Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leike opp hunden.


Mud

Recommended Posts

Selvølgelig skal jeg baklengskjede! Det er jo en av hovedgrunnen til at jeg klikkertrener!Jeg bruker allerede å få utføre en øvelse som belønning, jeg har feks nesten aldri belønnet sitt med annet enn at han får holde apporten, dekke, stå etc. Og nei, jeg tror overhodet ikke at veien til Elite er lett. Jeg kan heller ikke huske at jeg noensinne har bekymret meg over at han putter leken rett tilbake i hånda mi, jeg ser det som et tegn på at han synes det er morsomt å drakamp, og at det å vinne er underordnet. Bare positivt.Det jeg lurte på var hvordan jeg skal leke best mulig med han for å opprettholde den sterke kamplysten hans mest mulig..men det er sikkert vanskelig å si uten at noen har sett en video av han. Beskrivelsene mine gjorde visst ikke så mange noe klokere.. :D

Jeg tror egentlig ikke at å bruke en ny øvelse..eller moment som belønning for den foregående er helt maksimalt egentlig. Det er i baklengskjedigen ikke neste moment som er selve belønningen. Det er det jacpot etter siste moment som er. Det er dit hunden vil og momenter underveis er bare delmål for å komme helt fram. Det å løpe frem til en markør er altså ikke noe hunden ser på som belønning(hvorfor skulle det i seg selv være så gøy?) Du sier du nesten aldri har belønnet sitt med annet en at han får holde apporten, dekke, stå osv..Da skjønner jeg at det kanskje går litt tregt? Dens slags belønning er altså vanligvis ikke nok. Fram med de skikkelige godsakene så skal du se.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går tregt? Loke er da overhodet ikke treg hverken på sitten eller noen annen øvelse? Hvor har du det fra? Grunnen til at jeg ikke belønner sitt på trening er at den da kommer så himla langt frem på reportoaret hans...Vi sitter før vi får mat, går ut døren, får hilse på andre hunder etc så den atferden blir belønnet mer enn nok i hverdagen.Under trening trener jeg bare sitt før en annen øvelse . Feks :sitt, hold apport, klikk og belønning... Fungerer helt utmerket så langt i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke at å bruke en ny øvelse..eller moment som belønning for den foregående er helt maksimalt egentlig. Det er i baklengskjedigen ikke neste moment som er selve belønningen. Det er det jacpot etter siste moment som er. Det er dit hunden vil og momenter underveis er bare delmål for å komme helt fram.

Ingar (here we go again :P) jeg skjønner ikke helt at du kan si det. En øvelse kan jo være like mye belønning om du forteller det mange nok ganger at det er det, lik det du gjør når du holder på med en liten valp og læring av lek.

Det å løpe frem til en markør er altså ikke noe hunden ser på som belønning(hvorfor skulle det i seg selv være så gøy?)
*småhumrer* Hvordan vet du det?

Tilgi meg, jeg er ikke så god på å skrive, så igjen bruker jeg min egen hund som eksempel. Han har en øvelse som antageligvis er like artig som ballen, ballen er ren bonus virker det som. Dette er hans første innlærte øvelse og det var bare lek og morro. Ruta. Han løper ut til markøren så jeg får hvining i poter og tydlig sladding rundt den (ja såre poter), der står han å "gjeter" meg til jeg gir hans neste komando, da kommer en eksplosjon og han er i ruta før jeg rekker å si "pannekake". Derimot er dekk og innkalling fra ruta ikke like morsom, selv om han får belønningen til slutt der. Han gjør det han skal, men uten den siste spruten som jeg har på selve rutesendingen. At jeg kan bygge opp øvelser frem til ruta jeg er ikke i tvil om, siden manekengen er en relativ hektisk øvelse :P Litt høy og slurvete øvelser som økter i intensitet mot innkalling og rute (jobbes med. Jeg har heller ikke brukt baklengskjeding slik det er forklart. Jeg har belønnet mellom øvelsene, men kjørt de sammen. Vi trener alltid fri v. fot, manekeng, innkalling, rute etter hverandre.

Så jeg er overhodet ikke enig med deg.

Mvh

Margrete

ps; jeg kan ikke huske at Anette har klaget over trege momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har lurt på det lenge..Hvilken øvelse er mannekeng?

Kopierte like godt fra NKK sine sider jeg: I denne øvelsen skal ekvipasjen gå fri ved foten rundt en firkant på ca. 10 x 10 meter, med hunden inn mot firkanten. Øvelsen startes og avsluttes på samme side av firkanten. Stå, sitt og dekkmomentene utføres fortløpende på de øvrige sidene av firkanten, på anviste plasser. Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling midt på anvist side av firkanten. Ved avtalte markeringer, på firkantens øvrige tre sider, kommanderes hunden til henholdsvis stå, sitt og dekk under marsj. Hver gang føreren er på høyde med hunden, kommanderes den på plass mens marsjen pågår. Marsjen fortsetter til det gis ordre om holdt.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går tregt? Loke er da overhodet ikke treg hverken på sitten eller noen annen øvelse? Hvor har du det fra? Grunnen til at jeg ikke belønner sitt på trening er at den da kommer så himla langt frem på reportoaret hans...Vi sitter før vi får mat, går ut døren, får hilse på andre hunder etc så den atferden blir belønnet mer enn nok i hverdagen.Under trening trener jeg bare sitt før en annen øvelse . Feks :sitt, hold apport, klikk og belønning... Fungerer helt utmerket så langt i det minste.

he he nei momenter går sikkert så det griner.Det vet jeg ikke noe om, men hang meg opp i hva du sa om veien til Elite og at du ikke trodde den var lett. Og at veien dit kan gå tregt og ikke er lett ja det er jeg enig med deg i. Kanskje du er i elite for alt jeg vet? Jeg uttrykte meg kanskje litt kjelkete der(som vanlig) :P men jeg mener at å få utføre lydighetsmomenter eller øvelsermomenter kan bli gode sekundærforserkere, men jeg skjønner ikke helt hva som tilsier at de skulle være en primærforserker i seg selv. Men du må gjerne forklare meg hvilket primærbehov man dekker ved å la hunden løpe ut til en ståmarkør for det vet jeg ikke. Slik jeg har forstått baklengskjeding, så er de enkelte ledd bare delmål underveis mot hovedforerker når kjeden er slutt og som brytes om de ikke utføres slik de er lært inn. Men jeg ser jo også på mine hunder at momentene underveis er artige for de høyner forventingen mot jackpot.

Men man kan vel ikke si at momentene underveis er selve jackpotten? Det at du leverer lottokuponegn hver lørdag(om du gjør det da, men mange gjør) så er vel ikke det selve belønningen? Det er vel håpet på en gevinst? Jeg ser en direkte sammenligning med trening av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierte like godt fra NKK sine sider jeg: I denne øvelsen skal ekvipasjen gå fri ved foten rundt en firkant på ca. 10 x 10 meter, med hunden inn mot firkanten. Øvelsen startes og avsluttes på samme side av firkanten. Stå, sitt og dekkmomentene utføres fortløpende på de øvrige sidene av firkanten, på anviste plasser. Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling midt på anvist side av firkanten. Ved avtalte markeringer, på firkantens øvrige tre sider, kommanderes hunden til henholdsvis stå, sitt og dekk under marsj. Hver gang føreren er på høyde med hunden, kommanderes den på plass mens marsjen pågår. Marsjen fortsetter til det gis ordre om holdt.

Mvh

Margrete

Takk, trodde den øvelsen het stå, sitt og dekk under marsj jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, trodde den øvelsen het stå, sitt og dekk under marsj jeg :P

*ler* Joda, men bare for å forvirre kaller noen den for manekeng :P Og dessuten føles det jo litt som om man går der for å vise seg frem, for man trasker og trasker. Skulle jo nesten fått poeng for egen gange :P

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en øvelse som antageligvis er like artig som ballen, ballen er ren bonus virker det som.
Ja der kan du se. Ballen er ren bonus..altså jacpot og det er mest sannsynlig derfor han utfører øvelsen. Jacpot er primærforserkeren.

Dette er hans første innlærte øvelse og det var bare lek og morro. Ruta. Han løper ut til markøren så jeg får hvining i poter og tydlig sladding rundt den (ja såre poter), der står han å "gjeter" meg til jeg gir hans neste komando, da kommer en eksplosjon og han er i ruta før jeg rekker å si "pannekake".
Ja selvfølgelig..flott.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kan du se. Ballen er ren bonus..altså jacpot og det er mest sannsynlig derfor han utgører øvelsen. Jacpot er primærforserkeren.

Ja selvfølgelig..flott.

oki da, så du mener fortsatt at hunden løper i ruta kun for ballen sin del? Jeg tenker litt slik jeg; vi lærer jo valpen å leke (stort sett), så hvorfor kan ikke jeg da lære hunden at det er rasende festlig å løpe i ruta ? Altså at det blir en lek i seg selv? *tenker så det knaker* Jeg tør jo ikke helt å stole på at det er ruta som er belønning. Vil han løpe ut i like raskt tempo om jeg ikke belønner der et par ganger, altså avslutter der ute. Ville tippe at han løp ut en 3-4 ganger og så ville tempoet bli dårligere. Pokker heller <_< jeg tror jammen meg du har rett jeg, Ingar. Ikke noe gøy å diskutere med deg.... :P

red: Blir litt som å vanne ut klikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Joda, men bare for å forvirre kaller noen den for manekeng :P Og dessuten føles det jo litt som om man går der for å vise seg frem, for man trasker og trasker. Skulle jo nesten fått poeng for egen gange :P

Och i Sverige kallas den för "dumrutan" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...