Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra England


Inustaff

Recommended Posts

Dersom jeg i fremtiden skulle importere fra England...

Hvilke regler gjelder for import med tanke på karantene?

Jeg vet at det har vært snakk om det før,men jeg har ikke fått tak i hva som er endelig svar.

Jeg lurer på om jeg ikke leste at en kunne få hunden ved 3 mndrs alder?

At det var nye regler...stemmer det?Hvilke isåfall..?

Siden jeg ikke har greie på noe av dette her..og må ha ting inn med teskje..(ehe)

Hva skal i orden før hunden kommer hit?

Vil det bli en naturlig prosess der ting skjer av seg selv som det skal eller må jeg trekke i trådene?

Eventuelt hvordan ordner man slik dersom hunden skal sendes over alene?

Egentlig i det hele tatt..?

Hvis hunden ikke kan komme til vårt land ved 3 mndrs alder pga vaksiner,hvor er den og hvordan har hunden det i mellomtiden?

Hvor mye vil eventuelt dette opplegget koste fra ende til annen,altså vaksinene hunden trenger..og hvem betaler for det?

EN TING til..kuperer de i england?dersom man ikke ønsker kupert hund(om de gjør det)må man gi beskjed om det tidlig da så de ikke gjør det?

Noen som aner hva en hund inkludert frakt,vaksiner og hele pakka fra UK kommer på?

Jeg har som sagt ikke tenkt på det nå,men jeg vil vite mest mulig om det til det blir aktuelt,siden jeg er heeelt grønn..så da starter jeg her..hehe..

Håper på utfyllende svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei.

Fra england, skottland og irland er det fri import, dvs at du kan importere valp fra den har fått sin første vaksine mot valpesyke og parvo, dette gjøres normalt mellom 8-12 uker. Det er ikke noe problem å sende valpen med fly, den må fraktes i godkjent transport kasse eller så må du reise over å hente den og da kan du ha den i kabinen i en fraktkasse under setet. Dette varierer litt fra de enkelte flyselskap. Når valpen kommer til norge så må den fortolles hvis verdien overstiger 5000 kr. Da jeg fikk min import bc fra england kom pris på hunden, frakt og fortolling på ca 9000 kr. Det som er viktig er at du må få med export pedigree slik at hunden kan omregistreres til NKK og du må ha en veterinær besiktigelse som bekrefter vaksine ikke eldre enn 10 dager.

Når det gjelder kupering er det litt avhengig av rase, men det sikreste er å snakke med oppdretter og fortelle at det er bruksbegrensninger på en kupert hund i norge.

Lykke til med valpekjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Godt at du undersøker, før du evt. får hund fra England.

For å svare på et av dine spørsmål.

*Hvordan få hunden over aleine*

Man bestiller plass på flyet.

Om valpen ikke har følge får den ikke komme inn i flyet.

Dette er det få valper som ikke tåler! Flyturen er heller ikke veldig lang.

Når jeg flyr med mine hunder ta jeg de helst ikke med inn i flyet! Det trives både hundene og jeg best med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt (så kan ikke si det for sikkert) at oppdrettere som har valpekjøpere som ikke skal kupere, velger å gi valpekjøper "den dårligste" valpen. Dette fordi dersom kjøper skulle trekke seg, så er det ikke like ille som om den beste i kullet ikke ble kupert.. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten det praktiske, er det lurt om du bruker en tid på å bli kjent med oppdretteren(e) slik at du ikke riskikerer å "bli lurt". Man handler jo ikke fra UK for å få et 3.valg på valp, liksom;) Hørte noen her nevnte 9000 for alt tilsammen for sin import. Tror nok du må belage deg på å betale minst det dobbelte av det, om ikke 3 ganger så mye. Da mener jeg selvfølgelig inkludert den turen du sikkert tar for å plukke ut Mr Right Puppy. Men til slutt er det jo vel verdt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg i fremtiden skulle importere fra England...

Hvilke regler gjelder for import med tanke på karantene?

Jeg vet at det har vært snakk om det før,men jeg har ikke fått tak i hva som er endelig svar.

Jeg lurer på om jeg ikke leste at en kunne få hunden ved 3 mndrs alder?

At det var nye regler...stemmer det?Hvilke isåfall..?

Siden jeg ikke har greie på noe av dette her..og må ha ting inn med teskje..(ehe)

Hva skal i orden før hunden kommer hit?

Vil det bli en naturlig prosess der ting skjer av seg selv som det skal eller må jeg trekke i trådene?

Eventuelt hvordan ordner man slik dersom hunden skal sendes over alene?

Egentlig i det hele tatt..?

Hvis hunden ikke kan komme til vårt land ved 3 mndrs alder pga vaksiner,hvor er den og hvordan har hunden det i mellomtiden?

Hvor mye vil eventuelt dette opplegget koste fra ende til annen,altså vaksinene hunden trenger..og hvem betaler for det?

EN TING til..kuperer de i england?dersom man ikke ønsker kupert hund(om de gjør det)må man gi beskjed om det tidlig da så de ikke gjør det?

Noen som aner hva en hund inkludert frakt,vaksiner og hele pakka fra UK kommer på?

Jeg har som sagt ikke tenkt på det nå,men jeg vil vite mest mulig om det til det blir aktuelt,siden jeg er heeelt grønn..så da starter jeg her..hehe..

Håper på utfyllende svar:)

Hei

Jeg ville ha valp fra england og fikk telefon nummerene til en del veldig gode oppdrettere fra min rase. Jeg vill ha til utstilling og ringte rundt. Da fikk jeg beskjed fra alle de oppdretterne at de kuperte alle hundene med en gang de var født. Og siden det tok noen måneder før man finner ut hvilke som er show puppy lot det seg ikke gjøre at de ikke kuperte en av valpene for siden jeg ville ha show puppy kunne de ikke garantere så da sa de nei. Jeg kjøpte da heler fra en kennel de anbefalte i ungarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre sent enn aldri, eller...

Veterinærkravene fra England er veldig enkle. Valpen skal ha et hundepass, og i det skal det være dokumentert at valpen har fått ormekur og er ID-merket. That's it!

Valpen kan godt sendes når den er 8 uker gammel (selv om noen veterinærer der borte er litt forvirret - og tror at de må være minst 3 mndr, fått div vaksiner, etc..)

Det er IKKE noen vaksinekrav på valp fra England (Storbrittania) til Norge.

All info om dette (også på engelsk) kan du finne på hjemmesiden til Mattilsynet.

Ang. kupering - så har jeg ikke så mye å tilføye.. Men jeg kan dog skjønne det er meget vanskelig for en engelsk oppdretter velge en valp for så å la være med å kupere den, og så bare håpe på at den skal bli bra nok for å eksporteres.. Man skulle da kanskje kunne gjøre en avtale med at man garantert kjøper den - uansett hvordan den utvikler seg, men det er jo kanskje ikke så moro å gjøre da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...