Gå til innhold
Hundesonen.no

Løper etter sykler


Kristina

Recommended Posts

Har hatt litt av dette problemet med min egen hund. Han har mye jaktlyst for å være den rasen han er...alt som beveger seg, setter igang giret hos ham,om han er i det humøret.. :?

det om har virket her, er rett og slett å få oppmerksomheten. Jeg har alltid en ball, og/eller leke med meg på tur (en pipeleke),og skulle det skje at en syklist freser forbi,med Odin rett i hælene,har jeg en "se her" kommando. Jeg sier ikke "på plass", "nei", "kom hit" eller noen...-bare "se her" , for det betyr her skjer det noe myyye kulere enn det du holder på med...-og så er det belønning med ball/leke for at han avbryter og setter oppmerksomheten på meg..

Deretter gir jeg gjerne en på plass kommando en pitteliten stund -ikke for lenge,for hunden min er ung,og har lett for å bryte kommandoer ennå om de "virker" for lenge. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

man slipper jo ikke løs en 5 mnd gammel valp uten langline da... må alltid ha den på for 100%. Min hund har jeg 100 % på. Den kommer uansett hva, så jeg tror fint det går ann å få 100%, men da må man konsekvent bruke langline. Alle våre hunder har dette funket perfekt på. Alle(da mener jeg ALLE) våre hunder har 100% innkalling. Langline er verdt gull selv om den er noe knuddrete.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapp løs Tinka uten langline da hun var fem måneder gammel.

100% innkalling er det ingen som har på hunden sin, fordi hunden tross alt er et dyr med instinkter. Man kan ha 98%, kanskje til og med 99,7%, men 100% er idiotisk å si at man har på hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man slipper jo ikke løs en 5 mnd gammel valp uten langline da... må alltid ha den på for 100%. Min hund har jeg 100 % på. Den kommer uansett hva, så jeg tror fint det går ann å få 100%, men da må man konsekvent bruke langline. Alle våre hunder har dette funket perfekt på. Alle(da mener jeg ALLE) våre hunder har 100% innkalling. Langline er verdt gull selv om den er noe knuddrete....  :wink:

Man skal fint kunne slippe en 5 mndr gammel valp løs - det er i valpetiden man skal være konsekvent med å ha den løs så mye som mulig, så den nettopp lærer å følge etter "sjefen"...

-det mange gjør feil med nettopp dette, er at de roper/gir beskjed til hunden hvor de går...-gi bikkja en SKIKKELIG støkk med å gjemme seg,så går det ikke mange gangene før den dilter i ræva på en.. :wink:

Dette har jeg gjort med mine,og nå har jeg en 12 mndr gammel hannhund som kommer hver gang jeg gir han beskjed på det.. (bank i bordet) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Enig i det der Calina. :D

Chow'er er ikke kjent for å være den hunden som dilter.

Men har gjømt meg ett par ganger for Diego, så nå følger han med hvor jeg er.. :D Også kan han fot ved øyenkontakt.. ;) Er så stolt over nurket mitt.. :D

Noen ganger tror jeg ikke at han er en chow.. :D

Og jeg mener valper på 5 mnd skal få gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg har ikke hunden løs og min hund følger etter meg over alt. På inngjerede områder var hun løs, men ellers hadde hun langline. Da får du de 100, ja kanskje 99 prosentene. Det å ha hunden løs hele tiden uten LANGLINE er idioti spør du meg. Hunden lærer ikke mye av det. Kan jo likegodt ha langline på, den merker jo ikke stort til den., Du driver jo ikke å holder i langlina. VIcky er kjempe glad i å følge etter. Hun vil til og med følge etter på do! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En langline på en valp (og på voksen), henger seg bare opp i ting - de går gjerne rundt et tre, eller innimellom busker,og vips - der sitter 1stk hund fast.

Mye lettere å ha dem løs der det er mulig,og ikke gi dem beskjed på hvor du går...da får du og en hund som følger deg hvor enn du går... :wink:

-det er mange veier til Rom..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

--------------------------------------------------------------------------------

En langline på en valp (og på voksen), henger seg bare opp i ting - de går gjerne rundt et tre, eller innimellom busker,og vips - der sitter 1stk hund fast.

Mye lettere å ha dem løs der det er mulig,og ikke gi dem beskjed på hvor du går...da får du og en hund som følger deg hvor enn du går...

-det er mange veier til Rom..!!

De nye langlinene henger seg ikke opp. Dessuten er det bedre enn at hunden blir overkjørt. Det er ikke sikkert hunden følger etter deg hvis det er andre interesante ting. Jeg vil ha en hund som kommer uansett hva til enhver tid. Da bruker man langline. Men som sagt, det er fler veier til et mål, men så gjelder det å ikke bli overkjørt først... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. :D

Tror ikke de folk slipper valpen/hunden sin løs nær trafikkerte veier, uten å være sikker på at hunden følger ett deg..

Så da er det jo liten sjangs at den blir påkjørt.

Folk her inne har litt mer peiling enn å sette valpen løs på fortauet og forvente at den skal følge etter deg uten å gå ut i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. :D

Tror ikke de folk slipper valpen/hunden sin løs nær trafikkerte veier, uten å være sikker på at hunden følger ett deg..

Så da er det jo liten sjangs at den blir påkjørt.

Folk her inne har litt mer peiling enn å sette valpen løs på fortauet og forvente at den skal følge etter deg uten å gå ut i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Er det magiske langliner det er snakk om her?

Ser for meg at hvis en hund roter seg rundt en busk e.l. med line så sitter den fast?

- Nei, de er ganske enkelt umulige å lage knute på, og de er så glatte at de surrer seg ikke fast. Har kjøpt noen som jeg bruker på kursene mine og alle er kjemppe fornøyde med dem. :D

Skrevet: Man 09 Mai 09, 2005 23:58 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Hehe..

Tror ikke de folk slipper valpen/hunden sin løs nær trafikkerte veier, uten å være sikker på at hunden følger ett deg..

Så da er det jo liten sjangs at den blir påkjørt.

Folk her inne har litt mer peiling enn å sette valpen løs på fortauet og forvente at den skal følge etter deg uten å gå ut i veien.

- Du kan ALDRI være sikker på at hunden følger etter når den er valp. Kanskje den finner noe mye mer spennende enn deg! Det er valper vi snakker om! Ikke elite hunder! Syns man like godt kan bruke langline eller et inngjæret område. Er du flink til å bruke langline i begynnelse slipper du problemer senere... Men som sagt det finnes flere veier til samme mål. Selv om jeg tror ikke noe på at man får en innkalling helt sikker med bare godbit. Med langline får man en rask og sikker innkalling. :D Men som sagt, fler veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at folk slipper ikke en valp løs nær traffikerte veier.

En valp følger ikke alltid etter eiger.

Folk her inne har litt mer peiling.

Folk går til turområder å slipper valpen løs.

mener selv at hunden bør få være mye løs som valp.

Fungerte fint på den forrige hunden min, han hadde jeg mye løs som liten. (aldri langline) og han kunne jeg ha løs ved veier.

selv om han var en veldigt stresset hund. (han brukte jeg klikker på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, men det er flott at det funke for deg. Gleder meg virkelig :D men jeg personlig tror det er mer effektivt med langline(det er min mening bare). Jeg trener innkalling med forstyrrelser for at hunden skal komme til meg uansett hva. Min hund er kattegal, og da trente jeg med katter rundt meg for å få henne til å tåle det. Min hund er skuddredd, da trente jeg til en cd plate som spillte skudd lyder. Nå er hun immun. Takked være langline. Det er den metoden som funker for meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar litt mer av bruken med langline.

Har vurdert det med Diego da det er veldigt stor forskjell på Chow chow og Border Collie. Så hvis langline hjelper meg med at Diego kommer hver gang så hadde det jo bare vært en fordel fo rmeg. (noe som er vanskeligt å trene en Chow chow til)

Diego er veldigt flink å komme på kommando og alt det der.

Men han er ikke redd for å være alene alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Forklar litt mer av bruken med langline.

Har vurdert det med Diego da det er veldigt stor forskjell på Chow chow og Border Collie. Så hvis langline hjelper meg med at Diego kommer hver gang så hadde det jo bare vært en fordel fo rmeg. (noe som er vanskeligt å trene en Chow chow til)

Diego er veldigt flink å komme på kommando og alt det der.

Men han er ikke redd for å være alene alltid.

Når vi vil ha en sikker innkalling bruker vi langline hele tiden i valpens oppvekst. (i inngjerede områder er det ikke bestandig nødvendig.) Langlinen skal alltid være på, for man vet aldri 100% sikkert om valpen kommer til å høre. Man kan gjerne trene med andre hunder som leker rundt for å lære hunden at den skal høre uansett hva. I begynnelsen kan det være greit å trene i stille omgivelser. Hvis valpen kommer når du roper skal du rose, og gjerne gi hunden leke eller godbit som belønning. Vis hunden at du virkelig syns den har gjort noe bra. Ros som om det er et barn som har gjort matte tentamen kjempe bra. Hunden er utrolig god til å lese menneskets tonefall, derfor må man være i godt humør. Men husk å aldri vise godbiten først. Den kan ødelegge den ekte kontakten mellom deg og hunden. Hvis hunden ikke kommer når du roper drar du litt i langlinen så den blir obs på deg. Hvis den ikke kommer da, drar du den forsiktig inn. Ros masse når hunden kommer mot deg. Det skal ALLTID være positivt hos deg. Hunden skal vite at det er flott at den kommer til deg, uansett om den ikke har vært snill tidligere. Jeg sier igjen at du kan gi godbit og leke, men i begynnelsen ville jeg vendt hunden til at ros og kos er en flott belønning :wink:

En Chow chow kan få en kjempe flott innkalling selv om den ikke er en border collie. :D Du kan få en like flott og sikker innkalling selv om hunden din ikke løper 63kt/t. hehe. En bc er lett å lære innkalling, men en Chow chow er ikke så lett å lure med godbiter bestandig. Derfor er det viktig å ha god kontakt med hunden og samarbeide :D Langlinen gjør at du bestandig får hunden inn på innkalling uansett hva.

Husker jeg gikk i skogen med Vicky da hun var 6 mnd. Jeg hadde brukt langline på henne hele tiden. Den dagen brukte jeg ikke langline. Plutselig kom det en elg, og jeg var sikker på at Vicky ville sette på sprang etter den, men da jeg sa kom løp hun tilbake som en rakett. Hun viste at det lureste var å komme til meg, for hun har lært at jeg alltid har kontrollen og alltid får tak i henne. På kursene pleier jeg å si: "langline er som å ha lengre armer".

Nå har jeg fått innkallingen sikker fordi jeg har jobbet med diverse forstyrrelser. For eksempel valper som leker rundt henne med en pinne. (vicky elsker pinner, hun klarer ikke å la andre hunder ha.) hehe

Selv om du har en Chow chow kan du oppnå masse! Det blir bare på en annen måte enn med Border collie :wink: Husk å alltid gjøre det positivt når hunden kommer til deg. Hunden er kjempe god til å forstå tonefallet til eieren sin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde faktisk tenkt å kjøpe langline i dag, men så såg jeg prisen.

189 kr. (kanskje ikke så gale) men hadde ikke råd da jeg allerde hadde brukt 300 kr på han samme dagen. (lenke osv)

Så må drøye det litt.. :D

Men du bruker ikke langline på hunden din nå?

En Chow chow er det vanskeligere å bare rose, da de ikke tar dette så veldigt til seg. Godbiter gjør han ALT for. :wink: Han er ett matvrak med andre ord.

Han tar ikke ros, kos og dette til seg. Han er en liten enstøing.

Han liker å ligge i ett hjørne for seg selv, han logrer aldri.

(merkelig hund jeg har fått :D )

Så da er det litt vanskeligt med teorien din med bare ros i begynnelsen.

Så jeg jobber for tiden med å få han litt mer utegående, og som faktisk setter pris på kos og ros.

En ting er jo positivt er jo at han er faktisk ganske lettlært.

De få gangene jeg faktisk kan se at han er glad er når jeg kommer hjem etter å vært ute. ;) Og da viser han sin lykke ved å bite over hånden min å holde den der. (biter ikke, bare holder hånden min i munnen)

Men,men... :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, dette var jo en grei diskusjon.

jeg har jo hatt noen valpekull nå og har kunnet ha hatt valpene ute i hagen og når jeg har lokket på dem så har de alltid kommet til meg, det har aldri vært noe problem.

så selger vi valpene og sitter igjen med en (for han var redd for mennesker) denne valpen kunne vi gå turer med i skog og mark(løs uten langline) og han har aldri stukket av, vi har alltid gjort det slik med våres hunder at hvis de ikke følger med så går vi å gjemmer oss.

dette ble også gjort med denne valpen, har også god kontakt med den ene valpekjøper og vi har alltid gått turer sammen noen ganger i mndn, men (så kommer det store MEN) denne valpekjøpere har en hund fra før av som stikker når den er løs og på grunn av dette så tør h*n ikke å slippe valpen i fra oss løs for h*n har fått det for seg at den også stikker av.

med andre år så har den valpen aldri fått sjangsen til å bli trent ordentlig på inkalling, for de få gangene den valpen har fått løpe løs så har det vært på grunn av at vi har overtalt h*n til å slippe den løs sammen med våres hunder og valpen kommer ofte inn (som regel til meg) og får godbiter av meg hver gang og masse skryt, mens eieren prøver jo det samme men er ikke like flink til å gi hunden ros (hunden kommer jo til eier også).

det som gjør at den som regel kommer til meg er vell at jeg av og til kaller inn hundene våres og da kommer denne valpen også og jeg gir alle godbiter for alle kommer jo.

for en stund siden så hadde den valpen stukket av hjemme hvor den bor og h*n brukte da en halvtime på å få tak i hunden igjen :-o (ikke spør meg hvorfor jeg var ikke der da det skjedde). men enden på visen var at det var noen unger som til slutt holdt i hunden (for hunden kom til dem) og når eieren hentet hunden så ble den tatt i nakken og fikk kjeft av eier.

da h*n fortalte meg dette så bare holdt jeg kjeft for jeg vil ikke at h*n skal bli sur på meg (dette er en person som blir sur for ingenting og er sur lenge og slik vil jeg ikke hadet med valpekjøpere), grunnen for at h*n lett blir sur på meg tror jeg er forde at jeg er så mye yngre og h*n selv tror h*n vet så mye bedre.

for å si det sånn så har vi prøvd tusen ganger å forklare at hunden vil jo aldri lære innkalling når hunden aldri får være løs, kan jo ikke si at mine hunder lærte innkalling bare forde at vi gikk turer i bånd hele tiden.

litt rart å tenke på egentlig at når de hentet valpen så hadde jeg ikke noe problemmed å kalle inn noen av valpene men med engang de kom hjem med valpen så var dette veldig vannskelig.

hvordan kan en forklare en person hvordan en kaller inn hunden uten at denne personen blir så sur.

denne valpekjøperen kjøpte en valp til etter noen mndr at de fikk vår i hus (selv synes vi det var litt tidlig og få valp nr to i hus) og denne valpen ble sendt fra oslo til bergen med fly og dette kostet nesten 1000,- (for en hunde på toppen 3 kg) så jeg spurte h*n om ikke dette var dyrt og det skulle jeg jo aldri ha gjort for da ble h*n sur påmeg og var sur i 3-4 uker og sa ikkehei tilmeg en gang. hvordan i alle dager kan en forklare en person somer slik hvordan en skal trene en hund da?

vi gikk på valpekurs sammen men h*n likte ikke hun som holdt kurset for hun hadde sagt at valpen var litt tykk og etter det sålikte h*n ikke hun som holdt kurset. :-o

så når jeg snakker med h*n så tør jeg snart ikke å åpne kjeften lengre for det kunne jo hende jeg sa noe ikke h*n liker. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig type.. Hmm. :?

Kan jo kjøpe han en hundebok om innkalling, eller trening generelt..?

så slipper du å si no.. :D :D

Men noen må jo si no til han hvis han kjefter på hunden for at noen unger holdt den igjen. Blir jo litt feil d?

Hadde han allerede kjøpt valpen når han ble sur for du spurte om flyfrakten ble litt dyr? Isåfall ikke, hvorfor solgte du valpen til han da?

Men han var virkelig en merkelig type.. :? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...