Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihund/blindehund


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ser terapihunder og blindehunder feks. det er typiske raser som brukes som puddler, labradorer, golden og shæfere etc. Alle hunder kan vel så og si trener opp til noe sånnt, men det er disse rasene som blir mest brukt. Noen som vet hvorfor disse rasene blir mest anvendt? Klart rasene som blir brukt må være lettlærte, men mange andre raser er lettlærte som feks boksere, dobermann etc. men disse rasene er jo kjent for å bli sent voksne og er ganske barnslige. Er dette noe som gjør at disse hunden ikke passer til hjelpehunder, blindehunder etc? tenkte litt på dette når jeg gikk tur med Hera idag. Hun er jo veldig lekete og tuller mye og er nysgjerrig, så jeg vet ikke hvorvidt hun hadde klart seg som en blindehunde feks. Selv om dette trenes opp fra starten, så vil jo alltid leken, ivrigheten og nysgjerrigheten være der.. For terapihunder må være rolig hele dagen og vente mye og være tålmodig.. Bare noen tanker jeg fikk.. hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En terapihund, hjelpehund eller førerhund må for det første være veldig tilpasningsdyktige. De må takle mange omgivelser, mye venting (som du nevnte), de må være veldig tålmodige og ikke bli lett stressa. De må være lettlærte, oppmerksomme, og de må ha en størrelse som ikke er for stor og ikke er for liten (det må være en hund som kan komme seg under bord, benker og stoler for å hente ting eieren har mistet, men samtidig må hunden være stor nok til å "gjøre litt utav seg" så andre ser at her kommer det en blind person, eller om det er en hjelpehund så må den klare å f.eks. hoppe opp på rullestolen så den kommer opp til nakken på eieren og kan ta av sånn hvit krage).

En førerhund, terapihund eller hjelpehund må være vennlig, den må være nokså forutsigbar, den bør ikke ha utpreget jakt- eller gjeterinstinkt.

Det er ikke så alt for mange raser du sitter igjen med når du har funnet de som har alle disse egenskapene. Selvsagt er det veldig individuelt om en hund har alle disse egenskapene - det går ikke bare på rase, men når f.eks. førerhundskolen skal skaffe seg "kontaktoppdrettere" som avler opp førerhunder er det jo greit å "basere" seg på en eller flere raser som ofte får individer som passer til det en førerhund skal gjøre. Særlig labrador og golden har ofte disse egenskapene. Det ser jeg jo på Tinka også. Nå sitter jeg her på datamaskinen, og hun ligger på siden rett ut og ser ut som om hun er i dyp søvn, men med en gang jeg reiser meg opp er hun der, klar til å gjøre hva som helst. Det gjelder alle tider av døgnet, og en sånn egenskap er verdifull for en førerhund, terapihund eller hjelpehund - å slå seg fort til ro og være avslappet så lenge eieren er det, men være oppmerksom og klar nårsomhelst, så lenge eieren krever det.

Labradorer er jo også kjent for å være litt tullete i hodet som unghunder, og de er ofte ikke de som modner raskest heller - jeg har merket stor forskjell på Tinka ift modenhet de siste par månedene (hun er ca 30 måneder nå). Allikevel har de så mange andre egenskaper som gjør dem til suverene førerhunder - tilpasningdyktig, av/på-knapp, vennlig, tålmodig, tolerant, passe størrelse, kort hår (lite pelsstell), også er de apporterende fuglehunder, noe som er en fordel (lett å lære opp til å hente ting eier har mistet, tømme vaskemaskinen osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser terapihunder og blindehunder feks. det er typiske raser som brukes som puddler, labradorer, golden og shæfere etc. Alle hunder kan vel så og si trener opp til noe sånnt, men det er disse rasene som blir mest brukt. Noen som vet hvorfor disse rasene blir mest anvendt? Klart rasene som blir brukt må være lettlærte, men mange andre raser er lettlærte som feks boksere, dobermann etc. men disse rasene er jo kjent for å bli sent voksne og er ganske barnslige. Er dette noe som gjør at disse hunden ikke passer til hjelpehunder, blindehunder etc? tenkte litt på dette når jeg gikk tur med Hera idag. Hun er jo veldig lekete og tuller mye og er nysgjerrig, så jeg vet ikke hvorvidt hun hadde klart seg som en blindehunde feks. Selv om dette trenes opp fra starten, så vil jo alltid leken, ivrigheten og nysgjerrigheten være der.. For terapihunder må være rolig hele dagen og vente mye og være tålmodig.. Bare noen tanker jeg fikk.. hva tror dere?

Ikke for å være pirkete, men hva er en blindehund? (Tenker du på førerhund?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...