Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Instruktørkurs på nett?

Recommended Posts

Hva finnes egentlig av instruktørkurs på Østlandet, og finnes det nettkurs? 
Jeg har de siste månedene hjulpet to jeg kjenner med hverdagslydighet og enkel lydighet med hundene dems, og jeg synes det er kjempegøy å kunne hjelpe andre med hundene sine. Så vurderer nå å satse litt mer på det i fremtiden (om tiden strekker til). Men det er jo ikke bare bare med kurser ved siden av full jobb osv.. 🤔 Dere som er instruktører og har privattimer, hva slags utdanning har dere? Og om dere vil dele, hva tar dere for en privattimer? 

Jeg er kanskje litt sær, men jeg mener instruktørkurs skal være mye mer enn et nettkurs. Spesielt hvis det er hverdagslydighet. Da jobber man med mennesker, som gjerne ikke er interessert i feks læringsteorier, men vi må jo likevel forklare hvorfor og hvordan det man gjør fungerer.
Instruktørkurset til feks Siddis Hundeskole har en del, hvor man blir rå på å trene egen hund, lærer forskjellige innlæringsmetoder og får prøvd det ut, har en praktisk og teoretisk prøve på dette med å trene hund.
Den andre delen går ut på å trene mennesker og snakke og forklare og formidle. Der man underviser hver kurshelg og eksamen er å holde foredrag samt undervise. Man blir god på å få frem poenget, selv til noen som ikke bryr seg døyten hundetrening (men kanskje følte de måtte gå et kurs). 

Jeg har gått kurs for mange flinke hundetrenere, men noen av dem hadde så dårlig formidlingsevne at det var penger ut av vinduet. Når man også i tillegg går for noen som bare har trent BC og de skal prøve å motivere en mynde, og ikke kan basicen eller andre innfallsvinkler, da er det ikke kult å ha betalt for et slikt kurs/privattime :P

Håper du får meldt deg på en god instruktørutdannelse ! :) 

• Like 1

6 timer siden, Smartingen skrev:

Jeg er kanskje litt sær, men jeg mener instruktørkurs skal være mye mer enn et nettkurs. Spesielt hvis det er hverdagslydighet. Da jobber man med mennesker, som gjerne ikke er interessert i feks læringsteorier, men vi må jo likevel forklare hvorfor og hvordan det man gjør fungerer.
Instruktørkurset til feks Siddis Hundeskole har en del, hvor man blir rå på å trene egen hund, lærer forskjellige innlæringsmetoder og får prøvd det ut, har en praktisk og teoretisk prøve på dette med å trene hund.
Den andre delen går ut på å trene mennesker og snakke og forklare og formidle. Der man underviser hver kurshelg og eksamen er å holde foredrag samt undervise. Man blir god på å få frem poenget, selv til noen som ikke bryr seg døyten hundetrening (men kanskje følte de måtte gå et kurs). 

Jeg har gått kurs for mange flinke hundetrenere, men noen av dem hadde så dårlig formidlingsevne at det var penger ut av vinduet. Når man også i tillegg går for noen som bare har trent BC og de skal prøve å motivere en mynde, og ikke kan basicen eller andre innfallsvinkler, da er det ikke kult å ha betalt for et slikt kurs/privattime :P

Håper du får meldt deg på en god instruktørutdannelse ! :) 

Ja du har absolutt et godt poeng! Og jeg er egentlig helt enig. Tenkte bare om det var et typ «enklere» kurs som det gikk an å ta online for å  begynne ett sted og iallfall ha noe å vise til. Takk for tips 😊👍🏼 

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ny dag, ny uke, ny måned🤗 Har gått inn i uke 3 av praksisen som er på åtte uker. Er veldig gøy, og føler nå jeg har kommet skikkelig inn i det. Selv om jeg går med 120 i puls😂 Blir uansett lange dager da jeg må arbeide på mine arbeidsplasser utenom. Har heldigvis min mor som stiller opp med både tur og kos til Lapras! 
    • Høres veldig kjent ut, Opie! Vi har nesten eksakt samme lufterutiner som deg, bare at vår hund gjerne må ut 5 ganger om dagen, kl 07, 11-12 tiden, 15-16 tiden, 18-19 tiden og kl 23. Vår kan også begynne å mase veldig allerede kl 10, men prøver å drøye til 11-12 tiden. Hun har mye energi på formiddagen og sover ikke så mye da, så mulig vi må prøve lengre morgentur 🤔 Det gjør oss ingenting nå som vi som oftest har hjemmekontor, men skjønner ikke hvordan hun skal greie seg hjemme alene en hel arbeidsdag når hun må så ofte ut. Foreløbig har hun plass i hundebarnehage de dagene vi er på jobb (hun har litt separasjonsangst, som vi trener på), men målet er jo at hun skal kunne være alene hjemme etterhvert. Lykke til med hunden din 😊
    • Sliter litt med det samme
      Min har egentlig hatt samme rutiner fra han var kanskje 9 mnd til nå 11 mnd.

Holder seg rundt 9 timer på natta. Ut på morgentur kl. 7, men så må han ut igjen 11..!
      Noen ganger begynner han å mase igjen allered eklokka 9-10 😓 
      Men prøver å vente til hvert fall tidligst 11, og jobbe videre med å forskyve lenger og lenger - til hjemmekontortiden plutselig tar slutt  😮
      De gangene jeg er streng, f.eks. opptatt med møter på hjemmekontoret så må han bare legge seg og vente/sovner.

Det positive for oss er at vi nå holder oss til 4 turer om dagen da. Det tenker jeg er helt greit, minimum bør jo være 3-4 turer om dagen.
      7 - 11 - 16 - 21 sånn cirka, og så er jo 16-turen på hvertfall en times tid. 

Men vi må absolutt få skyve på den lunsjturen, til den dagen jeg må tilbake på jobb og være der i 8 timer, som jo blir 9 timer borte, kanskje 10 timer han må holde seg. Off, må få meg hundepasser, vil ikke at han skal være alene hjemme såå lenge egentlig!
    • Helt enig i at hundene bør være velbygde. Men det er ikke slik at en dommer nødvendigvis setter opp de sunneste hundene. Dommeren dømmer etter en standard, og i standarden til golden står det at de skal være kraftfulle med bred skalle, kraftig snuteparti, kraftige kjever, kraftig, muskuløs, kort lend, med kraftige baklemmer. Når alt skal være "kraftig", så vil enkelte sette opp den kraftigste først. Som gir enda kraftigere hunder, som gjør dommerne vant til at de er enda kraftigere, som gjør at de setter opp enda kraftigere hunder... Og så blir det som i bildene i denne tråden, en helt enorm endring i utseendet. Og da blir rasene gjerne delt (enten offisielt eller uoffisielt) i jakt/bruks og showlinjer. Jeg håper de fleste seriøse oppdrettere klarer å se forskjell på bra eksteriør og dårlig eksteriør i egen rase slik at de klarer å se hva som er en bra kombinasjon. Selv om man kan se en trend om man stiller en hund mye, er ikke alle dommere enige om hvordan en bra hund ser ut. Og det er ikke alltid de har fokus på funksjonalitet. Enkelte ganger får man ikke mye tilbakemeldinger heller, så det blir ikke en skikkelig gjennomgang av eksteriøret. Ofte legges det også vekt på småfeil som ikke har noe å si for hunden. Her i huset har vi en champion og en som ikke er det, og han som ikke er det er definitivt best bygd, men han har litt mye krøll på halen. Han som er champion holdt på å ikke bli det fordi han har feil farge på snuta (og ikke fordi han har hårreisende dårlig front). Men han har jo så mye fin pels 🙄 Han fikk forøvrig i kritikken på tre utstillinger etter hverandre, "lavt ansatt hale", "godt ansatt hale", "for høyt ansatt hale". Så det føles jo litt bingo med utstilling. Jeg skjønner godt at folk som har god oversikt over eksteriør ikke gidder å dra mange ganger på utstilling med jaktgoldenen sin, når dommeren ikke greier å være mer seriøs enn å skrive at hun ikke forstår hvilken rase det skal forestille...
    • Jeg hører du sier det og betviler ikke at de finnes, men det er vel overhodet ikke normen? Jeg har knapt sett en eneste en av den sorten i alle fall.
  • Nylig opprettede emner