Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund eller tispe?


MegaMarie

Recommended Posts

Fordeler med hannhund: Stikker den av kommer den ikke hjem med valper;), røyter mindre på mangen raser

Ulemper: markerer hos andre folk hvis det er hund der, jokker på beina å alt den ser

Kunne sagt mye mer men det er forskjellig fra rase til rase vil jeg si.. å tispe har jeg ikke hatt så det kan jeg ikke uttale meg om!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synest du er fordeler og ulemper med tispe eller hannhund?

Kanskje denne tråden kan være til hjelp for de som skal skaffe seg en hund men vet ikke hvilket kjønn...

Hannhund:- Ærligere enn tipene

- Enklere Møblert!

- Høy kjønnsdrift hos noen raser, feks retrieverrasene

Tispe:

- Løpetid og innbildt svangerskap, mye hormonelle berg- og dalbaner *skrekk og gru...

- Kan være lettere å få til sosialt ovenfor andre hunder, rasebetingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt kjennskap til hannhund. Og det var to vidt forskjellige, får en si ;-) Kabar (som jeg vokste opp med) hadde ingen tegn til hormonell "utagering" som den Sofus har nå. Dette kan ha hatt noe med at han ble mishandlet fysisk (og psykisk) hos dem som hadde ham før oss (vi fikk ham som 6 mnd. gammel). Men samtidig, så er jo hunder veldig forskjellige da. Han var iaf en nydelig gutt med sine bøyger, men ikke noe som gjorde at han stakk av eller jukket eller markerte.

Sofus er i sin verste kviseperiode nå (den første iaf...) og er en umulius som jeg ikke får kontakt med. MEN, han er ikke ille. Altså, han har ikke markert inne hos andre eller vist noen tegn til aggressjon. Han blir bare veldig sosialt utagerende med andre hunder.

Jeg må innrømme at jeg av og til tenker på hvor "dum" jeg var da jeg tenkte at "tisper, det må være slitsomt med all denne blødingen" (har liksom nok med min egen hehe). Men når jeg merker hvor stresset Sofus blir av alle andre tispers løpetid, så hadde det jo vært himmelsk å bare måtte gå igjennom sin egen tispes løpetid i forhold.

Håper dere skjønte hva jeg mente her dah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er "normalt" så er min hund veldig unormal, noe som er vanelig på din rase kanslkje?

hehe samme her :)

fordeler med hannhund: har ikke løpetid, endrer ikke adferd flere ganger i året. større, og ofte sterkere. ellers enig i det andre har nevnt

ulemper med hannhund: vanskelig og få kontakt med med løpske tisper i nerheten, såkalt løpetid hele året.

fordeler med tisper: ofte mindre enn hanhund, men mange ser på dette som ulempe, ofte mykere i gemyttet.

ulemper med tisper: løpetid, innbilt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper: markerer hos andre folk hvis det er hund der, jokker på beina å alt den ser

Vil ikke si at dette er typisk for hannhunder generelt. I såfall har jeg også unormale hunder som hverken markerer inne eller jokker på alt mulig.

Når det gjelder fordeler og ulemper med hann vs. hunn så er vel det meste allerede nevnt. Syns egentlig det viktigste er at det ikke er en overdrevent hormonell hund, uansett hvilket kjønn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kjønnspreg: Jeg foretrekker det feminine, i alle fall på min rase.

-Løpetid: Jeg foretrekker 2 ganger i året fremfor hele året.

-Markering: Nei takk.

-Pels: Hanner har ofte mer pels, og røyter mindre, noe som er positivt.

Tror det er mye smak og behag egentlig. Er jo fordeler og ulemper med begge kjønn. Pluss individuelle forskjeller selvfølgelig. Selv foretrekker jeg tisper, og kunne ikke tenkt meg noe annet, mens for mange er det omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at smaken er som baken, nemlig delt i to ;)

noen liker hanner og andre liker tisper.

Jeg valgte tispe fordi de som regel er mindre enn hann hunder, og fordi jeg liker det bedre enn hannhunder. er ingen spesiell grun egentlig..

men nå var jo jeg uheldig, fikk ei tispe som er like stor som en hanne ;) så ironienisk liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokker på alt den ser var å ta litt hardt i men ville markere at hannhunder ofte jokker på bamser og føtter og hunder den treffer.. når den da er liten spessielt! mangen hunder markerer hjemme hos andre folk når det er en annen hannhund i hus! så det er ikke unormalt nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte tispe fordi de som regel er mindre enn hann hunder, og fordi jeg liker det bedre enn hannhunder. er ingen spesiell grun egentlig..

men nå var jo jeg uheldig, fikk ei tispe som er like stor som en hanne :) så ironienisk liksom ;)

Hehe, ironisk ja, veldig. Men da er det sikkert meningen da vettu. Du SKAL ha en stor hund, skjebnen vil det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ironisk ja, veldig. Men da er det sikkert meningen da vettu. Du SKAL ha en stor hund, skjebnen vil det ;-)

ja... lo godt da jeg fant ut at hu er like stor som broen sin.... hehe...

toya er hele 64,5 cm høy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er etter min erfaring/mening.

Hannhund:

Gode ting med hanner:

-Større og flottere utseendemessig.

-Ikke noe løpetid (blod og sånt)

-Ikke noe innbilt svangerskap.

-Hannhunder er morsomme. Finner på rare ting.

-Blir ikke så sjalu i forhold til tisper

-Blir ikke drektig

-Sterkere og raskere enn tisper

Negative ting med hanner (worst case scenario):

-Løpetid året rundt og er meget plagsome i den tiden

-Større sjangser for å være terretoriale hormonbomber mot andre hanner

-Forhudskatarr

-Ståtiss på vift når de sitter seg og man har besøk.

-Rømmer seg ikke slik tisper gjør dvs markering overalt

-Sta som f*en

-Jokking

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tisper:

Gode ting med tisper:

-Roligere å ha med å gjøre

-Lydigere

-Ofte mer kosete

-Tilpasser seg raskere

-Løpetid stress bare 1-2 ganger i året

-Kan få valper om ønskelig

-Tar mindre plass

Negative ting med tisper:

-Løpetid

-innbilt svangerskap

-Blir oftere sjalu om eier klapper en annen hund

-Kan bli uønskelig drektig

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ting med hanner:

-Ikke noe løpetid (blod og sånt)

-Ikke noe innbilt svangerskap.

-Finner på rare ting.

-Blir ikke drektig

Negative ting med hanner:

-Løpetid året rundt og er meget plagsome i den tiden

-Større sjangser for å være terretoriale hormonbomber mot andre hanner

-Kan være kødd mot andre i familien untatt eier

-Markering overalt

-Sta som f***

-Jokking

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tisper:

Gode ting med tisper:

-Roligere å ha med å gjøre

-Ofte mer kosete

-Tilpasser seg raskere

-Løpetid stress bare 1-2 ganger i året

-Kan få valper om ønskelig

-Tar mindre plass

Negative ting med tisper:

-Løpetid

-innbilt svangerskap

-Blir oftere sjalu om eier klapper en annen hund

-Kan bli uønskelig drektig

Er enig i noe av det SnowDOG sier, har tatt bort det jeg ikke er enig i.

Jeg pesonelig velger tisper, synes de er lettere å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulemper med tisper: løpediden som du hele tiden må følge med på

fordeler med tisper: de holder seg mere til familien

ulemper med hannhund: de stiker vist de lukter en tispe med løpetid

fordeler med hanhund: du sliper og være red for og få valper :D

jaja det er min ærfaring med mine hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ser at ifølge flere her så er en stor fordel med hannhund at de ikke kommer hjem med valper. Trodde ikke dette var så stort problem blant eiere av tisper.

Selv så synes jeg det er vanskelig å si fordeler og ulemper med hannhund og tispe for jeg har erfart at det har mere med rase og individ å gjøre enn kjønn.

Kan jo bare ta eksempel de to hundene jeg har nå. En hannhund toller og en tispe schæfer.

Min hannhund har blåst i innkallingen min og stukket av gårde en gang på 6 år.

Tispa har stukket av 3 ganger det siste halve året:)

Hannhunden er mye mer lydig og motivert til å jobbe. Han er også mye mer kosete enn tispa.

Han er en retriver så hvis han møter de rette tispene så er han helt i himmelen

Før, under og etter tispa har hatt løpetid så skal hun helst banke alle bikkjer hun møter. Da særlig andre tisper. Hannhunden min kan også finne på å være litt dominant med noen andre hannhunder men de ordner opp på en helt annen måte enn tispene. Det er litt lyd også er de ferdig og ofte venner etterpå.

Så er i huset er faktisk hannhunden enklere.

Men jeg har også hatt hannhunder som er enklere og vanskeligere enn han og tispa så det er så det er aldri noen liste å gå etter.

Eneste er vel nesten at tisper har løpetid og hannhunder er kraftigere og har flottere pels og kroppsbyggning.

Ellers er det ikke noe manus for hva man kan få av ulemper og fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ikke er så stor forskjell egentlig. Ikke noe man må tenke så veldig mye på. Nå har jeg mest erfaring med labradorer, og på dem er det en del som ikke stemmer med det andre har sagt her, bl.a. at tisper er sure på andre tisper og at hannhunder ofte er mer aggressive enn tisper (sjelden man finner en aggressiv labrador, og de som er er det ikke pga kjønnet akkurat). Men selvsagt er det jo noen fysiske ting som er forskjell på tisper og hannhunder:

- Tisper har løpetid to ganger i året.

- Hannhunder markerer en del, tisper "tømmer" seg når de først tisser.

- En hannhund kan ikke få valper, men kan derimot komme tilbake som framtidig pappa om han stikker av.

- En hannhund er ofte større enn en tispe, både høyere og med kraftigere benbygning.

- Hannhunder har en periode rundt ett-årsalderen hvor de kan ha sju ganger så mye testosteron (skrives det sånn?) som en voksen hannhund, og da sier det seg at det er en nokså hormonell skapning du har med å gjøre.

Det var det jeg kom på av fysiske forskjeller, det meste er sikkert nevnt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...