Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det kur mot overfølsom mage?

Recommended Posts

Min hund får diare veldig lett. Hun må KUN spise hundematen sin og noen hundegodiser, ellers får hun diare. det skal så lite til. Finner hun noe rester på gulvet kan det være nok.. Litt spagetti i maten, poteter, fiskeboller, brød, egg, spise noe møkk ute.. ja da kan vi risikere dårlig mage. Også leverbiter og den type godbiter reagerer hun av, og margbein.. Jeg mistenker at frolicen også ikke er helt god... Jeg blir så lei. Man blir jo så overbeskyttende på mat.. Helt desperat for at hun ikke skal få i seg noe.. Hagen er ut drita, og jeg opp om natta, vanskelig å ta opp etter ho.. Så jeg lurte på: Må jeg bare fortsette å passe veldig på hva hun får i seg? Eller finnes det noen måter på å kurere dette? Eks. fore masse forskjellige ting over en lang periode for å "venne til" magen? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun på spesialfor nå? Finnes jo mat hos dyrlegen som er rettet mot dette problemet.

Jeg tror jeg ville ringt til vetrinæren min og hørt med han/hun om dette.

Jeg vet ikke om du kan venne hun til å spise annen mat enn den maten hun kun tåler.

Men samtidig så tenker jeg i de baner at det bør kunne gå ann å styrke immunforsvaret så hun tåler mer, vet ikke...nå har jeg fått litt å tenke på her...skal høre med læreren min hva hun tror om dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for selve foret mener jeg er greit. Men en hund er jo en hund, og får i seg noe annet greier uansett egentlig.. Og vet at frysetørket lever har hun reagert mye på, og annet godbiter i den sjangeren. Så det er ikke alltid like lett å ha kontroll på hva det var hun reagerte på. Men hadde vært interessant å hørt om det fantes noen mulighetet for å venne til en mage mer variert..

Allergifor er for dyrt for meg å prøve. Ihvertfall i denne perioden, for jeg har ikke penger. Og vom og hundemat selger de ikke i min kommune heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden din så sensitiv mage at den får diare av alt mulig ville jeg uansett tatt kontakt med veterinær, en normal og sunn hundemage skal ikke reagere med diare for den minste ting. At det er dyrt med veterinær og diettfor (det vet jeg så inderlig godt), men det skal aldri gå på bekostning av hundens helse.

Når hunden din reagere som du skriver, må den ikke spise annet enn fôret den tåler, (helst sensitiv fôr, det er heller ikke så mye dyrere). Ikke gi matrester eller godis, og om du gir noe som helst ekstra skal det kun være en type mat, feks kun Frolic for å se om hunden får en reaksjon. Jeg vet veldig godt at det er vanskelig, da jeg må gjøre det samme selv med min hund.

Du kan gi hunden din Zoolack (kjøpes hos veterinær), som er tarmbakterier som styrker magens immunforsvar. Eukanuba Intestinal er et spesielt godt diettfor, som styrker mage og tarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at du bør prøve zoolac (om du ikke alt har prøvd det). Du kan og gi en intensivkur med et probioticpulver (sunne tarmbakterier), da gir du en t-skje av pulveret blandet i lunkent vann hver kveld til hunden rett før sengetid, i 4-6 uker (dosen varierer sikkert fra de forskjellige merkene, men man kan regulere den selv med å gi mindre om hunden får for hard avføring).

Det bygger opp den sunne bakteriefloraen hos hunden og hjelper hundens immunforsvar (siden mye av immunforsvaret ligger i tarmene), og styrking av immunforsvaret kan kanskje hjelpe på din hunds problemer.

Ellers synes jeg det er litt skummelt å begynne å gi masse forskjellige ting til hunden, for å se om den blir bedre da, er jo en mulighet for at den kan bli verre. Kanskje du heller skulle prøvd en eliminasjonsdiett, slik at du finner ut nøyaktig hva hunden din reagerer på.

Håper det ordner seg for dere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reagere på lever er utrolig uvanlig, bare for å ha sagt det. Hunder som er allergiske, reagerer ikke på lever, det er visst noe av det beste og mest trygge du kan gi hunden din, i tillegg til vom. Har jeg hørt. Jeg ville sjekket opp i dette hos dyrlegen, kanskje hun faktisk er et sjeldent tilfelle som ikke tåler lever?

Frolic er IKKE bra, min forrige hund fikk urinstein av det, dvs han ble syk og vi måtte ut med masse penger.

Du kan jo prøve å fôre på et nytt fôr, som vom og hundemat, eller norwegian polar. Det er slakteavfall som er malt opp. Det er med andre ord helt annen type mat, enn vanlig tørrfôr. Hunder som er sensitive til ting, kan lett få diarè, så kanskje du bør utrede hunden din hos dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mat får hun nå?

Et fôr for sensibel mage er ikke så mye dyrere enn vanlig mat, da må man heller skorte inn på noe man selv bruker penger på, dyrene må jo ha det dem trenger. :)

Tenk hvordan det hadde vært om du selv stadig gikk med vond mage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke å få mer dårlig samvittighet enn jeg allerede har da! Jeg sliter nok som det er uten at jeg trenger å si noe mer om det her. Jeg vil det beste for hunden min og skal finne en løsning på dette. Uten at jeg trenger å få det inn med t skje noe som jeg allerde er fullt klar over og sliter med.

Jeg vet dere mener det godt, og takker for råd. :) Men jeg setter ingenting foran min hund når det kommer til penger, bare så det er sagt. Men siden jeg sliter så ville jeg gjerne høre om det fantens andre råd, før dette med dyrlegetime og allergifor kom inn på banen.

Forresten: foret jeg bruker nå er Troll Elite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke å få mer dårlig samvittighet enn jeg allerede har da! Jeg sliter nok som det er uten at jeg trenger å si noe mer om det her. Jeg vil det beste for hunden min og skal finne en løsning på dette. Uten at jeg trenger å få det inn med t skje noe som jeg allerde er fullt klar over og sliter med.

Jeg vet dere mener det godt, og takker for råd. :) Men jeg setter ingenting foran min hund når det kommer til penger, bare så det er sagt. Men siden jeg sliter så ville jeg gjerne høre om det fantens andre råd, før dette med dyrlegetime og allergifor kom inn på banen.

Forresten: foret jeg bruker nå er Troll Elite.

Unskyld, var ikke meningen å være slem mot deg... :unsure:

Men Troll har kanskje et sensibelfor? Elite foret er sikkert like dyrt som sensibleforet? Elite for er vel et "spesialfor" også mener jeg, så da går kanskje prisen opp i opp med hverandre.

Ellers så vet jeg nesten ikke hva annet du kan gjøre uten om å ta en allergi sjekk hos vetten, for det er vanskelig å venne hun til mat, når man ikke vet hva hun er sensibel for eller som hun allergi imot.

Jeg ville vel egentlig bare gitt hun maten sin også noen godbiter som jeg hadde vist at hun tålte.

Tåler hun rått kjøtt? Kanskje hun kan få det en gang i blandt som er avveksler, ellers så trenger egentlig ikke hunder annet enn maten sin og et bitebein, så er de fleste fornøyde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll Elite Info : (elite er for hunder med normal aktivitet)

Råvarer: Hvete, ris, kyllingmel, norsk ishavsfisk, animalsk fett, kjøttmel, mais,

kyllingbulljong, mineraler, ølgjær og vitaminer.

Omsettelig energi: ca. 14.100 Kj/ 3.400 kcal pr. kg fôr

Protein 23.0%

Fett 11.0%

Fiber 2.0%

Vann 10.0%

Aske 7.0% herav: 1.5% kalsium og 1.2% fosfor

Tilsatt pr. kg tørrfôr: Vitamin A 13.000 i.e, vitamin D 1.040 i.e. vitamin E 63 mg,

koppersulfat 5,2 mg.

Bare til info om det er noen xperter på slikt her... :)

Vi bruker Troll Sport, beste fortet vi har hatt til buster....

(da av, specific, eukanuba & Labb.)

Hos mennesker er jo melkesyrebakterietabletter med 2milliarder bakterier en "mirakelkur"...

Finnes det ikke noe lignende kur for hunden.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg beklager at jeg virket litt amper, men jeg sliter litt for tiden og penger og sånn er et litt følsomt tema for meg nå. Dessuten hadde jeg ikke fått i meg frokost, så nå er det litt bedre :)

Det jeg kommer til å gjøre nå er kun gi hundematen. Kutte ut frolic og andre godbiter. Belønne med tørrforet i en periode. Så ser jeg om magen blir bedre eller som den har vært. Så tar jeg det videre derifra og eventuellt begynne å lete etter et annet for, hvis det viser seg at foret forårsaker dette.

Skal gi mer biola, eller noe annet som er bra for magen.

Vet noen om at det kan være bedre for magen å få flere mindre posjoner mat, enn ett stort? Eller har ikke det noe å si?

Ps. hun har ikke konstant diare da. Men omtrent 1 gang pr. 1-2 uker. Og litt variabel drit sånn innimellom. (hard, myk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om at det kan være bedre for magen å få flere mindre posjoner mat, enn ett stort? Eller har ikke det noe å si?

som sagt tidligere er vi blitt anbefalt å gi buster mat 2ganger dagen, begrundelsen er glemt, om det var magedreining og fordøyelse...?

I allefall, bedre for mave å fordøyelse å halvere matmengden pr foring, det er jo litt logisk, mindre å jobbe med for tarmen, bedre fordøyning av maten osv......

Tenk om du bare fikk spise 1gang pr 24time.?

Tror det er verd et forsøk allefall.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt hun to ganger om dagen, men det kommer selvfølgelig ann på hva hun tåler.

Ellers så ser jeg at Troll ikke har noe sensibelmat, men jeg vet at Olivers har Lamb and rice mat, det er litt billigere enn andre fortyper.

Chicka er litt sensibel og tålte det bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men etter jeg dusjet han, så merket jeg han ikke hadde flass lengre :icon_redface:

De flasser ofte av stress, men det forsvinner like fort igjen, eks flytte, utstillinger, uvante situasjoner, lange reiser etc. Setteren her kan du blunke og så er hun omvendt dalmatiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reagere på lever er utrolig uvanlig, bare for å ha sagt det. Hunder som er allergiske, reagerer ikke på lever, det er visst noe av det beste og mest trygge du kan gi hunden din, i tillegg til vom. Har jeg hørt. Jeg ville sjekket opp i dette hos dyrlegen, kanskje hun faktisk er et sjeldent tilfelle som ikke tåler lever?

Det er overhodet ikke sjeldent at hunder blir løs i magen av lever, da dette er sterkt for mange hundemager. Det kommer helt an på hvilken lever,hvordan den er behandlet,og hvor mye en gir.. :D

Vom derimot,er bedre for hunder med lett for løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg beklager at jeg virket litt amper, men jeg sliter litt for tiden og penger og sånn er et litt følsomt tema for meg nå. Dessuten hadde jeg ikke fått i meg frokost, så nå er det litt bedre :D

Det jeg kommer til å gjøre nå er kun gi hundematen. Kutte ut frolic og andre godbiter. Belønne med tørrforet i en periode. Så ser jeg om magen blir bedre eller som den har vært. Så tar jeg det videre derifra og eventuellt begynne å lete etter et annet for, hvis det viser seg at foret forårsaker dette.

Skal gi mer biola, eller noe annet som er bra for magen.

Ps. hun har ikke konstant diare da. Men omtrent 1 gang pr. 1-2 uker. Og litt variabel drit sånn innimellom. (hard, myk)

Etter å ha lest innholdsfortegnelsen på foret du bruker, lagt ut her av en annen så sier jeg bare skift for...hvete som første ingrediens?? Du har da ikke en ku..

Det må finnes noe i samme prisklasse som har kylling som første ingrediens....!

Biola er bra, men husk å ikke gi FOR mye av det heller. da er zoolac mye bedre.

Og du ? lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...