Gå til innhold
Hundesonen.no

Syk hund ,trolig etter ormekur?

Recommended Posts

Skrevet

Nå har Obelixhatt diare i 3 dager..2 dagen trodde jeg det var over,da første dotur var normal,men senere var det bare vann igjen,slim og gøsj.

Har nettop vasket hele gulvet og måttet kaste liggeonderlagg og div andre ting full av drit.

Fatter ikke hva det er...

Tror det kan være foret,da jeg var så dum og byttet til Franks etter tips..(noen erfaringer med det?)

Eller ormekuren forresten..det var stress etter den..Huff.

Må nok gå til dyrlege imorgen..

for nå har han 2 netter drete rundt på gulvene og trødd i det og lagt seg i sofaen.

Allikevel jeg har stått opp flere ganger på nettene for å lufte han(og da har han også drete)så var stua full.

Veldig slitsomt å måtte stå opp og vaske drit ca 2 ganger pr natt,så nå begynner jeg å bli bekymret og frustrert.

Han har hatt problemer siden ormekuren egentlig...kan det være så store reaksjoner på det?

Er det fordi det skal drit ut av kroppen?

Har ikke opplevd så ekstremt med diare med noe hund før...

Og har hatt som en regel at 2-3 dager med diare så er det til dyrlege...

men det har gått over...så det har ikke vært nødvendig..

Nå må jeg legge til at jeg bestemte meg for å ha fastedag idag på ham,men så glemte jeg meg ut i alt stresset der jeg vasket på drittlabber IGJEN etter og ha rengjort for uka på lørdagen.

Fatter ikke hva jeg tenkte med,men jeg har vært litt trøtt pga dette maset da.

Hva kan det være?Han kastet opp etter ormekuren og,så gikk det en dag eller to uten tegn på noe,og så var det påan igjen,bare i annen form...HJELPEMEG..sånn er det å ha "barn".

Noen tanker?Oppkast og diare,så tenker jeg parvovirus eller hva det er...

Nå må jeg legge meg,og gruer meg til ny vaskeomgang med drit imorgen tidlig.

Har litt lysst å gå på toppen av fjellet som ikke finnes her og hyyyle.

Guest Jonna
Skrevet

Først og fremst: FJERN ALL MAT. La hunden faste en dag. Gi ham kun tilgang på vann (gjerne kokt) med litt tilsatt salt. (1/4 ts salt 1liter vann)

Så får du begynne forsiktig med ris/loff/fiskeboller i meget små porsjoner og heller 4 måltider daglig.

Föret ditt har jeg aldri hørt om før.

Det er fullt mulig at hunden din har reagert på både ormekur og nytt bytte av för. MEn ormekuren burde nok vært ute av systemet etter 2 dager. Har du gitt ham den typen før?

Har hunden din feber? Da kan du tenke mer i retning virus eller betennelser i tarmene. Har hunden din feber så bør du ringe vet. med en gang. Om dette er en valp så hadde jeg dratt til vetrinær.

Håper du slipper flere runder med skurefillen. Det er ikke noe morro :)

Skrevet

Fortelle oss hva dyrlegen sa da, når du kommer tilbake fram h*n. Jeg håper det går bra, og at det har var bittelitt roligere resten av natten/morgenen...

Skrevet

Det kan jo være en reaksjon på forbytte, dersom det ikke har foregått over litt tid.

Hvis det er Franks pro gold du mener brukte jeg det på forrige hunden, ingenting å utsette, det var jo faktisk noe han spiste frivillg!

Tarminfeksjoner er jo noe som dukker opp innimellom, som omgangssjuke. Labbisen min hadde det i fjor. Fastet henne 1 døgn, satt henne så så på en omgang med Canikur(kjøpt hos vet). Når hun fikk mat igjen var det små måltider iblandet kokt ris, det smører/beskytter tarmene. Helt fin igjen etter 1 ukes tid.

Håper han kommer seg raskt :icon_redface:

Mvh Monica

Skrevet

Jeg har gitt ham fiskeboller og kokt vann med kraft i,pluss tørr loff.

Hos dyrlegen fikk jeg Zoolac,så det ser ut til å ordne seg.

Om det skule bli verre skulle vi ta kontrast prøve eller noe sånt hos vet.

Han har ikke drete idag ennå?Ikke etter fiskebollene heller???

Stakkars..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...