Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er "poeng" ? Og hvordan får man det?


tm100021

Recommended Posts

Jeg lurer på hva poeng er? Altså man trenger feks 50 studie poeng til å komme inn i forskjellig steder, hvordan får man poeng??

Du har jo først poeng fra videregående.. (karakterer).

Så er det andre ting som gir poeng, som: høyskole, militæret, o.l.

Jeg tror også nybakte mødre får noen fordeler.

Du kan vel også ta ekstra-kurs for å få opp poeng, tror jeg.

Om du går på videregående nå, kan du jo snakke med studieveilederen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke studieveileder lenger.. Hun døde.. Kan jeg snakke med rådgiveren da? Fins det noen linker der jeg kan lese om det??

Når jeg tenker meg om, er jo studiepoeng fag, valgfag, o.l.

Du kan snakek med rådgiveren ja, det vet nok rådgiveren din nok om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente da vitterlig at studiepoeng var noe man bare fikk i høyere utdanning, det man byttet ut vekttall med.. Jeg får for eksempel 10 studiepoeng for ex.phil i år, og må ha 60 studiepoeng i året for å få godkjent året hos lånekassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger 50 poeng for å komme inn en plass så trenger du minimum 5 i snitt. Men du kan f.eks ha 4,5 i snitt og få resten av poengene ved å velge realfag på skolen osv.

Har du 1 i snitt så har du 10 poeng

2 = 20

3 = 30

osv

Du kan også få poeng ved å gå ett år på folkehøyskole.

F.eks en må ha 6.7 i snitt for å komme inn på vetrinærhøyskolen i norge. DVS at man må ha 6 i snitt på skolen pluss 7 EKSTRA poeng (siden det ikke er mulig å få over 6 i snitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente da vitterlig at studiepoeng var noe man bare fikk i høyere utdanning, det man byttet ut vekttall med.. Jeg får for eksempel 10 studiepoeng for ex.phil i år, og må ha 60 studiepoeng i året for å få godkjent året hos lånekassen..

Det heter vel studiepoeng det man får når man har avsluttet tre år vgs og. Det gjorde det til meg hvertfall da jeg fikk oversikt over hvor mange studiepoeng som trengtes for å komme inn på utdannelsen jeg tar nå og hvor mange jeg hadde klart å samlet opp på vgs. Man ganger gjennomsnittskarakteren med 10 som Vipsen sier, å så legger de til for ekstrafag, kurs, 4h får man vel o.5 poeng fra hvis jeg ikke husker feil osv.

(forresten hvordan er det der med lånekasse og hvis man stryker på et fag? Jeg kunne ikke møte på skoleeksamen i ex phil pga dødsfall, og rekker ikke å ta konten før til jul, men jeg går jo et bachlor studium så der godkjenner de vel totalt poeng når jeg er ferdig? Og det med å få godkjent, er vel for å få deler av lånet skrevet over til stipend ikke sant? Jeg er litt forvirret på det området der :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel studiepoeng det man får når man har avsluttet tre år vgs og. Det gjorde det til meg hvertfall da jeg fikk oversikt over hvor mange studiepoeng som trengtes for å komme inn på utdannelsen jeg tar nå og hvor mange jeg hadde klart å samlet opp på vgs. Man ganger gjennomsnittskarakteren med 10 som Vipsen sier, å så legger de til for ekstrafag, kurs, 4h får man vel o.5 poeng fra hvis jeg ikke husker feil osv.

(forresten hvordan er det der med lånekasse og hvis man stryker på et fag? Jeg kunne ikke møte på skoleeksamen i ex phil pga dødsfall, og rekker ikke å ta konten før til jul, men jeg går jo et bachlor studium så der godkjenner de vel totalt poeng når jeg er ferdig? Og det med å få godkjent, er vel for å få deler av lånet skrevet over til stipend ikke sant? Jeg er litt forvirret på det området der :P )

Jeg leste akkurat på det der, var dønn sikker på å stryke på exphilen, men stod. Etter det jeg har forstått er det sånn at lånekassen godtar inntil et års utsettelse, men da får du ikke gjort om til stipend det året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kommer rett fra videregående kommer du inn på en kvote tror jeg. Men du må jo ha karakterer også. Fx. veterinærhøgskolen som krever 6,7 - har du seks i snitt, har tatt alle fag de trenger, og søker rett etter videregående, da kommer du inn. Alt står bak i søkerhåndboka tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat på det der, var dønn sikker på å stryke på exphilen, men stod. Etter det jeg har forstått er det sånn at lånekassen godtar inntil et års utsettelse, men da får du ikke gjort om til stipend det året...

Puh det var enda godt. Da skal jeg bruke sommeren på å nilese ex phil, å jeg gleder meg virkelig for den boken er fantastisk morsom å lettlest :rolleyes: . Sto heldigvis på hjemmeeksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...