Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertlene

Recommended Posts

Skrevet

Merket en vond stram lukt bakfra igår, og da slo det første meg at det kunne være analkjertlene... Men idag så er ikke lukta der...

Kan si at han har hatt veldig løs mage en uke nå, men nå har han blitt helt fin igjen. Kan det ha hvert at den harde bæsjen har fått tømt de?

Eller kan det være noe annet...

Skrevet

Er det slikt at noens hunder analkjertler lukter mer enn andres? Min hadde en fylt analkjertel men eg kjente aldri noe lukt og la merke til det etter at eg hadde lest at hvis de ofte "vasket" seg der bak så kunne den være tett. Tømte den selv og selv da syns eg ikke lukten var så forferdelig grusom som fryktet.

• 3 weeks later...
Skrevet

Høres ut som analkjertellukt, ja.

Stort sett holder hunden selv orden på analkjertlene sine, men hos noen kan det likevel være nødvendig å tømme dem. Det kan være lurt å sjekke hunden for betennelse i disse kjertlene hvis lukten vedvarer, en evt. betennelse behandles med antibiotika.

Emilie

Skrevet

Høres ut som analkjertellukt, ja.

Stort sett holder hunden selv orden på analkjertlene sine, men hos noen kan det likevel være nødvendig å tømme dem. Det kan være lurt å sjekke hunden for betennelse i disse kjertlene hvis lukten vedvarer, en evt. betennelse behandles med antibiotika.

Emilie

Dette varte en dag eller to etter at han hadde hatt diarè i en ukes tid eller noe. Men når avføringa ble hard igjen, så gikk lukta bort. Kan det være da at når han hadde løs avføring så ville det ikke tømme seg, og at når den ble hard så ble de tømt`?

Skrevet

Dette varte en dag eller to etter at han hadde hatt diarè i en ukes tid eller noe. Men når avføringa ble hard igjen, så gikk lukta bort. Kan det være da at når han hadde løs avføring så ville det ikke tømme seg, og at når den ble hard så ble de tømt`?

Er ikke helt sikker, men den gamle hunden vår hadde en del problemer med magen i en periode (diare) og da fikk hun analkjertelbetennelse i samme slengen. Men det er jo gjerne sånn at hvis hunden har ujevnheter med fordøyelsen så er det lettere for at andre ting skjærer seg også.

Hver gang hunden gjør sitt fornødne så presser den ut noen få dråper analkjertelvæske, som en luktmarkering. Går hunden ofte på do som følge av diare så kan jo kjertlene komme litt ut av sitt vanlige mønster. Men sånn som så mange andre ting så ordner ofte naturen opp i slike ting selv.

Emilie

Skrevet

Ja de tømmer seg ikke når avføringen er løs.

Chicka hadde litt løs avføring før pga allergi for maten hun gikk på og da måtte jeg tømme de selv, nå derimot som avføringen er fast så tømmes de "automatisk"

Skrevet

Stemmer. Det er friksjonen ved bæsjing som gjør at kjertlene avgir sine stinkende dråper. Hvis hunden

har løs mage en stund kan kjertlene bli ganske fulle. Det kan da bli nødvendig å tømme dem.

Alex hadde nettopp en liten betennelse i kjertlene, og da ble han rød og irritert under halen. Når jeg

tømte kjertlene var det ikke den vanlige mørkebrune fargen, men en mer grå-hvit gugge som kom

ut. *blæh*

Skrevet
Skal man gjøre det selv, må en bruke hansker og glidemiddel (f.eks. Aloe Vera). Før pekefingeren ca 2 cm inn i analåpningen, hold tommelen på utsiden. Tenker man seg et ur, er kjertlene plassert som kl. 4 og 8. Press bak kjertlene med en finger på hver side slik at det kommer ut. Pass på at det kan sprute, og det lukter veldig vondt. Ha papir og vann klart.

NB: Hvis analkjertlene blir betent slik at det danner seg en ny utgang, kan dette være alvorlig og skal behandles av dyrlege.

Kjerringråd: Bland tørt brød og raspet gulrot i maten, dette vil stimulere tarmsystemet.

Skrevet

Uuuuuu! Jeg tømmer kjertlene til Alex uten å føre fingen inn noen plass. Gjør som det stod beskrevet

i Hundesport for en stund siden. "Ha gjerne hunden plassert mellom knærne dine, eller ved din side

inntil leggen. Hold opp halen med ene hånden. (Ha hanske på den andre) Legg tommel og pekefinger

på ca 4 og 8 nedenom anus, og klem forsiktig." (sikkert ikke ordrett gjengitt.) Det høres kanskje ikke

ut som det er like effektivt, men jeg fikk veterinær til å sjekke at jeg hadde fått tømt dem helt nå

som han hadde betennelse.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...