Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve hjelp...


Henriette

Recommended Posts

Hu som jeg bor med driver og skal trene inn nese prøve på sin aussie

men hunden skjønner ikke pointet med å plukke opp pinnen med hennes lukt på.

Hun bare tar en av de

Noen som har noen råd på hvordan lære inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klin inn pinnen med en smak/lukt hun liker (antar dette er Chera).

F.eks. leverpostei, håndkrem (husker Ellinor sa hun brukte det) eller annet... SÅnn at den pinnen skiller seg ut. i klasse 3 har man med egen pinne, om ikke jeg husker feil, så da kan den ha litt lukt på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvordan jeg lærte inn søk etter pinne med min lukt på, men da var det sommer og høyt gress altså:

Jeg begynte med en pinne. Denne gjemte jeg i høyt gress for å lære hunden å bruke nesen for å finne pinnen. Gjentok dette mange ganger til jeg så at hun tydelig brukte nesa. Når det var ok, så la jeg en hel haug med pinner i gress som ikke var så høyt, med "min" pinne litt bak og enten gjemt i litt høyere gress eller jeg la litt avrevet gress over "min" pinne slik at den var skjult. Hunden brukte nesa og fant riktig pinne. Gjentok dette også flere ganger.

Så er gangen videre at du legger riktig pinne litt nærmere haugen med pinner og litt forskjellige steder. Du lar den ligge åpenlys uten å skjule den, og etterhvert fjerner du flere pinner fra pinnehaugen slik at du tilslutt bare har igjen 6? (usikker på antallet). Og så må du trene på at riktig pinne ligger sammen med de andre pinnene og i forskjellige "mønstre" (på rekke, i runding).

Apportering av liten pinne må du lære inn for seg, og ikke sette det sammen før både apporteringen og søket fungerer.

Lykke til med treningen.

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu som jeg bor med driver og skal trene inn nese prøve på sin aussie

men hunden skjønner ikke pointet med å plukke opp pinnen med hennes lukt på.

Hun bare tar en av de

Noen som har noen råd på hvordan lære inn?

Amys råd syns jeg var fint. Prøv det. Egentlig trenger man ikke lære hunden å søke..den kan det av seg selv, men å gjøre det på kommando ja det må læres. Mange, ja ganske mange faktisk blir overrasket hvor lett dette egentlig er bare man ikke stresser det. Start med å kobble ordet "søk" med at hunden starter å søke. det får du til ved å kaste ut en neve små godbiter i gresset. Dette gjør du så ofte du kan og hunden vil knytte ord og handling. Prøv deretter dette: Legg på forhånd ut en pinne med litt godbitlukt på og legg andre like pinner uten lukt..rundt og over så de omtrent danner en pyramide og med godbitpinnen i bunnen. Si søk som vanlig og hunden finner som regel fram pinnen fra haugen. Du har fått til et vellykket søk. Etterhver legger du de andre nøytrale pinnene mer og mer spredt rundt omkring.

Du kan også trene luktdiskiminering. Få en person til å sitte på huk med en pinne i hver hånd. En med "din" lukt på. Når hunden "tilfeldig" eller kaskje litt målbevisst, slår på din pinne, så belønner du. Prøver den å ta feil, så er du bare passiv. To postitlapper på veggen er også lurt. Den ene har du tatt på og den andre ikke. Så belønner du hver gang hunden dytter på den rette. Dette tipset så jeg på Fannys video. Smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...