Gå til innhold
Hundesonen.no

Seljakt

Guest Christine

Recommended Posts

Tine: Det du sier er jo veldig selvmotsigende. På vegetarianer tråden så sa du at du aldri kunne vært vegetarianer, og dermed vil det si at du spiser kjøtt o.l. Har ikke kua like stor rett til frihet som selene? Er ikke grisen i like stor grad et dyr som en sel? Å strengt tatt så har nok selen hatt det bedre enn kua og grisen når det kommer til frihetsområdet. Det er helt greit å ha de meningene du har, men jeg klarer ikke å ta det du sier seriøst, når du sier at alle dyr skulle vært fredet osv, når du selv spiser kjøtt av f.eks produksjonsdyr. Det blir litt hyklerisk i mine øyne.

Men for all del. du har jo rett til dine meninger. Syns bare det er så synd at du ikke holder de samme meningene når det kommer til andre dyr, som f.eks produksjonsdyrene. Jeg syns som sagt det er selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jævligste er å se at folk gidder og ta bilder av eks selene som ligger der fullt i blodt... Kuene og den slags blir mye slakta pga at den eks er syk har spene betennelse osv og dette hvet jeg faktisk for jeg har jobba på gård :( seff er kuene og grisen på lik linje med selene men det pleie og være litt mer deskre akuratt der...forstår ikke folk som har gleden og ta bilder av blodige dyr osv :rolleyes: men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jævligste er å se at folk gidder og ta bilder av eks selene som ligger der fullt i blodt... Kuene og den slags blir mye slakta pga at den eks er syk har spene betennelse osv og dette hvet jeg faktisk for jeg har jobba på gård :( seff er kuene og grisen på lik linje med selene men det pleie og være litt mer deskre akuratt der...forstår ikke folk som har gleden og ta bilder av blodige dyr osv :rolleyes: men men...

Vel nå er det nå engang slik at sorfe, får, og gris blir oppdrettet for å bli mat til oss mennesker. En ku som blir nødslaktet blir som oftest ikke mat til oss mennesker pga medisinkurene de har gått på. Nå husker jeg ikke i farten hvor lang tid det må ha gått etter en penicillinkur før kjøttet blir godkjent. Ei heller har oksen blitt slaktet pga jurbetennelse :P . Og det er slettes ikke ofte det blir slaktet dyr pga sykdom, men pga nedsatt melkeproduksjon f. eksempel. De blir avlet opp ene og alene for å bli mat til oss menneskene. Og dette vet jeg fordi jeg har gått landbruksskolen :P . Det at de gidder å ta bilder er fordi de vil ha reaksjoner fra folk, og det får de jo når de legger ut bilder av en søt selunge som så blir til en død selunge. Jeg forstår godt at folk syns bildene er fæle. Men hvis du bare kikker litt rundt på nettet så kan jeg garantere deg at du finner bilder av produksjonsdyr på slakteri og produksjonsdyr fra gårder som ikke følger dyrevernloven til punkt og prikke. Disse blir som oftest ikke lagt ut slik som disse bildene av selungene, rett og slett fordi folk flest ikke reagerer like mye på det.

Du sier at grisen og kua er på lik linje, men alikevel kunne du aldri tenke deg å spise selkjøtt mens kjøtt av produksjonsdyr spiser du. Og det fordi slaktemåten er mer diskre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått selv på landbruks skole jeg og da :( jeg vil alldrig ha spist sel kjøtt nei never heller ikke elge kjøtt osv... Det er bare sånnt og kommer alltid til og være sånn.... Jeg spiser faktisk lite kjøtt, men spiser det ja... Jeg blir kvalm av å se på dyr som blir slaktet osv helt jævligt fatisk.. og det ble ikke bedre når jeg så en film om eks dette...Nei det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spiser kjøtt... så lenge du slipper å tenke på hvordan kjøttet ble til en biff?

Størsteparten av Norges befolkning liker kjøtt. Og svært mange av dem er også urbane mennesker som er i mot jakt, slakt og alt som minner dem om hvordan biffen har havna i kjøttdisken på Rimi. For det blir selvmotsigende. Dyr skal ikke bli drept, men samtidig er det steike godt med en saftig biff med en god røvdvin til på lørdagskvelden... Av og til mistenker jeg folk for å være ekstremt naive.

Som Elisabeth og Buster sa: bilder blir tatt av disse selungene nettopp for å provosere! For de VET at dette blir det skreket høyt om.

Men da må jeg samtidig spørre: i stedet for at disse dyrevernorganisasjonene (hvor PETA er den verste) skriker opp om jakt på sel eller hval (som faktisk ER humant), hvorfor ikke rette fokuset mot VIRKELIG dyreplageri som f.eks tyrefektingen i Spania, dyretransport i EU-land, burhønsene sine leveforhold, tvangsforinga av gås for å få fram abnorm lever, geiteofringa i Mexico?? Det ville stått mye mer respekt av det synes jeg.

Men det er ikke god business - tyrefekting handler f.eks om "kultur" og turisme. Spania ville tapt enorme summer dersom de hadde forbudt tyrefekting. For det er jo en av Spanias varemerker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størsteparten av Norges befolkning liker kjøtt. Og svært mange av dem er også urbane mennesker som er i mot jakt, slakt og alt som minner dem om hvordan biffen har havna i kjøttdisken på Rimi. For det blir selvmotsigende. Dyr skal ikke bli drept, men samtidig er det steike godt med en saftig biff med en god røvdvin til på lørdagskvelden... Av og til mistenker jeg folk for å være ekstremt naive.

Den merket jeg endel av på en skole jeg gikk på. Vi var ute å hadde friluftsliv hvor en av elevene skulle være lærer, og hun valgte å lære oss å flå rype. Etter vi hadde flådd de så stekte vi de over bålet og spiste de. En person som var der nektet å smake på kjøttet fordi hun var imot jakt og var vegetarianer - hvertfall så godt som. Hun spiste nå brødskive med servelat istede for :rolleyes: .

Nei når jeg blir stor, og får både jakthund, våpen, godkjent jegerprøve og stoor fryser da blir det kun viltkjøtt og fisk her i gården B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seljakt så er jeg skikkelig i mot den :P:P . Selen er heller ikke fredet for jakt når den er drektig :P . Det er jo jaktforbud på andre dyr i drektighetsperioden så hvorfor er det ikke det på selen ? Skjønner ikke noe jeg :unsure: . Hørte om noen som hadde vært på seljakt og da de flodde den var det en kvitonge i magen på den. Du snakker om groteskt :P så derfor hater jeg seljakt :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seljakt så er jeg skikkelig i mot den :P:P . Selen er heller ikke fredet for jakt når den er drektig :P . Det er jo jaktforbud på andre dyr i drektighetsperioden så hvorfor er det ikke det på selen ? Skjønner ikke noe jeg :unsure: . Hørte om noen som hadde vært på seljakt og da de flodde den var det en kvitonge i magen på den. Du snakker om groteskt :P så derfor hater jeg seljakt :P .

Ja da er vi 2 :P jeg hater og se på bilder og div av dyr som bare ligger der i en blodpøl :wallbash: j.... skap kaller jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...