Gå til innhold
Hundesonen.no

importere fra mexico

Richard

Recommended Posts

Skrevet

en kammerat av meg kjøpte en valp mens han er i mexico han skal være der i 3mnd til også lurer han på om hva han må gjøre for og kunne ta den med seg til norge?

Skrevet

Nå husker jeg ikke i farta, men du kan være rimelig sikker på at hunden ikke slipper unna karantenetida dersom den ikke har godkjent rabiesvaksine/blodprøve, andre vaksiner og markkur.

Kontakt Mattilsynet for mer, og korrekt, informasjon :)

Edit:

Desverre så ser det dårlig ut:

Fra ikke listeførte tredjeland: Veterinærsertifikat (kan lastes ned over) undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet med et godkjent preparat mot echinococcose (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innreise. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres av veterinær i veterinærsertifikatet.

Etter ankomst må dyret stå i godkjent karantene i Norge i minimum 4 måneder. Eieren eller den som har ansvaret for dyret skal ved grensekontroll kunne legge fram en skriftlig bekreftelse fra den som har ansvaret for karantenen om at den er klar til å motta dyret. Dyr som skal i karantene må være eldre enn 6 måneder og de skal ikke være drektige. De skal heller ikke være vaksinert mot rabies med levende vaksine i løpet av de siste 24 måneder eller med inaktivert vaksine i løpet av de siste 30 dager. Etter frigivelse fra karantene skal dyret holdes isolert i 2 måneder.

Skrevet

Sørg også for at rasen er lovlig i norge! Mexico har blandt annet et godt utvalg av kamphunder. Da hundekamper er lovlig der nede. Sitter han med feks amstaff eller pitbull eller noe med mix av dette i seg vil han ikke få valpen inn uansett.

Skrevet

Sørg også for at rasen er lovlig i norge! Mexico har blandt annet et godt utvalg av kamphunder. Da hundekamper er lovlig der nede. Sitter han med feks amstaff eller pitbull eller noe med mix av dette i seg vil han ikke få valpen inn uansett.

Blir også et problem hvis det er en "kamphundlignende" blandingshund...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...