Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe og hannhund i samme hus....

Audhild

Recommended Posts

Skal kanskje begynne å passe en golden hannhund på 5 år. Har selv en tispe på 1 år.

I dag var han på besøk for første gang. Gikk egentlig ikke så voldsomt bra.... Han ridde på henne nesten konstant og gikk ikke av selv om hun bjeffet og viste tydelig at hun ikke likte det. Han ble selvfølgelig superstressa...stakkar!

Han var vanligvis ikke slik sa eieren. Han var ofte på tur med andre tisper uten at han drev på sånn. Dette er faktisk noe jeg har hørt før om andre hannhunder også.... De klarer liksom ikke la Chana være i fred! Skikkelig lekker hu der! :P Men, fra spøk til alvor..... hvorfor tror dere at hannhundene oppfører seg slik mot henne? Hun hadde løpetid i november.

Hva bør jeg/vi gjøre for å få han til å slutte å ri? Noen forslag!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste hannhund (snart 2) reagerer veldig likt som på løpetid på tisper og kastrater med analkjertelbetennelse (lukten) og urinveisinfeksjon og en hadde livmorbetennelse. Han har to ganger "oppdaget" (dvs han var helt bananas,- fråding, piping, "flørting" etc) dette før hundeeieren fant det ut. Et par ganger han også har reagert "spesielt" har hundeeieren fortalt at tispen har innbilt svangerskap (og hadde flere ivrige beilere). Dyrlegen sa det var normalt at hanner kunne reagere på slike lukter. Vet ikke om det er relevant her, men :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste hannhund (snart 2) reagerer veldig likt som på løpetid på tisper og kastrater med analkjertelbetennelse (lukten) og urinveisinfeksjon og en hadde livmorbetennelse. Han har to ganger "oppdaget" (dvs han var helt bananas,- fråding, piping, "flørting" etc) dette før hundeeieren fant det ut. Et par ganger han også har reagert "spesielt" har hundeeieren fortalt at tispen har innbilt svangerskap (og hadde flere ivrige beilere). Dyrlegen sa det var normalt at hanner kunne reagere på slike lukter. Vet ikke om det er relevant her, men :unsure:

Det har jeg allerede undersøkt, for da Chana var litt mindre slet hun fælt med urinveisproblemer og da hadde hun også mange gutter som var helt vill etter henne! Men jeg var hos dyrlegen og han syns det såg fint ut altså.... Så da tviler jeg på at det er noe sånnt.

Kristina.... Du sier det er strengt forbudt i ditt hus, men hva gjør du når han rir da?

Trenger forslag til hva jeg bør gjøre...hvordan jeg skal håndtere situasjonen! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannene er jo ikke vant til å være sammen med tisper på den måten, men etterhvert vil de lære seg til at de ikke skal jokke. Hannhunden min jokker aldri på tispa mi, han gjorde det litt i begynnelsen men etterhvert så er ikke det av interesse, til og med udner løpetiden er det sjelden han gjør det :P Gjør han det sier jeg bare strengt nei og han gir seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Buster som han heter kommet for å bo hos oss 2 uker.

Her er hundene superstressa!!! Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg bør håndtere situasjonen?

De er ikke sammen akuratt nå, jeg er på datarommet med Chana og samboeren min er i stuen med Buster. Jeg har prøvd å ha dem sammen, men da klikker det helt for dem og de stresser seg opp. Buster rir på Chana og så rir Chana på Buster!! STRESS!!

Jeg har barnegrind som skiller stuen og gangen og jeg prøvde å ha dem på hver sin side, men det funket ikke så veldig bra det heller. Chana var i stuen, så hun roet seg ned å gikk å la seg, men Buster som var i gangen gikk rundt hele tiden.

Trenger råd og det fort! Håper noen kan hjelpe!!!!

Ps. en annen ting...hva kan jeg gjøre når han markerer inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i hvert fall hatt bånd på ham inne, da får du mer kontroll, du kan begrense plassen han er på og han tvinges til å være i ro. I og med han ikke skal være der permanent kan det være en løsning.

Er jo lov å håpe at han roer seg innen et par dager. Hvor oppdragen/hvor mye kontroll har eier på ham da? Er han vant til grensesetting/å være i ro inne eller har han fått styre som han vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganja hadde tendens til å være litt pågående på Lunah de første dagene. Men med en gang han begynte var det NEI! også måtte han i bur, evt bindes i bånd.

Når han roa seg fikk han komme løs igjen.

I dag har han faktisk bare vært litt pågående en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke markert noe mer enn to ganger og det var med en gang han kom til meg! Heldigvis!

Jeg er ikke sikker på hvilken kontroll eieren har på ham, men hun sa at han var rolig å snill hjemme. Han kan grunnleggende øvelser som sitt, ligg, på plass o.l

Jeg kan jo i grunnen forstå at han er stresset..... nytt hus, nye folk, tispe og katt..... men mye av problemet blir at stresset hans stresser opp min hund! Så..... det er litt slitende.... Hvertfall når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med situasjonen!

De rir på hverandre nesten med en gang de kommer sammen.... Begynner med å leke...så begynner de å ri! Har prøvd med å si strengt "NEI"!! Tatt den ene hunden i ett annet rom...men de begynner så snart de kommer sammen igjen...

Har også prøvd å ha Chana i bånd...siden hun er den som begynner lekinga, men det hjelper heller ikke...

D.A.P er innkjøpt, men det kan jo ta noen dager før det hjelper...

Ute går det fint.... da er de opptatt av annet...

Kommer til å gi det en sjans til i morgen ut på dagen...blir det ikke bedre da, får eieren bare hente ham igjen! Synd, for jeg hadde håpet det kunne gå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kanskje begynne å passe en golden hannhund på 5 år. Har selv en tispe på 1 år.

I dag var han på besøk for første gang. Gikk egentlig ikke så voldsomt bra.... Han ridde på henne nesten konstant og gikk ikke av selv om hun bjeffet og viste tydelig at hun ikke likte det. Han ble selvfølgelig superstressa...stakkar!

Han var vanligvis ikke slik sa eieren. Han var ofte på tur med andre tisper uten at han drev på sånn. Dette er faktisk noe jeg har hørt før om andre hannhunder også.... De klarer liksom ikke la Chana være i fred! Skikkelig lekker hu der! :) Men, fra spøk til alvor..... hvorfor tror dere at hannhundene oppfører seg slik mot henne? Hun hadde løpetid i november.

Hva bør jeg/vi gjøre for å få han til å slutte å ri? Noen forslag!?

Har du ikke "gå og legg deg" kommando på de?

Å la de holde på sånn, blir jo helt håpløst.. både for de og deg/dere.

Ta vekk hannhunden når han rir, og be de gå å legge seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...