Gå til innhold
Hundesonen.no

Kritikk av dårlige oppdrettere


Sirup

Recommended Posts

Er lettere fortvilet og ikke minst lei av klagingen på at tispen fra oss ikke er bra nokk for den gjør det så dårlig på utstillinger. Har snakket med samboer og han sa at neste gang han så mye som hører anntydning på klager på tispen fra oss, så kommer han til å be om å få kjøpe hunden tilbake hvis den er så dårlig som h*n skal frem til også finne et nytt hjem til hunden(hvis vi da ikke prøver å trene hunden opp og stiller den selv da).

Jeg forstår deg kjempegodt! Jeg hadde i hvert fall aldri solgt ny hund til denne personen, eller gått god for den overfor andre, utifra at riktig fôring for meg er kjempeviktig. Det går på hundens helse. Et kilo for mye på en japansk spisshund er jo også mye mer enn en kilo for mye på for eksempel labrador eller american akita - uten at jeg mener å forsvare at store hunder kan få være for tykke.

Denne tråden begynte jo med dårlige oppdrettere, men herregud så mye dårlige hundeEIERE det er. Det er for lett å få og ha hund. Ingen krav stilles, ikke til kurs eller noe. Nå har ikke jeg barn, men da min søster fikk et barn kom da en helsesøster på døra etter en tid for å "sjekke" at alt sto bra til. Og jeg er så glad for den jobben den Svenske Kennelklubben gjør med sine kennelinspektører (eller hva det heter). Noen bekjente kjøpte en valp i Sverige, og de ble åtte uker på mandag. De spurte om å få henten den i helga, så de hadde fridager når den kom i sitt nye hjem. Men oppdretteren turte ikke, fordi kennelinspektørene kommer på uanmeldte besøk, og det (i hvert fall da, skal ikke uttale meg om nå) var forbudt å selge valpene for tidlig. Ikke en gang en eller to dager gikk, en grense var en grense. Og det gir noen bra prinsipper. For hvis to dager før er greit, hva er da forskjellen på enda noen dager, når valpene er syv uker? Det er for dumt i Norge, når man ønsker å melde noen for dyremishandling, men det ikke går fordi personen selv sitter i det lokale dyrevernet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Jeg forstår deg kjempegodt! Jeg hadde i hvert fall aldri solgt ny hund til denne personen, eller gått god for den overfor andre, utifra at riktig fôring for meg er kjempeviktig. Det går på hundens helse. Et kilo for mye på en japansk spisshund er jo også mye mer enn en kilo for mye på for eksempel labrador eller american akita - uten at jeg mener å forsvare at store hunder kan få være for tykke.

Denne tråden begynte jo med dårlige oppdrettere, men herregud så mye dårlige hundeEIERE det er. Det er for lett å få og ha hund. Ingen krav stilles, ikke til kurs eller noe. Nå har ikke jeg barn, men da min søster fikk et barn kom da en helsesøster på døra etter en tid for å "sjekke" at alt sto bra til. Og jeg er så glad for den jobben den Svenske Kennelklubben gjør med sine kennelinspektører (eller hva det heter). Noen bekjente kjøpte en valp i Sverige, og de ble åtte uker på mandag. De spurte om å få henten den i helga, så de hadde fridager når den kom i sitt nye hjem. Men oppdretteren turte ikke, fordi kennelinspektørene kommer på uanmeldte besøk, og det (i hvert fall da, skal ikke uttale meg om nå) var forbudt å selge valpene for tidlig. Ikke en gang en eller to dager gikk, en grense var en grense. Og det gir noen bra prinsipper. For hvis to dager før er greit, hva er da forskjellen på enda noen dager, når valpene er syv uker? Det er for dumt i Norge, når man ønsker å melde noen for dyremishandling, men det ikke går fordi personen selv sitter i det lokale dyrevernet...

Fint å se at du er enig når det gjelder vekten på hunder er viktig for det mener jeg også.

men jeg kan liksom ike begripe at h*n vil avle på en hund h*n selv sier at ikke er god nokk, jeg har fåt det slengt i fjeste flere gagner at den hunden ikke er godnokk, men alikavell så har h*n planer om å ha valper på den(noe jeg ikke er helt enig med når eieren sier slikt om hunden) og når hannhunden som nesten garantert vil bli brukt heller ikke holder mål så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

men jeg har vell ikke mye jeg skulle sagt når ikke hunden er min lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det man bør gjøre, er å se på hva som ligger bak på linjene til foreldredyrene. En liten tispe og en liten hannhund kan utmerket godt gi store avkom. Og motsatt, en stor tispe og en stor hannhund, kan, om de pares, gi små og pinglete avkom. Så det å se på hva som ligger bak er viktig.

Det der er så utrolig viktig og sant. Men som utrolig mange glemmer :P

Angående prating om oppdrettere: Jeg orker ikke å lese tilbake i tråden, men jeg syns ikke man skal uttale seg om andre enn seg selv. Greit å anbefale, men å drive å baksnakke en oppdretter har jeg null respekt for. Det sier hvor ynkelig og patetisk den personen selv er. En som har det bra med seg selv har ikke behov for å prate dritt om noen som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

synes folk her kan roe ned hormonene litt. Herregud er det VM i å krangle eller? Jeg skjønner virkelig ikke hva som erproblemet til folk etter å ha lest innleggene. Kan noen få ha sine egne meninger, og andre sine andre? Hvorfor gidder noen å svare på innlegg som provosere? Den som gir opp først, vinner som regel altid. Så nå synes jeg alle skal slappe av litt og bare ikke tenke noe mer på det!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en portal hvor hundeeiere kunne gi sine erfaringer med sin oppretter, ville sjansen for å luke ut de useriøse vært mye større. At noen skal lide med noen hunders dårlige alv og sykdommer fordi ingen sier noe syns jeg er ille.

Vet du hva? Det er jeg faktisk enig i. Så utrolig mange useriøse oppdrettere som får lov til å holde på med sin forkastlige virksomhet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dårlige oppdrettere fredet?

OIoioi! Dette var en laaaaaaang tråd! Og er "touchy" emne. Etter å ha lest 3 sider, ga jeg opp dessverre. Og skrivekløen meldte seg sterkt!

Ja, det er myyyyyyye baksnakking av oppdrettere. Og når jeg sier baksnakking så er det det jeg mener. Mener også som Aud at det som kan være bra for noen, kan være mindre bra for andre da det gjelder oppdrett.

Uansett; vil man få slutt på baksnakkingen ved at valpekjøperene utveksler erfaringer? (Da tatt i betrakting at opplysningene bør sjekkes ut ut av lytter) Har inntrykk at det er av noen oppdretterne ofte den "usaklige" sladderen kommer fra. Mellom seg eller til andre. Eller er jeg helt på jordet? Og de som "holder seg for god" får gjennomgå?

Men da kan man uansett som valpekjøper ha god gevinst ved å snakke med de enkelte. Høre om de forteller noe og om de spør deg om noe, jeg mener enhver oppdretter som er seriøs forbeholder seg retten til å bestemme hvem som får kjøpe valp hos de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...