Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt klaging fra meg...

Wanderlust

Recommended Posts

Ja jeg her sitter jeg da, og vil bare få det ut.

Jeg hoppet av skoleåret pga mye hodepine, og ingenting hjelper, Går dag ut og dag inn, med den hærsens hodepina. Og man blir bare sååå lei, og klager på meg fordi jeg ikke orker noe, men når de selv har èn dag med litt vondt i hodet så sitter di der selv, og syns synd på seg selv. Orker ingenting. Hvorfor klager de på meg da? Jeg som prøver å gjøre det jeg orker, selvom jeg har drit vondt i hodet.

Og ja, jeg tok noen mat-allergi tester, og gjettom jeg hadde litt allergi mot di værste matgruppene, som f.eks melk, egg, koffein, gluten, sitrus frukte, and you name it. Jada, nå skal jeg gå på diet som ikke inneholder noen av disse tingene, og jeg spiser ikke så mye fra før av, så dette blir jo lett (not). i tillegg (som jeg ser på som værst) er at jeg ikke får lov å drikke cola, min yndlings drikke jeg ikke klarer meg uten. (ja jeg er avhengig), cola til frokost, cola til middag, og cola til kvelds. Ikke brus i det heltatt!!!

Og attpå til så går bikjetreningene sååå dårlig nå, og jeg hadde jo planer om å gå opp til bronsjemerkeprøven på lørdag...

Blir jo virkelig motivert også da, når jeg bare må kutte ut helt å spise/drikke det jeg liker best...

Nok syting fra meg denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Allergisk mot så mye kan ikke være lett.

Bronsemerkeprøven går nok bra, ellers kan du vell ta den på nytt igjen? Bare ikke hardtren før prøven, da går både du og hunden lei.

Det er typisk at folk maser og maser, men når de kommer i samme situasjon selv og blir mast på, så reagerer de på samme måte. Men sånn er nå vi alle. Irriterer oss over andre, men våre egne svakheter legger vi ikke merke til.

Skulle gjengi et ordtak, men kommer selvfølgelig ikke på det nå.

Er ikke noe annet enn mat som gjør at du får hodepine da?

Og ang mat, så finnes det mye godt der ute :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristina skrev:

Oisann! Allergisk mot så mye kan ikke være lett.

Bronsemerkeprøven går nok bra, ellers kan du vell ta den på nytt igjen? Bare ikke hardtren før prøven, da går både du og hunden lei.

Det er typisk at folk maser og maser, men når de kommer i samme situasjon selv og blir mast på, så reagerer de på samme måte. Men sånn er nå vi alle. Irriterer oss over andre, men våre egne svakheter legger vi ikke merke til.

Skulle gjengi et ordtak, men kommer selvfølgelig ikke på det nå.

Er ikke noe annet enn mat som gjør at du får hodepine da?

Og ang mat, så finnes det mye godt der ute :P

Testa det meste, kiropraktor, noe spes behandling, osv osv.

MEN kan komme av at jeg hadde hjernhinnebetennelse som mindre. (med blodforgiftning) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hodepinen, er du sikker på at det ikke er migrener? Er det migrener så finnes det jo endel medisin å få mot det. Å gå rundt med konstant hodepine må jo være forferdelig. Selv så blir jeg helt utslått etter noen timer (har mild migrene). Håper hvertfall du finner ut av det. Hodepine er helt forferdelig.

Kristina: er det "Man ser splinten i sin brors øye, men ikke bjelken i sitt eget du tenker på kanskje? Var det første jeg tenkte på hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth og Buster skrev:

Angående hodepinen, er du sikker på at det ikke er migrener? Er det migrener så finnes det jo endel medisin å få mot det. Å gå rundt med konstant hodepine må jo være forferdelig. Selv så blir jeg helt utslått etter noen timer (har mild migrene). Håper hvertfall du finner ut av det. Hodepine er helt forferdelig.

Kristina: er det "Man ser splinten i sin brors øye, men ikke bjelken i sitt eget du tenker på kanskje? Var det første jeg tenkte på hvertfall.

Har sett det som migrene, og har tabletter mot det, men di hjelper ikke lengre :( Hjalp veldig bra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcRex skrev:

Har sett det som migrene, og har tabletter mot det, men di hjelper ikke lengre :( Hjalp veldig bra før...

Du får ikke byttet medisin? Vet at enkelte merker så må man bytte etter så og så lang tid men husker ikke hvilke. Jeg trenger ikke medisin selv siden jeg har en mild form, men moren min som har kraftig migrene bruker tabletter og hun måtte bytte medisintype nå nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth og Buster skrev:

Du får ikke byttet medisin? Vet at enkelte merker så må man bytte etter så og så lang tid men husker ikke hvilke. Jeg trenger ikke medisin selv siden jeg har en mild form, men moren min som har kraftig migrene bruker tabletter og hun måtte bytte medisintype nå nettopp.

Vet egentlig ikke, Men går jo til lege ofte, og ho har ikke sagt noe. Men men. Kan virke som om jeg er inni en god periode nå. Ikke SÅÅÅ mye vondt nå. to-tre ganger i uka kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcRex skrev:

Vet egentlig ikke, Men går jo til lege ofte, og ho har ikke sagt noe. Men men. Kan virke som om jeg er inni en god periode nå. Ikke SÅÅÅ mye vondt nå. to-tre ganger i uka kanskje...

Hodepine og i særdeleshet migrene er virkelig invalidiserende. Jeg vet - har hatt faenskapet i 25 år... og jeg er da ikke såååå gammal! Begynte når jeg var liten. Gikk helt til jeg ble voksen før jeg endelig ble henvist til en nevrolog. Da hadde jeg slitt meg gjennom videregående skole med sengeligging og oppkast 3 ganger i uka uten hverken forståelse eller medisiner.. festlig? NOT!

Så dersom du enda ikke har vært hos spesialist, så be fastlegen din om å henvise deg - dette er en oppgave for spesialister og ikke fastleger! De har rett og slett ikke kunnskaper nok. Det finnes en rekke gode medikamenter som du kan bruke, og i tillegg finnes det gode øvelser du kan lære for å redusere smerter/anspenthet i skuldrer/nakke/rygg.

Alt har en sammenheng - du sier du er avhengig av cola? Cola inneholder store mengder coffein, og det hadde du testa positivt på i allergi? I tillegg så virker coffein sentralstimulerende, og det vil si at du får høyere puls og fart i kroppen av å innta det. Så når du plutselig ikke får dekket "avhengigheten" din, så får du abstinenser i form av å føle deg elendig, deppa, vondt i magen og hodet og tung i kroppen.

Håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i hodepine-klubben. Har ikke migrene, men en nakkeskade. Det meste jeg har hatt

med hodepine var 3 mnd i strekk, og det var meget frustrerende når ingen medisiner hjelpte.

Jeg må trene nakkemusklene jevnlig, resten av livet. Hvis ikke går jeg tilbake til zombie-stadiet

med hodepine hver dag. (nå klarer det seg med ett par ganger i uka.) Legene har slått seg til ro

med det, fordi ingen kan fikse en slik nakkeskade, det er noe en bare må leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Miggrene her. utrooolig slitsomt... så jeg vet godt hvor frustrerende det er med den dunkinga i huet til enhver tid.... Er jeg stiv i nakken får jeg fortere miggrene. Kommer et slags forvarsel bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel til nevrolig og noe annet(noe jeg ikke husker navnet på). Har fått henvisninger til det meste :P

Men vi får se. Den colaen klarer jeg bare ikke slutte med det første... Jeg spiser mindre sjokolade etter ho sa jeg skulle prøve å slutte for en stund tilbake, men litt MÅ jeg ha. Men colaen Skal jeg aldri slutte med. (eneste jeg syns er godt å drikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :P

Jeg tåler heller ikke gluten, og spiser ikke kjøtt - men takk og lov for at jeg ikke sliter med mye hodepine! Det kan umulig være særlig kjekt.

Derimot er jeg utrolig usunn i matveien, fordi jeg holder meg borte fra så mye sunt. Det merkes litt på konsentrasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med migrene, kommer når jeg stresser og holder på i 2-3dager med dunking, spying etc <_<

Men ikke fortvil pga prøven for det var nytt sted du aldri har trent på, nye ting der inne så var en litt uvant situasjon :) Går nok bedre neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine skrev:

Det er jo kjempe bra :) sliter selv med hode pine hverfall når jeg sitter med datan ;) men legen hvet ikke hva det er noe drit!

Hei,

Dette kan være pga. dårlig skjerm eller dårlig syn.

Du har noe som heter HZ på skjermen, som kan hjelpe å stille opp.

Men, en lavkvalitets skjerm, vil være dårlig å bruke.

ellers, bcrex: kjipe problemer ja. *klemmepå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...