Gå til innhold
Hundesonen.no

8 hester døde under hinderløp!

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Okei, veddeløp er greit nok...Men når jockeyene DENGER til hestene når e mister farten osv, er helt ekkelt...De blir jo bare usikkre og tramper feil, så de snubler, faller og brekker beina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

NÅ må jeg si at det der ble bare utrolig tullete for meg. Og for guds skyld ikke hør på media. Cheltenham løpene under gold cup varer i en hel uke. Jeg var og så på det løpet altså selve gold cupen og nei det var ikke mange hester som datt. Nå må det sies at hestene som detter dør ikke av den grunnen det er blit bevist at de klarer seg MYE bedre og oftest med mindre skader en de hestene som går flat løp. Farten i et hekke løp er sakte, mens de i steeplechase er nesten sakte trav fart bare at det går i gallop da.

Og nå må jeg bare spørre har dere noen sinne sett en jockey pisk??? Og for de uvitende må jeg bare si at en jockey pisk er kortere en den minste sprangpisken. Så det dere ser på tv er ikke alltid slåing av hesten! Det vifter med den forran øyne til hesten, uten og røre, sånn at hesten tror det er flere hester som kommer opp på siden. Vg gjør alt til noe grusomt men det er det ikke det må dere tro meg. Dra iog se på de løpene en gang. Jeg har sett et video opptak hvor de hviste akkurat dette. Den var satt sammen av forskjellige morsomme og "grusomme" fall av diverse slag. og den reklamerte for at selv om disse hestene detter så var det ikke noe feil med dem. Veldig lærerik video å se på.

Ellers ønsker jeg absolutt alle velkommen på øvrevoll eller i stallen for en titt. Sånn at dere for se hvordan løpshester VIRKELIG har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolut ingen ting imot travløp, galopp løp, dresur osv osv.. Men dette var også J***.. Men Maria, altså noen hester er født for å "løpe" Akuratt som serchaj som må løpe hverdag han og.

Men er det naturlig for en hest å hoppe over høye hindere så fort som mulig, eller å ha et bissel stramt i munnen, for å gå penest mulig i en ring? Hesten kan da løpe på tur.? I innhegninger egnet for at hester kan løpe masse..

Men selvsagt. Synet på hva sundt hestehold er forskjellig fra person til person. Men jeg vet i alle fall at det jaæ****ste livet for en hest jeg har sett, var en rideskolehest på 25 r, som stod i en liten bås mellom de 4 øktene den ble ridd hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...