Gå til innhold
Hundesonen.no

Seljakt


Guest Christine

Recommended Posts

Tine: Det du sier er jo veldig selvmotsigende. På vegetarianer tråden så sa du at du aldri kunne vært vegetarianer, og dermed vil det si at du spiser kjøtt o.l. Har ikke kua like stor rett til frihet som selene? Er ikke grisen i like stor grad et dyr som en sel? Å strengt tatt så har nok selen hatt det bedre enn kua og grisen når det kommer til frihetsområdet. Det er helt greit å ha de meningene du har, men jeg klarer ikke å ta det du sier seriøst, når du sier at alle dyr skulle vært fredet osv, når du selv spiser kjøtt av f.eks produksjonsdyr. Det blir litt hyklerisk i mine øyne.

Men for all del. du har jo rett til dine meninger. Syns bare det er så synd at du ikke holder de samme meningene når det kommer til andre dyr, som f.eks produksjonsdyrene. Jeg syns som sagt det er selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jævligste er å se at folk gidder og ta bilder av eks selene som ligger der fullt i blodt... Kuene og den slags blir mye slakta pga at den eks er syk har spene betennelse osv og dette hvet jeg faktisk for jeg har jobba på gård :( seff er kuene og grisen på lik linje med selene men det pleie og være litt mer deskre akuratt der...forstår ikke folk som har gleden og ta bilder av blodige dyr osv :rolleyes: men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jævligste er å se at folk gidder og ta bilder av eks selene som ligger der fullt i blodt... Kuene og den slags blir mye slakta pga at den eks er syk har spene betennelse osv og dette hvet jeg faktisk for jeg har jobba på gård :( seff er kuene og grisen på lik linje med selene men det pleie og være litt mer deskre akuratt der...forstår ikke folk som har gleden og ta bilder av blodige dyr osv :rolleyes: men men...

Vel nå er det nå engang slik at sorfe, får, og gris blir oppdrettet for å bli mat til oss mennesker. En ku som blir nødslaktet blir som oftest ikke mat til oss mennesker pga medisinkurene de har gått på. Nå husker jeg ikke i farten hvor lang tid det må ha gått etter en penicillinkur før kjøttet blir godkjent. Ei heller har oksen blitt slaktet pga jurbetennelse :P . Og det er slettes ikke ofte det blir slaktet dyr pga sykdom, men pga nedsatt melkeproduksjon f. eksempel. De blir avlet opp ene og alene for å bli mat til oss menneskene. Og dette vet jeg fordi jeg har gått landbruksskolen :P . Det at de gidder å ta bilder er fordi de vil ha reaksjoner fra folk, og det får de jo når de legger ut bilder av en søt selunge som så blir til en død selunge. Jeg forstår godt at folk syns bildene er fæle. Men hvis du bare kikker litt rundt på nettet så kan jeg garantere deg at du finner bilder av produksjonsdyr på slakteri og produksjonsdyr fra gårder som ikke følger dyrevernloven til punkt og prikke. Disse blir som oftest ikke lagt ut slik som disse bildene av selungene, rett og slett fordi folk flest ikke reagerer like mye på det.

Du sier at grisen og kua er på lik linje, men alikevel kunne du aldri tenke deg å spise selkjøtt mens kjøtt av produksjonsdyr spiser du. Og det fordi slaktemåten er mer diskre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått selv på landbruks skole jeg og da :( jeg vil alldrig ha spist sel kjøtt nei never heller ikke elge kjøtt osv... Det er bare sånnt og kommer alltid til og være sånn.... Jeg spiser faktisk lite kjøtt, men spiser det ja... Jeg blir kvalm av å se på dyr som blir slaktet osv helt jævligt fatisk.. og det ble ikke bedre når jeg så en film om eks dette...Nei det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spiser kjøtt... så lenge du slipper å tenke på hvordan kjøttet ble til en biff?

Størsteparten av Norges befolkning liker kjøtt. Og svært mange av dem er også urbane mennesker som er i mot jakt, slakt og alt som minner dem om hvordan biffen har havna i kjøttdisken på Rimi. For det blir selvmotsigende. Dyr skal ikke bli drept, men samtidig er det steike godt med en saftig biff med en god røvdvin til på lørdagskvelden... Av og til mistenker jeg folk for å være ekstremt naive.

Som Elisabeth og Buster sa: bilder blir tatt av disse selungene nettopp for å provosere! For de VET at dette blir det skreket høyt om.

Men da må jeg samtidig spørre: i stedet for at disse dyrevernorganisasjonene (hvor PETA er den verste) skriker opp om jakt på sel eller hval (som faktisk ER humant), hvorfor ikke rette fokuset mot VIRKELIG dyreplageri som f.eks tyrefektingen i Spania, dyretransport i EU-land, burhønsene sine leveforhold, tvangsforinga av gås for å få fram abnorm lever, geiteofringa i Mexico?? Det ville stått mye mer respekt av det synes jeg.

Men det er ikke god business - tyrefekting handler f.eks om "kultur" og turisme. Spania ville tapt enorme summer dersom de hadde forbudt tyrefekting. For det er jo en av Spanias varemerker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størsteparten av Norges befolkning liker kjøtt. Og svært mange av dem er også urbane mennesker som er i mot jakt, slakt og alt som minner dem om hvordan biffen har havna i kjøttdisken på Rimi. For det blir selvmotsigende. Dyr skal ikke bli drept, men samtidig er det steike godt med en saftig biff med en god røvdvin til på lørdagskvelden... Av og til mistenker jeg folk for å være ekstremt naive.

Den merket jeg endel av på en skole jeg gikk på. Vi var ute å hadde friluftsliv hvor en av elevene skulle være lærer, og hun valgte å lære oss å flå rype. Etter vi hadde flådd de så stekte vi de over bålet og spiste de. En person som var der nektet å smake på kjøttet fordi hun var imot jakt og var vegetarianer - hvertfall så godt som. Hun spiste nå brødskive med servelat istede for :rolleyes: .

Nei når jeg blir stor, og får både jakthund, våpen, godkjent jegerprøve og stoor fryser da blir det kun viltkjøtt og fisk her i gården B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seljakt så er jeg skikkelig i mot den :P:P . Selen er heller ikke fredet for jakt når den er drektig :P . Det er jo jaktforbud på andre dyr i drektighetsperioden så hvorfor er det ikke det på selen ? Skjønner ikke noe jeg :unsure: . Hørte om noen som hadde vært på seljakt og da de flodde den var det en kvitonge i magen på den. Du snakker om groteskt :P så derfor hater jeg seljakt :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seljakt så er jeg skikkelig i mot den :P:P . Selen er heller ikke fredet for jakt når den er drektig :P . Det er jo jaktforbud på andre dyr i drektighetsperioden så hvorfor er det ikke det på selen ? Skjønner ikke noe jeg :unsure: . Hørte om noen som hadde vært på seljakt og da de flodde den var det en kvitonge i magen på den. Du snakker om groteskt :P så derfor hater jeg seljakt :P .

Ja da er vi 2 :P jeg hater og se på bilder og div av dyr som bare ligger der i en blodpøl :wallbash: j.... skap kaller jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...