Gå til innhold
Hundesonen.no

importere fra mexico

Richard

Recommended Posts

Skrevet

en kammerat av meg kjøpte en valp mens han er i mexico han skal være der i 3mnd til også lurer han på om hva han må gjøre for og kunne ta den med seg til norge?

Skrevet

Nå husker jeg ikke i farta, men du kan være rimelig sikker på at hunden ikke slipper unna karantenetida dersom den ikke har godkjent rabiesvaksine/blodprøve, andre vaksiner og markkur.

Kontakt Mattilsynet for mer, og korrekt, informasjon :)

Edit:

Desverre så ser det dårlig ut:

Fra ikke listeførte tredjeland: Veterinærsertifikat (kan lastes ned over) undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet med et godkjent preparat mot echinococcose (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innreise. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres av veterinær i veterinærsertifikatet.

Etter ankomst må dyret stå i godkjent karantene i Norge i minimum 4 måneder. Eieren eller den som har ansvaret for dyret skal ved grensekontroll kunne legge fram en skriftlig bekreftelse fra den som har ansvaret for karantenen om at den er klar til å motta dyret. Dyr som skal i karantene må være eldre enn 6 måneder og de skal ikke være drektige. De skal heller ikke være vaksinert mot rabies med levende vaksine i løpet av de siste 24 måneder eller med inaktivert vaksine i løpet av de siste 30 dager. Etter frigivelse fra karantene skal dyret holdes isolert i 2 måneder.

Skrevet

Sørg også for at rasen er lovlig i norge! Mexico har blandt annet et godt utvalg av kamphunder. Da hundekamper er lovlig der nede. Sitter han med feks amstaff eller pitbull eller noe med mix av dette i seg vil han ikke få valpen inn uansett.

Skrevet

Sørg også for at rasen er lovlig i norge! Mexico har blandt annet et godt utvalg av kamphunder. Da hundekamper er lovlig der nede. Sitter han med feks amstaff eller pitbull eller noe med mix av dette i seg vil han ikke få valpen inn uansett.

Blir også et problem hvis det er en "kamphundlignende" blandingshund...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...