Gå til innhold
Hundesonen.no

unghund vs voksen hund.

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Fikk tips av buhund-kjenning i dag om det å stille hunden som unghund og som voksen. Han mente jeg burde vente med å stille Ask til han var tre til fire år om han ikke får høyere enn gult på utstillingen nå i slutten av april. han mente at det er store sjanser for at feks halen hans ligger rett på den tiden. Nå er den for slapt krøllet, men han hadde sett flere buhunder som hadde slik hale o to års alderen og riktig krøllet hale i fire års alderen.

Noen som har erfaringer med å "pensjonere" en hund fra ringen til den er såpass "gammel"? Kommer nok til å gjøre det om vi igjenn går ut med gult, for betaler ikke masse penger for å få masse bekreftelser på at hunden enda ikke er slik som den skal være :D

Skrevet

Jeg tror nok at man kan vente med å stille hunder til de er et par år, om man vil vite hvordan de "gentlig er". Men det hørtes rart ut at den du snakket med trodde halen kom til å bli mer buet etter såpass mange år.. Har aldri hørt om det før, men nå er ikke jeg kjent med buhunder da.. :D

Men de fleste hunder er ikke ferdig utviklet før de er rundt 2-3 år.

Skrevet

Jeg burde jo ha ventet med Mona, men jeg klarte ikke :D Nå skal jeg ikke stille henne noe mer før Spesialen i sommer, og kanskje Vikingskipet i høst.. Og så vente til hun er mer ferdig utviklet, hun er av typen som kommer sent. Kanskje ikke før rundt tre år.

Skrevet

Chessea fikk på kritikken av hun var løs i front, og slike ting. Men det er sånt man trener opp, og som kommer med alderen.. :D

Skrevet

Fikk tips av buhund-kjenning i dag om det å stille hunden som unghund og som voksen. Han mente jeg burde vente med å stille Ask til han var tre til fire år om han ikke får høyere enn gult på utstillingen nå i slutten av april. han mente at det er store sjanser for at feks halen hans ligger rett på den tiden. Nå er den for slapt krøllet, men han hadde sett flere buhunder som hadde slik hale o to års alderen og riktig krøllet hale i fire års alderen.

Noen som har erfaringer med å "pensjonere" en hund fra ringen til den er såpass "gammel"? Kommer nok til å gjøre det om vi igjenn går ut med gult, for betaler ikke masse penger for å få masse bekreftelser på at hunden enda ikke er slik som den skal være ;)

Det er mange som bare viser hunden sin i JK og deretter i AK, og som begrunner det med at hundene ofte er løse og halvferdige generelt i AUK alderen. Så det kan godt hende at du fikk et godt råd av denne buhund-kjenningen. Lykke til videre :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Forumet har dalt i takt med Facebook, og veldig lite nyrekruttering. I tillegg litt uenighet om hva som er greit og ikke på forumet, og noen som mistrivdes og meldte seg ut. I tillegg har de "gamle" brukerene blitt eldre, opptatt av andre ting, eller bare ikke føler behov for nettsamfunnet lengre. For yngre som leter er det lettere å finne grupper på Facebook.  Jeg vet en håndfull titter innom nå og da, men det er jo litt slik at aktivitet skaper aktivitet, så når få poster blir det også mindre respons. Det har vært diskutert å legge ned forumet, men det blir en stund til ihvertfall.
    • Det kommer an på hund/pels, bil og værforhold. Og ikke minst varighet. Om det ikke er sol er det lite problem om det er 20 grader. Om det er sol bør man være obs fra det er 18+ grader i luften tenker jeg, det kan fort bli varmt i bilen med direkte sollys. Kan bilen stå i skygge? (pass på at skygge ikke flytter seg) Vi har hatt hundene i bil midtsommers, men da med reflekterende duk over bilen, vifte på inne i bilen og bagasjerom og vinduer på gløtt. Sjekk inn minimum en gang i timen. Men stort sett ville vi sjelden hatt hundene med i bilen om vi skulle noe så lenge uten å faktisk ha dem med. Det har såklart vært ventetid på kurs og sånt, men da har vi stort sett hatt hele bilen stående åpen.
    • Jeg var medlem for lenge siden med ett annet brukernavn. Er det veldig stille her nå? Hvor er det blitt av de andre brukerne? Synd det. 
    • Når er det for varmt å ha hund ventende i bilen? Nå er det 10 grader ute på det varmeste her jeg bor. Hvis det hadde vært 15 grader så hadde det vært helt uaktuelt. Det blir kun lufting fem cm øverst i alle vinduer. Prøver å parkere i skyggen men redd det plutselig ikke blir skygge mere. Har en hund med normal kort pels og ikke tykk huskey pels.
    • Det er det vi sliter med også. Han sover nå på natten fra 23-06:30 og så sover han litt av og på i valpebingen mens vi er på jobb 07:45-12 og så fra 13-15. fra vi kommer hjem fra jobb til kveldsmat i 20:30 tiden klarer han ikke å slappe av. Vi har prøvd det meste, bur, binge, eget rom. Teppe over buret, musikk. Slite han ut på tur eller med søk og apport. Både mer og mindre aktivitet. Men ingen ting fungerer. men ellers lik i oppførsel som før. Selv om han nå sover mer på natten
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...