Gå til innhold
Hundesonen.no

småhunder uegnet for familier?

henrikke

Recommended Posts

Ingen hunder er barnesikre, det er det som er utgangspunktet, en hund er et dyr, og barn er nå engang impulsive.

Men er det så at det er best å ha stor hund om det er småfolk i hus, da disse er mer robuste, i størresle og gemytt.?

Klart, jeg skjønner problemet med de aller minste rasene at de vil lide under "bære og løfte" stadiet sånne småsneiper liker å pusle med men...

Hørte nemlig noen ytre forleden at cavalier ikke er den beste familiehunden, nettopp på grunn av størrelse..

jeg ville si tvert i mot, men... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes egentlig at alle barn har godt av å lære seg helt fra starten av at hunden er et levende individ som behandles med respekt og som IKKE skal rases med.

Hjemme hos oss fikk vil aldri lov til å rase med hundene, leke var lov, men fikk ikke lov til å herse eller være høylytte med dem.

Dette krever at foreldrene holder lek og samvær med hunden og barna under oppsikt i begynnelsen og setter grenser for barna når det gjelder herjing.

Så jeg syntes en familie kan ha små hunder dersom man har hundevett i familien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at pommen er en forsåvidt godt egnet familie hund så lenge hunden er vant med unger. Problemet er vel helst at det er HUNDEN som blir litt usikker på barn enn omvent. Unger kan lære seg at hunder ikke skal bæres når de er så små, men jeg tror at små hunder vil ha det i sin "natur" å være litt usikker på småtasser som tråkker rundt og er mye større enn dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dersom hundene får den rette behandlingen av alle familiens medlemmer (og andre selvfølgelig), tror ikke jeg småhunder i utgangspunktet er "dårligere" familiehunder enn de litt større rasene.

Selv er jeg oppvokst med to stk. tibetansk spaniels, som sikkert kan sammenlignes med størrelsen på cavalieren. Disse var mor og datter, hvorav datteren var glad i alt og alle som kunne krype og gå, mens moren var litt engstelig overfor småbarn etter at hun en gang ble løftet opp etter halen av en gutt i klassen min (første klasse barneskolen)... Småhunder er jo litt mer utsatt for bøllete oppførsel enn de litt større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...