Gå til innhold
Hundesonen.no

Blande tørrfôr og våtfôr av forskjellige merker


Bee

Recommended Posts

Er det noe som tilsier at det ikke er bra for hunder å få en blanding av tørrfôr og våtfôr? Pelsen vår er litt matlei til tider av tørrfôret vi bruker. (Spesific Pediatril). Tenkte da det kunne vært en appetittvekker for henne å få V&H /NP eller lignende til et av måltidene. Noen som har kunnskaper om dette? Tenkte det kanskje ikke var så bra i.o.m at hvert fôr har sin sammensetninger av vitaminer og at det kanskje ødelegger balansen med å bruke to forskjellige typer... Har ikke lyst til å fôre med kun vårfôr, da det tar så stor plass. Får en valp til om ikke lenge og da blir det jo litt mengder å lagre for å slippe å renne til forhandler ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ernæringsfysiolog er er jeg ikke, men jeg forer 50/50 med Meradog (light til labbisen, agility til pyrren) og nr 33 til V&H.

Fungerer helt fint på mine to foreløpig, kun positive endringer.Mindre avf, bedre ånde :D

Har kun gitt V&H i en drøy mnds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har aldri hørt noe som tilsier at du ikke skal gjøre det.

Selv så förer jeg 50% tørrför, 25% v&h og 25% rått. (bytter på å före rått/v&h. Förer en 1/2kg pølse med v&h over 3 dager så 3 dager rått sammen med tørrför)

Hunden min har fått en god apetitt av det. Og spiser nå gjerne tørrför uten noe ekstra i. Antaglivis pga varierte måltider :D

Tar heller ikke opp så mye plass. Bruker jeg bare v&h (+tørrför) så bruker jeg 1kg i uken.

Det er jo vært ett forsøk. Jeg gikk fra en hund som spiste så hun nesten var for tynn hele tiden og er nå i perfekt hold :D

Redigert:

Jeg bruker faktisk 25, 33 og kylling pølsene litt om hverandre. Tror nok det gjør at hun holder på apetitten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noe som tilsier at du ikke skal gjøre det.

Selv så förer jeg 50% tørrför, 25% v&h og 25% rått. (bytter på å före rått/v&h. Förer en 1/2kg pølse med v&h over 3 dager så 3 dager rått sammen med tørrför)

Hunden min har fått en god apetitt av det. Og spiser nå gjerne tørrför uten noe ekstra i. Antaglivis pga varierte måltider :D

Tar heller ikke opp så mye plass. Bruker jeg bare v&h (+tørrför) så bruker jeg 1kg i uken.

Det er jo vært ett forsøk. Jeg gikk fra en hund som spiste så hun nesten var for tynn hele tiden og er nå i perfekt hold :D

Redigert:

Jeg bruker faktisk 25, 33 og kylling pølsene litt om hverandre. Tror nok det gjør at hun holder på apetitten også.

Ok. Var redd det kunne gå utover pelskvaliteten jeg, men da er det sikkert ok. Fikk med meg at din ble Nuch her om dagen, så da funker det i alle fall hos dere ;)

Får ringe å bestille litt NP og prøve om det funker bra her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ok. Var redd det kunne gå utover pelskvaliteten jeg, men da er det sikkert ok. Fikk med meg at din ble Nuch her om dagen, så da funker det i alle fall hos dere :D

Får ringe å bestille litt NP og prøve om det funker bra her også :D

Bedre pels enn hennes skal man lete lenge etter i rasen! Så der er det nok litt arv også ;)

Det er ikke værre enn å prøve B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre pels enn hennes skal man lete lenge etter i rasen! Så der er det nok litt arv også :D

Det er ikke værre enn å prøve B)

Helt sant. Er det vanlig å kjøpe mye våtfôr i slengen? Pølser eller blokker? Hvordan deler man opp de blokkene i såfall når de er fryst? *lure-veldig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg kjøper v&h i pølser fra lokale "sjappen". Har bare 20l frys så jeg kjøper ca 10 i slengen(kan kjøpe akkurat hvor mange jeg vil ). Da slipper jeg også å tine for så å hakke opp, som man evt må gjøre med NP om man ikke har en snill forhandler)

Så hvor store mengder du kjøper kommer ann på levrandøren din. Selv så må jeg stå over NP'föret pga mengdene som må kjøpes... Synd for jeg kunne tenkt meg å prøve det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper v&h i pølser fra lokale "sjappen". Har bare 20l frys så jeg kjøper ca 10 i slengen(kan kjøpe akkurat hvor mange jeg vil ). Da slipper jeg også å tine for så å hakke opp, som man evt må gjøre med NP om man ikke har en snill forhandler)

Så hvor store mengder du kjøper kommer ann på levrandøren din. Selv så må jeg stå over NP'föret pga mengdene som må kjøpes... Synd for jeg kunne tenkt meg å prøve det også.

Da må det bli Vom&Hundemat for vår del også. Trodde NP solgte i pølser de også. Vil ha det så lettvindt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg gjerne, men jeg er ikke *så* nøye.

Jeg gir hunden anbefalt dose av Royal Canin Sensible Maxi.

Noen dager, får han bare 370gram, noen dager mer 400-410 gram.

Ser det an etter hvor mye mosjon han får, etc..

Han stor koser seg sikkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer kun med V&H og rått kjøtt m/bein. Jeg er alvorlig allergisk mot hunder, men reagerer ikke på de som ikke får kornprodukter. Ganske snålt, egentlig!

For små eller småspiste hunder anbefaler jeg de ferdigpakkede pølsene fra V&H. De er kjempefine. Men min 27+ kilos sloughi får sin mat fra 20-kilos blokker av V&H. De er enkle å dele opp i halvfrossen tilstand, og blokkene koster betydelig mindre enn pølsene.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...