Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Allergi og fôr, bytte proteinkilde

Recommended Posts

Har prøvd å søke litt i tidligere fora som er laget, men klarte ikke helt å finne svar på det jeg lurte på, så tar sjansen på å lage et nytt emne på det. 

Sheltien min har i ca 1 1/2 år nå hatt en veldig reaksjon på fôr som har gått veldig opp og ned og vi har egentlig ikke funnet noe sammenheng på hva han blir dårlig av, det eneste jeg egentlig vet med sikkerhet er at han tåler id. Vi har prøvd litt forskjellige fôr mens han fikk litt cytotox(?) samtidig, men han ble fortsatt ganske dårlig ganske fort (akutt diare) men heldigvis bedre når han kom tilbake på id og jeg hadde egentlig gitt opp noe annet fôr og slått meg til ro med at han får bare gå på id resten av livet. Så synes jeg at han liksom ble så slapp den siste måneden? Blodprøver tatt hos vet og alt er fint, så da faller tankene på om fôret kanskje ikke gir ham så mye energi som han kunne hatt og jeg innså at han har faktisk ikke fått prøve noe fôr som har fisk som protein. 

Da var egentlig spørsmålet mitt om det er noen som har hatt en lignende situasjon hvor det var verdt å prøve? Vi har forsøkt eliminasjonsdietten tidligere og det har gått ganske dårlig siden han alltid har klart å stjele noe/blitt syk på andre måter/ andre ting har forstyrret så jeg har ikke klart å kartlegge noe særlig på hva det er han ikke tåler. Vi har testet acana, orijien (ja, det var litt vel ambisiøst), proplan sensitive digestion og noen andre og han har som oftest blitt dårlig før vi har fått byttet fôr fullstendig til tross for veeeeldig langsom overgang (uker). 

På en side så er det verste som kan skje noen dager med akutt diare, opp flere ganger på natten for å gå ut, noen dager hvor det ikke er så kjekt å gå fra ham... men ellers er allmenntilstanden hans egentlig ganske grei, men ikke noe jeg ønsker å gjøre "bare fordi" heller. 

Noen med lignende erfaringer? 

Det beste er å først sjekke alle ingrediensene i tidligere for, det kan være fisk der selv om det ikke er hovedproteinet. 

I mange tilfeller anbefaler de jo lam da det er lite brukt. 

Ellers er jeg selv fan av reinsdyr foret til tundra. Selges på nettdyret. 

Bra tips, skal gå igjennom innholdsfortegnelsene senere i dag. 

Han har prøvd fôr med lam, det funket ikke, og skal definitivt sjekke ut reinsdyrfôret ! Pleier det å funke for dem med sart mage?

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Løpetid kan ha noe å si, og at hun synes han er innpåsliten. Det kan også ha med ressursforsvar av hage eller andre ting å gjøre. Når det går så langt at hun utagerer mot ham så har hun sannsynligvis allerede gitt ham mange signaler om å holde avstand (trekke på leppene, snu seg bort mm). Jeg anbefaler deg å lese litt om hundespråk, og lære deg å lese signalene så du kan ta henne ut av situasjonen før det smeller. I tillegg til å bare unngå akkurat den situasjonen handler det om at hun er ukomfortabel med den situasjonen og må ordne opp selv, heller enn at du som eier forhindrer at det skjer. Jobb med å slappe av sammen med deg i nærheten av andre hunder (uten at de kommer bort såklart). Dette er også begge unge hunder med mye hormoner og lopper i blodet, så det kan være greit å satse på rolige aktiviteter sammen heller enn lek og herjing.
    • Vanskelig å trene opp handler ikke bare om konkurranse. Det handler om å lære hunden å komme på innkalling (så den kan gå løs), legge seg og slappe av når du ber om det, ikke stele mat fra bordet (selv om en golden strengt tatt er mer sannsynlig å gjøre det enn en eurasier) og generelt omgåes i hverdagen. (btdt) I tillegg er det mye dårlig mentalitet på dem. Aktivitetsnivået du beskriver virker for meg litt knapt til en golden, men om den får litt lengre turer i helgene går det fint. Om du er mye syk er du kanskje også mye hjemme? Jeg tenker at det betyr mye for hunden å ikke være alene hjemme fulle arbeidsuker, og om du i tillegg orker å ta noen fem minutters økter med hjernetrim i løpet av dagen så hjelper det mye (jeg er selv ufør, med en trenbar og en ikke trenbar hund i hus). Golden røyter masse lyse hår overalt, mens eurasieren røyter i dotter. Veldig stor forskjell tror jeg ikke det er. Lukt avhenger gjerne av fôr og pelsstell (bading ved behov og sånt). De aller fleste raser tåler noen rolige dager så lenge de ellers får den aktiviteten de trenger. Siden dere ikke har mye erfaring med hund (?) så ville jeg holdt en knapp på raser som er mer førerorienterte og lette å trene. Har du sett på engelsk springer spaniel? Om dere tåler litt bjeffing kan du jo også ta en titt på finsk lapphund, de er mindre førerorientert enn golden, men mer enn eurasier, og har litt samme type utseende.
    • Merker ikke så mye til det. Jeg og samboer er ikke så sosiale av oss, så er alltid hjemme uansett. Ellers går jeg på jobb når jeg får vakter. Veldig greit å kunne ta eg en pause fra både valp og corona. 
    • Ikke sikkert han er noe særlig bortskjemt med å få diverse "menneskemat", så ikke sikkert han er så begeistra for det? Vår er tydeligvis ikke det i allefall, men tar i mot diverse hundegodbiter, men ble ganske dårlig i magen, så greit å være forsiktig om man prøver noe nytt Du kan jo prøve diverse rått kjøtt kanskje? Generelt mat som ikke bearbeida, eller så er dr.clouders godbiter en slager her i huset, det liker de alle veldig godt, men det er relativt dyre godbiter, går fort med en pose ved trening..
    • Disse rasene er ganske ulike, så jeg tenker det er lurt at dere får møtt flere ulike raser for å finne ut hvilken type dere foretrekker. Det er mange raser som er perfekt på papiret men som man ikke trives med likevel. Golden er en av dem for min del. De aller fleste hunder knytter seg til eieren sin, men en eurasier bryr seg gjerne ikke om andre enn de/den nærmeste og en golden liker ofte alt og alle. Dette er en smakssak og det er fordeler og ulemper med begge typer.  Men prøv å møte noen hunder og snakk med eierne så er det nok lettere å se hvilken som passer dere best 🙂 
  • Nylig opprettede emner