Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hund alene hjemme en hel arbeidsdag?

bcFame

Recommended Posts

Vi har en BC som er litt over 10 mnd. Frem til nå har hun vært med på jobb, og ligger i bur på kontoret. Hun kan godt være hjemme alene om vi er ut i en 3-4 timer, men jeg synes at en hel arbeidsdag høres så lenge ut. Men allikevel... Hjemme så har hun mye mer bevegelsesfrihet.. Kan leke seg med lekene sine o.l. Vi drar på jobb kl 07.15 og er tilbake kl 16.45. Er dette for lenge, og bør fortsette med bur på kontoret? Vi har ingen som kan dra innom hos oss å evt lufte henne midt på dagen.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fikk hundegård så var våre hunder også inne hele dagen. Det ble de tilvennet helt fra de var små. Så lenge hunden din ikke går berserk men klarer å roe seg og være alene så går det fint.

Mine hunder var alene hjemme fra 06.30 til 16.00 de. Nema problema. Det er en tilvenningssak - og hunden din klarer helt sikkert å venne seg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er hjemme fra 0730 - 1530 uten noen problemer, og han kan godt være lengre også men det er egentlig skjelden at han er så lenge hjemme. Når han var 4 1/2 mnd var han hjemme alene en opptil 6 timer uten problem. Er han vant til å være hjemme alene, så burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok bli noen lange dager alene hjemme, ja. Men heldigvis ikke så ofte. Minstebarnet går kl 08 15 og er hjemme igjen mellom 13 15 og 15 15. Hun tar med Fibi ut så hun får tisset. Da har jeg gått morgentur klokka 06 30 og så blir det langtur 16 30. Sånn ca. Hunden ligger nok og sover eller kjeder seg når hun er alene. Men det betyr jo ikke at det er bra at det blir for mange ensomme timer, selvom hun ikke gjør noe "galt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er forskjellige meninger her, men selv så mener jeg det ikke er noe stort problem, jeg drar fra toya, ca halv åtte, og er hjemme mellom fire og fem en gang, og hu klarer seg jo helt fint , så jeg skjlønner ikke problemet :)

er en tilvenningssak det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er forskjellige meninger her, men selv så mener jeg det ikke er noe stort problem, jeg drar fra toya, ca halv åtte, og er hjemme mellom fire og fem en gang, og hu klarer seg jo helt fint , så jeg skjlønner ikke problemet :huh:

er en tilvenningssak det her

Hva vi gjør, er en ting, hva jeg mener er noe helt annet. Hunden er jo et flokkdyr, så ideelt sett skulle vi vært sammen overalt hele tiden. Det lar seg jo ikke gjøre, så som med så mye annet avlærer vi hundene deres naturlige væremåte for å tilpasse dem våre behov. Og for de fleste går det jo rimelig greit! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heler ingen hunder lider av og være alene en arbeidsdag.

De fleste hunder i norge er jo alene en arbeidsdag, det er jo en tilvenningsak.

Jeg for dårlig samvittighet når jeg er borte fra hundene for lenge avgangen, men nåer vi sjelden borte fra de mere en 3 timer. Men en hund skal da fint klare seg en arbeidsdag alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med om natten.?

om man er et mønstermenneske (sier jeg klokken04 om natten) som legger seg 22:00 å stir opp 08:00, å har hunden i gangen eller buret.. Da er den alene 10timer...

Så om hunden får en real tur om morgenen, så synes jeg ikke det skal være noe problem...

Men det er en tilvenningsak som sagt, kanskje ikke lurt å starte med 8timer alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med om natten.?

om man er et mønstermenneske (sier jeg klokken04 om natten) som legger seg 22:00 å stir opp 08:00, å har hunden i gangen eller buret.. Da er den alene 10timer...

Så om hunden får en real tur om morgenen, så synes jeg ikke det skal være noe problem...

Men det er en tilvenningsak som sagt, kanskje ikke lurt å starte med 8timer alene...

Bruker buret til rotrenig, alternativ soveplass (med åpen dør) om dagen, vi. Har bikkja i sengen om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig dette med tidsbegrep og hunder?

Har hørt folk si at hunder ikke har tidsbegrep?

Forøvrig, er i dag, første gang jeg har gått fra hunden (som jeg fikk fredag ettermiddag).

Men, han er 2 år og de jeg fikk han av, sa han kunne være hjemme en vanlig arbeidstid, uten å bjeffe.

får se om jeg får noen naboklager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig dette med tidsbegrep og hunder?

Buster har 3 tidsbegrep...

1. generelt klokkeslett... "dere har vært borte litt lenge.. jeg piper men det går bra.."

(mennesketid, 1-10timutter)

2. generelt klokkeslett, utenom natt... " DERE HAR VÆRT BORTE MANGE ÅR.! JEG DØR OM JEG IKKE FÅR SUSSE TRYNET DITT.! JEG MÅ LAGE DISSE HØYE LYDENE FOR Å FORKLARE HVOR SLEMME DER ER..."

(mennesketid, 10min-8timer)

3. mellom 07.00 å 12.00.. "det er ikke morgen enda, gå å legg dere, jeg vil ikke ut å tisse, vil sove, det er natt.. zzz"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster har 3 tidsbegrep...

1. generelt klokkeslett... "dere har vært borte litt lenge.. jeg piper men det går bra.."

(mennesketid, 1-10timutter)

2. generelt klokkeslett, utenom natt... " DERE HAR VÆRT BORTE MANGE ÅR.! JEG DØR OM JEG IKKE FÅR SUSSE TRYNET DITT.! JEG MÅ LAGE DISSE HØYE LYDENE FOR Å FORKLARE HVOR SLEMME DER ER..."

(mennesketid, 10min-8timer)

3. mellom 07.00 å 12.00.. "det er ikke morgen enda, gå å legg dere, jeg vil ikke ut å tisse, vil sove, det er natt.. zzz"

:)

ja, men..

merker en hund forskjell på 20 minutter og 3 timer?

voffen min var rolig i natt :-) ingen bjeffing... men han var rimelig rolig i hele går.

tror han har vennt seg rimelig bra til leiligheten min nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...