å spørre pent før du krever. Og det går nok kjempefint. Hvis ikke fikk dere jo øvd litt på å være i en hall?

Lykke til, og ha gøy!

Vi trener vanligvis i hallen. Men egenetlig vil jeg at porten skal være igjen, kun for at han ikke skal fokusere for mye på en åpning, hvo han kan komme seg unna...(kan stikke lett).

Og de har sagt at det kan sitte folk inni hallen, og de kan jo stoppe han om han stikker. Men han kommer til å stikke pga det er en åpning. Og han driter jo i om det er noen som hindrer han også. For da løper han og koser seg i resten av hallen istedet. (er jo en "Stor" hall)...

Takk forresten :(

Skrevet

Snakk med dommeren, hun som skal dømme virker kjempegrei :(

Kommer også til å prøve på lørdag men tar det kun som trening da Nena egentlig ikke er klar :P

Skrevet

Snakk med dommeren, hun som skal dømme virker kjempegrei :(

Kommer også til å prøve på lørdag men tar det kun som trening da Nena egentlig ikke er klar :P

Ja møtte ho idag. Eller ho bare var der. Men han morten S. (eier balder) (om du vet hvem han er), så skulle han snakke litt og høre om vi kunne ordne så porten var igjen hvertfall. Men skal det sitte noen å se på meg, så må de være musestille...

Skrevet

Er du så usikker at det smitter over på hunden går det jo an å vente litt? Om det blir veldig mange hvis og om og men og ordninger så blir det jo ingen virkelig prøve sånn egentlig.

Skrevet

men men, Det var likt for alle. Masse forstyrrelser utenfor hallen (pga messe i helgen), og biler kjørte stadig forbi, og traktorer skrapa veien rett utenfor.Så skulle bare mangle...

Skrevet

trur ikke det gik så bra ifg hjemmesiden hennes..men jeg vil gjerne se poenglisten og slik jeg altså, om du vil legge ut da :);) Bedre lykke neste gang da!

Skrevet

trur ikke det gik så bra ifg hjemmesiden hennes..men jeg vil gjerne se poenglisten og slik jeg altså, om du vil legge ut da ;):) Bedre lykke neste gang da!

Hjemmesiden funker jo ingenting på nå? :huh:

Skrevet

hehe, nei det gikk ikke så bra.

For det første var vi i agility-hallen, og alle hinderne sto rundt (rex har aldri sett noe sånt før), og ikke har vi hatt sjangs til å trene rundt sånne "forstyrrelser".

Tannvisninga fikk jeg 10 på. og lineføring var det masse snusing, men holdt seg sidenav meg hele tiden så fikk 7 på den. Så på fri ved foten stakk han (for å lukte på disse hinderne), jeg hentet han, og fikk jo selvsagt 0. Men dekk fra holdt stakk han igjen. Så da droppa vi det, og gjorde resten med godbiter. Men da hadde jeg plutselig fått 9 på stå under marsj, og 10 på innkalling, og 2 minutter enkeltdekk reiste han seg bare opp på...

Skrevet

hehe, nei det gikk ikke så bra.

For det første var vi i agility-hallen, og alle hinderne sto rundt (rex har aldri sett noe sånt før), og ikke har vi hatt sjangs til å trene rundt sånne "forstyrrelser".

Tannvisninga fikk jeg 10 på. og lineføring var det masse snusing, men holdt seg sidenav meg hele tiden så fikk 7 på den. Så på fri ved foten stakk han (for å lukte på disse hinderne), jeg hentet han, og fikk jo selvsagt 0. Men dekk fra holdt stakk han igjen. Så da droppa vi det, og gjorde resten med godbiter. Men da hadde jeg plutselig fått 9 på stå under marsj, og 10 på innkalling, og 2 minutter enkeltdekk reiste han seg bare opp på...

Men det er jo ikke dårlig egentlig da... Et par nuller hist og her er bedre enn mange øvelser med 5 spør du meg... virka som om noe gikk bra, og det er noe du skal være fornøyd med :) Får trene videre og prøve senere :huh:

Skrevet

Men det er jo ikke dårlig egentlig da... Et par nuller hist og her er bedre enn mange øvelser med 5 spør du meg... virka som om noe gikk bra, og det er noe du skal være fornøyd med :) Får trene videre og prøve senere :huh:

Men som alle sier, Om rex oppfører seg så går alt bra. For alle momentene er så godt som inne, og gjør alt veldig bra. Så synd det er denne stikkinga som ødelegger ;)

Skrevet

Men som alle sier, Om rex oppfører seg så går alt bra. For alle momentene er så godt som inne, og gjør alt veldig bra. Så synd det er denne stikkinga som ødelegger :huh:

Hmm, du må vel gjøre deg selv mer fristende å komme til da? Kle deg ut som sau? :)

Skrevet

Hmm, du må vel gjøre deg selv mer fristende å komme til da? Kle deg ut som sau? :huh:

hehe, eller bare få mer respekt (mener jeg da). men vet liksom ikk ehelt hvordan jeg skal få trent på dette utenom den langlina...

Skrevet

Men hvor mange poeng fikk han tilsammen egentlig..? ;)

Jeg dreit egentlig i bronsjemerket etter at han hadde stikke 2-3 ganger,, så ho skreiv ikke på "kritikkskjemaet". Jeg brukte jo som sagt godbit for at han ikke skulle stikke mer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...