Gå til innhold
Hundesonen.no

unghund vs voksen hund.

MarieR

Recommended Posts

Fikk tips av buhund-kjenning i dag om det å stille hunden som unghund og som voksen. Han mente jeg burde vente med å stille Ask til han var tre til fire år om han ikke får høyere enn gult på utstillingen nå i slutten av april. han mente at det er store sjanser for at feks halen hans ligger rett på den tiden. Nå er den for slapt krøllet, men han hadde sett flere buhunder som hadde slik hale o to års alderen og riktig krøllet hale i fire års alderen.

Noen som har erfaringer med å "pensjonere" en hund fra ringen til den er såpass "gammel"? Kommer nok til å gjøre det om vi igjenn går ut med gult, for betaler ikke masse penger for å få masse bekreftelser på at hunden enda ikke er slik som den skal være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at man kan vente med å stille hunder til de er et par år, om man vil vite hvordan de "gentlig er". Men det hørtes rart ut at den du snakket med trodde halen kom til å bli mer buet etter såpass mange år.. Har aldri hørt om det før, men nå er ikke jeg kjent med buhunder da.. :D

Men de fleste hunder er ikke ferdig utviklet før de er rundt 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde jo ha ventet med Mona, men jeg klarte ikke :D Nå skal jeg ikke stille henne noe mer før Spesialen i sommer, og kanskje Vikingskipet i høst.. Og så vente til hun er mer ferdig utviklet, hun er av typen som kommer sent. Kanskje ikke før rundt tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av buhund-kjenning i dag om det å stille hunden som unghund og som voksen. Han mente jeg burde vente med å stille Ask til han var tre til fire år om han ikke får høyere enn gult på utstillingen nå i slutten av april. han mente at det er store sjanser for at feks halen hans ligger rett på den tiden. Nå er den for slapt krøllet, men han hadde sett flere buhunder som hadde slik hale o to års alderen og riktig krøllet hale i fire års alderen.

Noen som har erfaringer med å "pensjonere" en hund fra ringen til den er såpass "gammel"? Kommer nok til å gjøre det om vi igjenn går ut med gult, for betaler ikke masse penger for å få masse bekreftelser på at hunden enda ikke er slik som den skal være ;)

Det er mange som bare viser hunden sin i JK og deretter i AK, og som begrunner det med at hundene ofte er løse og halvferdige generelt i AUK alderen. Så det kan godt hende at du fikk et godt råd av denne buhund-kjenningen. Lykke til videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...