Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar oppførsel fra BC

M-lady

Recommended Posts

Hei hundefolk!

Dette høres sikkert litt rart ut, men jeg lurer egentlig bare på om noen har opplevd det samme!

Jeg har en BC tispe på litt over 2 år. Hun har alltid vært glad i kos og oppmerksomhet, men har aldri vært særlig "klengete". Hun finner seg alltid en plass i stuen hvor hun ligger store deler av dagen og dormer...

Men så, for en uke siden ca, begynte hun å bli veldig opptatt av å grave og skrape der hun skal ligge. Uansett om det er fliser eller i sofaen. Puter og pledd skal flyttes på, og hun virker litt mer rastløs enn ellers. Om natten har hun alltid pleid å ligge nederst i fotendden av sengen, men nå vil hun ligge KLIN inntil oss, og gjerne oppå putene våre eller under dynen!!

Hva er dette for noe? For oss som kjenner henne er dette "radikale" endringer i mønsteret hennes. Hun hadde løpetid i januar, kan det ha noen sammenheng?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg merker det jo ikke på noen andre områder. Det går ikke utover henne fysisk og hun går heldigvis ikke og bærer på noe!!

Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller hindre det i å bli verre? Kunne jeg ha gjort noe på forhånd?

Og hvorfor er det plutselig så viktig å ligge helt inntil oss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok innbilt svangerskap ja.. Tror de kan være "mildt" angrepet, altså at de ikke trenger å ta den helt ut, hvis du skjønner, men har ikke opplevd. i.s. selv, så jeg er ikke 100% sikker :P

Edit: Ingen av hundene har hatt det, var det jeg mente, snakka ikke om meg selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du selv kan gjøre mot innbildt svangerskap er gi mindre mat og mer mosjon, da får hun annet å bruke energien sin på enn å være "gravid"

Man skal heller ikke kose så mye med dem, selvom det er utrolig vanskelig, de er jo så søte når de er så kosete.

Det finnes en medisin som legen kan skrive ut til deg, Galastop, den stopper denne aktiviteten etter et par dager.

Jeg brukte denne medisinen et par ganger på min tispe og er veldig effektiv.

Det du burde tenke på er å sterilisere hun, når hun får innbildte svangerskap er også livmorbetennelse lettere å få, så om du ikke skal avle så ville jeg vurdert å sterilisere hun.

Min har blitt sterilisert og det er utrolig hvor fint hunden tar det til å være såpass stor operasjon. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, M-Lady!

Du beskriver en hund som er veldig lik min. Jeg har aldri tolket denne adferden som noe annet enn en mild form for inbildt drektighet. Det skjer hver gang en viss tid etter løpetid, så sammenhengen er ganske åpenbar. Dette er det veldig mange tipser som kan ha, og er ansett som relativt normalt.

Min opplever i tillegg en del svingninger i humør gjennom løpetidssyklusen, hun varierer fra ekstremt stresset til ekstremt rolig og dvask i tiden før og etter løpetid. Rene berg og dalbanen, så jeg har mang en gang lurt på om jeg burde sterilisere, men jeg vegrer veldig...

Vi skal nå prøve oss på homeopati for å se om vi kan klare å jevne ut disse svingningene i noen grad.

Hvis du ikke opplever "verre" plager enn det du beskriver, er sterilisering etter min oppfatning et altfor drastisk inngrep. Dette er jo tross alt noe som er normalt hos tipser, selv om vi kanskje kan irritere oss litt over graving og masing. Men det hører jo med i et hundehold sånne ting også :P

Behandling av hormonelle svingninger er av de tingene som viser seg å ha god effekt bare man treffer "blink" i forhold til middel og dosering. Lurt da å ta kontakt med en homeopat med spesialisering på dyr for å få vurdering av hele hunden før valg av middel. Her er en link: http://www.hundehomeopatene.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra alle! Det er jo det jeg mistenkte, men jeg trodde altså at dette ofte viste seg mer fysisk på hunden. Jeg ser ikke på dette som noe stort problem, og kommer nok ikke til å vurdere verken medisiner eller sterilisering med det første. Men om det blir verre neste gang (tror hun er ferdig allerede) så skal jeg huske på rådene jeg fikk av dere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...