Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å rengjøre bur om vinteren

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Denne vinteren har det vært veldig mye snø her hos oss og det har også vært mye minusgrader og kulde,. så jeg må tilstå jeg ikke har rengjordt kaninburet så ofte iløpet av disse mnd- ene. Grunn: Selv om kaninburene står minst 30 cm over bakken blir de nesten snødd igjen av snø, så jeg må nesten grave dem ut, skiten fryser seg fast til bunnen av buret og er hard som is.

Andre som har samme problem?

Men er det egentlig nødvendig å rengjøre like ofte om vinteren? Skiten fryser jo til is nærmest, så det er ikke som om sommeren der man rengjør mye oftere pga. varme, lukt, instekter mm.

Ingen ting av disse er jo om vinteren...

Skrevet

et kaninbur bør jo bære fuktfritt, med mindre det har en isloert kasse på. og snøen gjør at det ikke er fuktfritt. kan du ikke gjøre slik at sneen ikke kommer inn i burene da? med presening eller noe?

man skal jo fli like ofte selv om det virker som om det er bortkastet, men jeg innrømmer at hadde det vært meg, så hadde jeg nok venta til den værste frosten har gitt seg jeg å. :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har kaninene mine ute hele året. De har revekasser som de sover i og netteingbunn ellers. Har ikke noe problem med renholdet. Mitt størst problem på vinteren er at vannflaskene fryser til is. Har noen forslag til hva jeg skal gjøre med det problemet ?

Skrevet

For det første.. Jeg syns 30 cm er alt for lite. Mine bur står 50 cm over bakken.

Får du ikke ut det møkkete - bare legg et nytt flislag over. Det er bedre enn ingenting.

Ang vannflasker, så bruker vi vannkopper her. Dunker ut isen og fyller på ny.

Evt kan du ha 2 flasker, når den ene er inne til tining bruker du den andre. osv.

Skrevet

Hmm, hva med og legge en slags varmekabel under buret?

Og isolere vannflaska med no. Tror det går ann og kjøpe noe som kan holde flaskene akurat varme nok til og ikke fryse. Onkelen min ga kaninene vann i skål, så lagde han en slags varme under skålen om vinteren...

Noen som skjønner hva jeg mener?

Selv tar jeg kaninene inn i en bod om vinteren der det er varme.

Nettopp for og sleppe og stå i kulla og skife på burene og sleppe at vannet fryser ;)

Skrevet

Dette er et stort problem for alle som har kaninene ute om vinteren (Kjekt med kaninstall med lys og varme ja :rolleyes: )

Når det er så kaldt at det er umulig å få ut noe som helst. Så er det ikke noe farlig at du ikke renser buret. For det blir jo ikke fukt og lukt når alt speker med en gang. Men gjør som Kristina sier, ha på et nytt lag med spon oppå istede. Hver gang det egentlig burde vært på tide å renset buret, så tar du heller å kaster ny flis oppå, og masse høy eller halm. Altså en slags form for "talle" funksjon som bønder bruker i fjøset til kalver og okser.

Men med en gang det blir pluss grader, så tiner alt dette, og da er det viktig å skifte ut med en gang, ellers begynner bakteriene og dritten å florere, det er ikke bra.

Ang vannet. Ikke bruk flasker om vinteren. Drikkenippelen speker med en gang, flaskene sprekker og det er nesten umulig å tine de opp (tiner du opp de med varmt vann hver dag, så blir de til slutt så sprø at de sprekker)

Bruk vannkopper om vinteren, ha alltid flere kopper tilgjengelig. så du tar bare en ny kopp med vann fra kjøkkenbenken å setter inn, så slipper du å stresse med å få ut isklumpen i den ene koppen. Gå ut med nytt vann til kaninene morgen, ettermiddag og kveld, så den alltid har vann tilgjengelig ;)

Skrevet

Jeg har ingen problem med å holde det rent. Kaninen min har et stort bur (9kvadrat meter), så jeg bare koster inne hos henne. Ellers har hun en egen kasse med spon hun gjør fra seg oppi ;) Renslig kanin :P

Skrevet

Er virkelig greit med renslige kaniner da ja. :)

Men ikke det ganske "ekkelt" for kaninen og ha stivna urin og møkk i buret?

Jajo det er jo sagflis oppå men alikavel liksom :unsure:

Skrevet

Eneste de merker er at det blir varmere av det. Blir jo som en slags isolasjon i gulvet. Så de gjør seg ikke noe av det. Men som jeg sa, med en gang det blir mildt, så må dette ut, ellers blir det et griseri uten like :)

Skrevet

Er virkelig greit med renslige kaniner da ja. :P

Hvis den var til meg så nei. Hun er bare oppi den den kassen når hun skal gå på do. Kassen blir også tømt ofte :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...