Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på valp

Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt nå. Er det ikke litt dumt å overprise seg (prise seg selv ut?) Med tanke på at ikke ofte blir solgt hunder av rasen til 10.000 i sverige? Det blir ikke lett for kjøpere å reise til Sverige da for å kjøpe seg valp der istedet? Noen som har erfaringer med slikt?

Det er løper raskt på ekstrautgifter når valpekjøpere drar til Sverige. Tror ikke 2000,- i prisforskjell utgjør så mye for de intr. Men du kan jo alltids safe, og heller legge deg på 9000,- Synes fortsatt at 10 000 ikke er upris for en sjelden rase med god avstamming og friske foreldre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg avstår gjerne fra den nedlatende holdningen din. Om ikke andre vet dette, så vet i hvertfall jeg dette. Jeg er jo, tross alt, ingen nybegynner på diskusjonsfora.

Kan jo hende hun ikke har satt seg helt inn i hva du kan og vet da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende hun ikke har satt seg helt inn i hva du kan og vet da

Nåja, hvis jeg ikke husker helt feil, så var det din nedlattende holdning jeg kunne avstå fra. Når folk sier så,så til meg, så ser jeg på det som en nedlatende holdning. Og jeg quoter alltid den jeg svarer.

De som ikke har fått med seg hva jeg kan og hvilken erfaring jeg har med hund og posting i diverse fora burde nok sette seg inn i det før de kom med noen selvskrevne "råd" til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk vår første Lancashire Heeler (som også er sjelden i Norge i forhold til i svergie) for 6 år siden betalte vi 6000,- For nummer to gav vi for 4 år siden 8000,- Da var han ikke chippet. Vår oppdretter satte priser etter etterspørsel, og i 2000 var den mye mindre enn i 2002. Tror de vanlige prisene på heeler i dag også ligger på mellom 8000 og 10000 kr. Så jeg vil tro at du hverken underpriser deg eller overpriser deg ved å legge deg på en pris rundt det.

Lykke til. Kelpier er kjempeartige hunder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, hvis jeg ikke husker helt feil, så var det din nedlattende holdning jeg kunne avstå fra. Når folk sier så,så til meg, så ser jeg på det som en nedlatende holdning. Og jeg quoter alltid den jeg svarer.

De som ikke har fått med seg hva jeg kan og hvilken erfaring jeg har med hund og posting i diverse fora burde nok sette seg inn i det før de kom med noen selvskrevne "råd" til meg.

Ehhh, jeg gir mine 5 cents worth, helt uoppfordret - (siden vi nå er på et diskusjonsforum :P ):

Jeg synes man tar seg selv altfor høytidelig om man forventer at alle skal "sette seg inn i hvem man er" før de ærbødigst tiltaler en på høvelig vis.

"Alle kjenner kongen", men det er fremdeles et par som ikke kjenner Aud Stokman :D (og hvorfor skal de det, eller "Lotta" for den saks skyld?)

- Og selv de som har fått med seg det du har postet i diverse fora vil jo se at selv du innrømmer å ikke være ganske helt utlært, enda, og derfor kanskje trenger et råd eller to iblant...

- Men til saken, når en rase er "sjelden", men ikke helt "ny" så betyr det ofte at etterspørselen ikke er så veldig stor. Normal valpepris på denne typen "ukompliserte" raser (dvs ikke keisersnitt, veldig små kull, masse sykdommer, etc) antar jeg ligger på max 9000,- nå (selvsagt inkl veterinærbesiktning, registrering hos nkk og med kjøpsavtale...).

Natta :D

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig å ta ekstrapris på valpene ved store utgifter? Jeg tenker på det som er skrevet om fint å kunne ta litt ekstra siden vedkommende må til Sverige.

Nå beløper det seg jo annerledes med en rase av større utbredelse, men jeg synes det virker litt urettferdig mot valpekjøper. Hvis jeg vil dra til Italia med min tispe, ser jeg ikke at det er riktig at valpekjøperne skal dele på utgiftene for bensin, ei ukes opphold, mat, rabiesvaksine, også videre. Jeg så for meg at det vil føre de valpekjøperne som "bare" vil ha en hund av den rasen til en annen oppdretter som brukte nabohunden. Jeg forstår at det er forskjell på en lite utbredt rase, med få oppdretterkonkurrenter. Men kanskje er det en prinsippdiskusjon også.

For hvor skal grensen gå? Skal valpekjøper dele på alle utgifter som hittil har vært? Kjøp av tispe, forsikring, mat, utstilling for å markedsføre rasen og sin hund, konkurranser for å bevise hundens egenskaper, helseutgifter, også videre. Og skal man fordele utgiftene på antall forventede fødte valper man selger, eller skal det være billigere å kjøpe valp fra tispas tredje kull?

Bare en del spørsmål som datt ned i hodet mitt, da jeg aldri har praktisert dette eller hørt at det praktiseres. Men jeg er ikke veldig bevandret i andre rasers valpepriser.

Når det er sagt, ser jeg likevel ikke 10.000 kroner som ublu, det er mindre enn min rases oppdrettere tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk for svar alle sammen :D

Vi har i interntfora (se: hjemme) diskutert litt nå og er enig at vi ikke vil gå over 10000,-

Kommer antaglivis til å legge oss på 9000,- og blir utgiftene små så får heller valpene gå ned i pris.

Skal på utstilling i dag så jeg får ta en diskusjon med andre eiere av små raser i Norge og høre hva dem sier. Heldigvis er det en økende interesse for rasen så jeg håper ikke salge blir noe problem.

Enda ett litt teknisk spørsmål. Når er det passe å begynne å annonsere ett valpkull? Venter dere til parring er gjort? Tispen viser tegn på drektighet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Først lykke til med valpene du planlegger.

Litt forskjellig pris på de forskjellige rasene er det jo. Kelpie er en herlig hund som egner seg fint til lydighet/bruk. Kjenner faktisk 3 med Kelpier som konkurerer.

Jeg syntes du skal levere valpene med full pakke: Ormkurer,vet.attest,vaksinert,chipset,reg NKK,og en grei kontrakt+mappe med rasebeskrivelse, opplysninger om rasesykdommer osv. samt alle positive ting om rasen. Mitt råd er at får du en valp med en feil,så skriv det i kontrakten og bli enig om avslag med en gang. Husk at jo mere du opplyser valpekjøperen om positive/negative ting om rasen din,jo bedre forhold får du til de senere. Erfaringen min er at det er valpekjøperne som"selger" mange av valpene til oppdretter etterhvert.

Ha en fast pris på valpene med en gang. Utgifter til parring er jo valpekjøperen uvedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, beklager, alle burde jo vite om din hundekunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, beklager, alle burde jo vite om din hundekunnskap...

Nei, alle burde ikke vite om min hundekunnskap, men før folk kommer med "råd" til kreti og pleti, "råd" som man ikke har bedt om, burde disse folka, etter min mening, være sikker på at "rådet" er på sin plass.

Dette gjelder ikke bare "råd" til meg, men til flere andre også.

Så..........back to topic! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...før folk kommer med "råd" til kreti og pleti, "råd" som man ikke har bedt om, burde disse folka, etter min mening, være sikker på at "rådet" er på sin plass.

Sikter du til mitt "råd" Aud så var det i mine øyne helt på sin plass. Du spurte om ting på en slik måte at det kunne oppfattes som om at du ikke visste hva slags rase mm det dreide seg om. Derfor fortalte jeg deg hvor du kunne finne relevant info. Om det ikke "var på sin plass" for deg så deg om det. Som man roper i skogen får man svar :D . Er det virkelig nødvendig å lage en sak av dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at 10000 er en passe pris for slike valper.

Men prisen avhenger selvsagt av hva du som oppdretter gjør for valpene/kjøperne før/i mens de henter valpen og hva som følger med hunden. Men som en generell pris høres 10000-11000 ok ut for meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette blir mitt første kull så må jeg si at jeg syns det var litt vanskelig å legge ut "relevante" opplysninger for å finne pris. Det var nå nettopp derfor jeg spurte..

At rasen var Australsk Kelpie trodde jeg desverre var ganske åpen lyst. Men jeg har lært til nestegang.

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :D

Vi har i interntfora (se: hjemme) diskutert litt nå og er enig at vi ikke vil gå over 10000,-

Kommer antaglivis til å legge oss på 9000,- og blir utgiftene små så får heller valpene gå ned i pris.

Skal på utstilling i dag så jeg får ta en diskusjon med andre eiere av små raser i Norge og høre hva dem sier. Heldigvis er det en økende interesse for rasen så jeg håper ikke salge blir noe problem.

Enda ett litt teknisk spørsmål. Når er det passe å begynne å annonsere ett valpkull? Venter dere til parring er gjort? Tispen viser tegn på drektighet osv

Siden rasen er sjelden så ville jeg ha i hvertfall lagt ut på hjemmesiden om når det er planlagt parring, og når hannhund er bestemt lagt ut bilde og gjerne også stamtavlen til det kommeneds kullet.

Når tispen er parret så hadde jeg satt inn annonse om at det ventes valper den og den datoen og av hvilken rase og slikt. når valpene er født vet du vel selv hvordan du annonserer dem hvis du da ikke er så heldig at du allarede har fått deg nokk valpekjøpere når de blir født :D .

Har selv en rase folk må spørre to ganger om når de lurer på hva rase det er, men nå det siste året har jeg hørt at det har kommet en del useriøse oppdrettere av rasen som ikke har satt seg nokk inn i rasen og linjer de avler på og ikke minst som overpriser valpene.

Så no blir det en stund til jeg har valper igjen for å se hvordan markedet blir senerehar jo folk selv som har ventet lenge på valp men som sikkert ikke får no valp her i fra til neste år eller noe slikt, men synes de det blir forlenge å vente så finnes jo det flere oppdrettere på rasen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hei

Takk for mange fine råd.

Planen min er å levere dem med "full pakke". Har alt lagt ut avlsplaner på nettsiden min. Og har spredd rykte i redningshund miljøet (kjekt med kontakter)

Nok en gang: Takk for rådene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig å ta ekstrapris på valpene ved store utgifter? Jeg tenker på det som er skrevet om fint å kunne ta litt ekstra siden vedkommende må til Sverige.

Nå beløper det seg jo annerledes med en rase av større utbredelse, men jeg synes det virker litt urettferdig mot valpekjøper. Hvis jeg vil dra til Italia med min tispe, ser jeg ikke at det er riktig at valpekjøperne skal dele på utgiftene for bensin, ei ukes opphold, mat, rabiesvaksine, også videre. Jeg så for meg at det vil føre de valpekjøperne som "bare" vil ha en hund av den rasen til en annen oppdretter som brukte nabohunden. Jeg forstår at det er forskjell på en lite utbredt rase, med få oppdretterkonkurrenter. Men kanskje er det en prinsippdiskusjon også.

For hvor skal grensen gå? Skal valpekjøper dele på alle utgifter som hittil har vært? Kjøp av tispe, forsikring, mat, utstilling for å markedsføre rasen og sin hund, konkurranser for å bevise hundens egenskaper, helseutgifter, også videre. Og skal man fordele utgiftene på antall forventede fødte valper man selger, eller skal det være billigere å kjøpe valp fra tispas tredje kull?

Er ikke helt enig med deg der, Emma. Jeg mener det er en selvfølge at man skal prøve å få dekket mest mulig av utgiftene sine ved avl - man avler ikke bare for å være snill med valpekjøperene. Hvis i eksemplet ditt, du har en "dårligere" avlspartner i nabolaget, men du drar til Italia for å få de rette genene inn i din avl, så ville jeg som valpekjøper ha syntes det vært helt naturlig at jeg skulle betale litt ekstra for at du faktisk bruker penger for å avle på kvalitet. I en perfekt verden synes jeg de som tar seg arbeidet med seriøs avl skulle sitte igjen med såpass at det ikke bare dekte utgiftene, men at de faktisk tjente penger på dette. Dette skal godt gjøres, men så lenge man har kjøpere betyr det at man ikke har tatt for mye. Og det skal selvsagt ikke være billigere å kjøpe valp fra tispas tredje kull - kanskje tvert i mot - hvis den da er enda bedre premiert og har to gode kull bak seg, med premierte valper vil jo det være noe som normalt sett ville ført til prisøkning. Man kan ikke fordele kostnader direkte på valpene, men man kan ta markedspris. At man henter inn kvalitet fra utlandet er en faktor som kan påvirke markedspris.

Til Jeanette: Jeg synes du bør prøve å få MINST 10.000,- for valpene. Nå kjenner ikke jeg rasen godt, men hvis de går for opp til 10.000 i sverige, bør de ikke være billigere i Norge. Husk at det koster å hente en hund i sverige - og hvis man følger loven skal man også betale moms og toll ved innførsel. Jeg har selv tidligere luktet på rasen, og forventet å måtte betale rundt 12.000 for valp av premierte foreldre. Husk på at om du tar for lite kan fort det også skremme vekk seriøse kjøpere - man kan stusse på hva som er galt hvis de blir "billige"...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med deg der, Emma. Jeg mener det er en selvfølge at man skal prøve å få dekket mest mulig av utgiftene sine ved avl - man avler ikke bare for å være snill med valpekjøperene. Hvis i eksemplet ditt, du har en "dårligere" avlspartner i nabolaget, men du drar til Italia for å få de rette genene inn i din avl, så ville jeg som valpekjøper ha syntes det vært helt naturlig at jeg skulle betale litt ekstra for at du faktisk bruker penger for å avle på kvalitet. I en perfekt verden synes jeg de som tar seg arbeidet med seriøs avl skulle sitte igjen med såpass at det ikke bare dekte utgiftene, men at de faktisk tjente penger på dette. Dette skal godt gjøres, men så lenge man har kjøpere betyr det at man ikke har tatt for mye. Og det skal selvsagt ikke være billigere å kjøpe valp fra tispas tredje kull - kanskje tvert i mot - hvis den da er enda bedre premiert og har to gode kull bak seg, med premierte valper vil jo det være noe som normalt sett ville ført til prisøkning. Man kan ikke fordele kostnader direkte på valpene, men man kan ta markedspris. At man henter inn kvalitet fra utlandet er en faktor som kan påvirke markedspris.

Det er et prinsipp som stritter litt i meg, fordi jeg er vant til å forholde meg til en raseklubb som har anbefalte satser på valpene. Det ville kanskje vært annerledes om jeg hadde en rase uten klubb eller ikke forholdt meg til klubben. Vi har i hvert fall ingen praksis på å ta ekstra pris for verken titler eller utenlandske fedre/mødre. Min erfaring er at de fleste som kjøper seg valp vil ha en hund, og ikke tenker veldig mye på stamtavle eller bakgrunn. Og hvorfor skal de da kjøpe min valp som er kanskje 3.000 kroner dyrere enn valpene til hun i nabokommunen, som brukte en hannhund som bor nærmere? Mitt kull behøver jo ikke en gang å være noe bedre, men at jeg tok en sjanse og prøvde noe langt unna i håp om å få noe nytt til mine linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et prinsipp som stritter litt i meg, fordi jeg er vant til å forholde meg til en raseklubb som har anbefalte satser på valpene. Det ville kanskje vært annerledes om jeg hadde en rase uten klubb eller ikke forholdt meg til klubben. Vi har i hvert fall ingen praksis på å ta ekstra pris for verken titler eller utenlandske fedre/mødre. Min erfaring er at de fleste som kjøper seg valp vil ha en hund, og ikke tenker veldig mye på stamtavle eller bakgrunn. Og hvorfor skal de da kjøpe min valp som er kanskje 3.000 kroner dyrere enn valpene til hun i nabokommunen, som brukte en hannhund som bor nærmere? Mitt kull behøver jo ikke en gang å være noe bedre, men at jeg tok en sjanse og prøvde noe langt unna i håp om å få noe nytt til mine linjer.

Ok, men da ferdes vi nok i litt forskjellige hundemiljøer - da de hunderasene jeg har vært borti har krav om premieringer for å kunne godkjennes eller "anbefales" av avlsrådene i de forskjellige raseklubbene - og at valper etter upremierte hunder om ikke akkurat blir sammenlignet med blandinger, så ihvertfall er billigere og betegnet som mer "risiko". Og hvor prisen kan variere sinnsykt etter hvor premiert foreldrene er.. :)

EDIT: Og, kan legge til at absolutt alle jeg kjenner har tenkt veldig mye på stamtavle og bakgrunn, kun ett unntak, en kompis som kjøpte "på måfå", resten har studert linjer og resultater i lang tid før de bestemmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske sjelden rase. Ble født 7 valper i 2005. Vi måtte til sverige og der betalte vi 10000 med chip og en sekk mat. (ikke vaksine pga moren + tideligere valp har vist allergi på den svenske vaksinen).

Hvis de tar 10000 kr i Sverige kan du fint ta 10000 her i Norge også. Fint at du sier i fra om at du planlegger kull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har en ganske sjelden rase. Ble født 7 valper i 2005. Vi måtte til sverige og der betalte vi 10000 med chip og en sekk mat. (ikke vaksine pga moren + tideligere valp har vist allergi på den svenske vaksinen).

Hvis de tar 10000 kr i Sverige kan du fint ta 10000 her i Norge også. Fint at du sier i fra om at du planlegger kull :)

Det ble importert 5 hunder +2 working Kelpie ble feil registrert som australsk Kelpie (er endret, men kom med på statestikken)

Siste kullet som ble født i norge som var Australsk kelpie er for 10år siden. Dem andre er Working Kelpie som er registrert som Australsk Kelpie... (det ble inført raseskille hos NKK først i 2000)

Tror nok vi har bestemt oss for å sette prisen til 9000,- Samboer har veto rett ettersom han er like mye med i kullet som jeg. (div jeg bestemmer det meste, forsker mm han får siste ordet i saken som jeg har lagt fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi har bestemt oss for å sette prisen til 9000,- Samboer har veto rett ettersom han er like mye med i kullet som jeg. (div jeg bestemmer det meste, forsker mm han får siste ordet i saken som jeg har lagt fram :icon_redface:

OT: Er det slik i heimen deres også? Vi gjør all jobben, og de får ta avgjørelsen? :rolleyes:

he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

OT: Er det slik i heimen deres også? Vi gjør all jobben, og de får ta avgjørelsen? :rolleyes:

he he he

Det er vel slik i dem fleste hjem ja :rolleyes: Men han skal nå ta ut 14 dager ferie slik at vi kan jobbe litt om hverandre. Veto er en fin ting, men det er bare viktig å lede det motsatte kjønn inn på riktig sti og la dem tro at dem bestemmer noe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da ferdes vi nok i litt forskjellige hundemiljøer - da de hunderasene jeg har vært borti har krav om premieringer for å kunne godkjennes eller "anbefales" av avlsrådene i de forskjellige raseklubbene - og at valper etter upremierte hunder om ikke akkurat blir sammenlignet med blandinger, så ihvertfall er billigere og betegnet som mer "risiko". Og hvor prisen kan variere sinnsykt etter hvor premiert foreldrene er.. :icon_redface:

EDIT: Og, kan legge til at absolutt alle jeg kjenner har tenkt veldig mye på stamtavle og bakgrunn, kun ett unntak, en kompis som kjøpte "på måfå", resten har studert linjer og resultater i lang tid før de bestemmer seg...

Også i vår klubb er det krav til helse, gemytt og premiering for valpeformidling eller for at kullet skal sees på som godkjent. Kull som ikke oppfyller avlsreglene blir ikke formidlet, anbefalt eller orientert om, på samme måte som hannhunder som ikke oppfyller reglene ikke blir anbefalt.

De som ikke følger klubbens avlsregler kan grovt sett deles i to "varianter":

- De som avler fordi det gir penger, og gir en lang marsj i hundens helse eller eksteriør. De tar det de kan få. Er det vanskelig å selge valpene, går prisen ned. Er det tørke blant klubbens oppdrettere, går prisene opp.

- De som avler ut ifra egne premiss og kunnskaper, som for eksempel mener avlsreglene blir for ensidige, eller som er villig til å bryte en paragraf fordi avlsdyret har så mye annet bra å bidra med, også videre. Meg bekjent tar de samme pris.

Vi er sikkert i to veldig forskjellige miljøer, jeg antar at noen som er interessert i en brukshund er mer opptatt av å få et bra emne enn en som bare vil ha en familiehund. Eller at en rase som er en "typisk" utstillingshund tiltrekker seg mennesker som vil ha en utstillingshund, og dermed også er opptatt av bakgrunnen. Flott at valpekjøpere er bevisst på hva de ønsker og får! Men jeg har altså opplevd mye det motsatte, mennesker som bare vil ha en X (sett inn valgfri rase) å gå tur med. Ulike behov gir ulike krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sikkert i to veldig forskjellige miljøer, jeg antar at noen som er interessert i en brukshund er mer opptatt av å få et bra emne enn en som bare vil ha en familiehund. Eller at en rase som er en "typisk" utstillingshund tiltrekker seg mennesker som vil ha en utstillingshund, og dermed også er opptatt av bakgrunnen. Flott at valpekjøpere er bevisst på hva de ønsker og får! Men jeg har altså opplevd mye det motsatte, mennesker som bare vil ha en X (sett inn valgfri rase) å gå tur med. Ulike behov gir ulike krav!

Helt enig med deg om at ulike behov gir ulike krav - men jeg skulle ønske at også de som "bare" skulle ha en familiehund begynte å skaffe seg mer info og stille høyere krav, som de som driver med bruks- eller utstilling gjerne gjør. Da hadde vi kanskje blitt kvitt endel av de som du nevner i første kategori - de som avler for penger, som gir seg katta i hvilke egenskaper de avler på og slikt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...