Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å rengjøre bur om vinteren


Wheaten terrier

Recommended Posts

Denne vinteren har det vært veldig mye snø her hos oss og det har også vært mye minusgrader og kulde,. så jeg må tilstå jeg ikke har rengjordt kaninburet så ofte iløpet av disse mnd- ene. Grunn: Selv om kaninburene står minst 30 cm over bakken blir de nesten snødd igjen av snø, så jeg må nesten grave dem ut, skiten fryser seg fast til bunnen av buret og er hard som is.

Andre som har samme problem?

Men er det egentlig nødvendig å rengjøre like ofte om vinteren? Skiten fryser jo til is nærmest, så det er ikke som om sommeren der man rengjør mye oftere pga. varme, lukt, instekter mm.

Ingen ting av disse er jo om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et kaninbur bør jo bære fuktfritt, med mindre det har en isloert kasse på. og snøen gjør at det ikke er fuktfritt. kan du ikke gjøre slik at sneen ikke kommer inn i burene da? med presening eller noe?

man skal jo fli like ofte selv om det virker som om det er bortkastet, men jeg innrømmer at hadde det vært meg, så hadde jeg nok venta til den værste frosten har gitt seg jeg å. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har kaninene mine ute hele året. De har revekasser som de sover i og netteingbunn ellers. Har ikke noe problem med renholdet. Mitt størst problem på vinteren er at vannflaskene fryser til is. Har noen forslag til hva jeg skal gjøre med det problemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første.. Jeg syns 30 cm er alt for lite. Mine bur står 50 cm over bakken.

Får du ikke ut det møkkete - bare legg et nytt flislag over. Det er bedre enn ingenting.

Ang vannflasker, så bruker vi vannkopper her. Dunker ut isen og fyller på ny.

Evt kan du ha 2 flasker, når den ene er inne til tining bruker du den andre. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva med og legge en slags varmekabel under buret?

Og isolere vannflaska med no. Tror det går ann og kjøpe noe som kan holde flaskene akurat varme nok til og ikke fryse. Onkelen min ga kaninene vann i skål, så lagde han en slags varme under skålen om vinteren...

Noen som skjønner hva jeg mener?

Selv tar jeg kaninene inn i en bod om vinteren der det er varme.

Nettopp for og sleppe og stå i kulla og skife på burene og sleppe at vannet fryser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et stort problem for alle som har kaninene ute om vinteren (Kjekt med kaninstall med lys og varme ja :rolleyes: )

Når det er så kaldt at det er umulig å få ut noe som helst. Så er det ikke noe farlig at du ikke renser buret. For det blir jo ikke fukt og lukt når alt speker med en gang. Men gjør som Kristina sier, ha på et nytt lag med spon oppå istede. Hver gang det egentlig burde vært på tide å renset buret, så tar du heller å kaster ny flis oppå, og masse høy eller halm. Altså en slags form for "talle" funksjon som bønder bruker i fjøset til kalver og okser.

Men med en gang det blir pluss grader, så tiner alt dette, og da er det viktig å skifte ut med en gang, ellers begynner bakteriene og dritten å florere, det er ikke bra.

Ang vannet. Ikke bruk flasker om vinteren. Drikkenippelen speker med en gang, flaskene sprekker og det er nesten umulig å tine de opp (tiner du opp de med varmt vann hver dag, så blir de til slutt så sprø at de sprekker)

Bruk vannkopper om vinteren, ha alltid flere kopper tilgjengelig. så du tar bare en ny kopp med vann fra kjøkkenbenken å setter inn, så slipper du å stresse med å få ut isklumpen i den ene koppen. Gå ut med nytt vann til kaninene morgen, ettermiddag og kveld, så den alltid har vann tilgjengelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke det ganske "ekkelt" for kaninen og ha stivna urin og møkk i buret?

Jajo det er jo sagflis oppå men alikavel liksom :unsure:

Eneste de merker er at det blir varmere av det. Blir jo som en slags isolasjon i gulvet. Så de gjør seg ikke noe av det. Men som jeg sa, med en gang det blir mildt, så må dette ut, ellers blir det et griseri uten like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig greit med renslige kaniner da ja. :P

Men ikke det ganske "ekkelt" for kaninen og ha stivna urin og møkk i buret?

Jajo det er jo sagflis oppå men alikavel liksom :unsure:

Hvis den var til meg så nei. Hun er bare oppi den den kassen når hun skal gå på do. Kassen blir også tømt ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...