Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitetsleker


litchi
 Share

Recommended Posts

Vi skal bort på julaften og hundene skal være med. Det skal også være en annen hund der og mye folk, så jeg er litt usikker på hvordan hundene mine kommer til å oppføre seg. Han minste har er litt for god på å gire seg opp i gledesrus over alt som skjer rundt han ? Jeg tenker at jeg skal prøve å la de være sammen med oss, men vil ha en nødløsning om de bare stresser ? Har et rom jeg kan sette de på, men da må jeg ha noe de kan holde med på hvis ikke tror de det er verdens undergang og at de går glipp av noe ? Jeg har rett og slett ikke fått trent nok ro borte med unghunden..

Derfor lurer jeg på om noen har tips til noen aktivitetsleker som tåler mye og kan holde de underholdt en stund? Jeg har tenkt til å fryse ned vom i kong, men trenger da muligens flere konger for å kunne underholde de litt lengre :P Finnes det noen andre leker ala kong som man kan fryse ned snacks i? Hva bruker hunden din lengst tid på av sånne aktivitetsleker? De er heldigvis supermotivert av mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det du spør om, men de gangene jeg har feira jul hos andre har jeg hatt hunden i bånd. Hun er også av den overlykkelige typen, men roer seg kjapt når hun blir begrenset og innser at hun verken får lov til å overfalle mennesker eller katter eller hva det nå måtte være folk har i hus ;) Det er jo også en veldig slitsom setting mentalt, nytt sted og alt det der, så min slokner i alle fall ganske fort. Å sette henne på et annet rom hadde blitt et baluba uten like så det er det ikke vits å vurdere engang for min del :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Litt på siden av det du spør om, men de gangene jeg har feira jul hos andre har jeg hatt hunden i bånd. Hun er også av den overlykkelige typen, men roer seg kjapt når hun blir begrenset og innser at hun verken får lov til å overfalle mennesker eller katter eller hva det nå måtte være folk har i hus ;) Det er jo også en veldig slitsom setting mentalt, nytt sted og alt det der, så min slokner i alle fall ganske fort. Å sette henne på et annet rom hadde blitt et baluba uten like så det er det ikke vits å vurdere engang for min del :teehe:

Jeg er glad for andre tips også :D Er det jeg tenker jeg skal prøve, men unghunden er ganske vrang om dagen og kjemper for å få det som han vil, haha. Har hatt han en del i bånd hjemme når vi har besøk, han får hilse og roe seg litt med gjestene, før jeg har bindt han 3 meter unna. Da kan han ligge å småpipe i en time ? Jeg har ikke noe problem med å vente han ut, men vil jo ikke plage alle andre med min frustrerte unghund ?? Mulig jeg krisemaksimerer, men tenker at det er en god ide å ha med noe ekstra snacks som underholdning om det absolutt ikke funker ? Han er forsåvidt veldig glad i å slappe av i buret i bilen, så slår alt seg vrangt får han en litt trist julaften i bilen ?

Endret av litchi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke er sikker på at det er ok for dem, bør du spørre vertskapet om det er greit at du tar med fryst kong og andre ting å tygge på. Har erfaring med at noen synes det blir grisete på gulvet (av sleiking, ikke nødvendigvis matrester). Evt. ta med matte, kurv ol. de kan ligge på.

Har ingen tips til aktivitetsleker annet enn ting å tygge på, men jeg tror jeg ville forsøkt å binde hundene sammen med meg der jeg satt. Noen hunder roer seg lettere om de får være "med" og er inkludert. Om det ikke fungerer kan du prøve å sette dem på eget rom og bestikke dem med noe, men jeg ser for meg at det kan oppstå protester hos hunden som ikke er vant med å bli avskilt på et rom. Særlig siden det er et fremmed sted og huset er fylt med folk og en annen hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn snusematte pleier å være populært ? Margbein som du kan smøre f.eks leverpostei inni er også fint tidsfordriv.

Hvor er dette rommet du kan ha de på? Er det slik at de kan se dere om døren står åpen, slik at du kan sette foran ei grind? Evt en liten plass i stua hvor de kan få en base av grinder? Noen hunder roer seg adskilt fra der det skjer bare de føler de er litt inkludert allikevel ved å da få se det som skjer, bare :)

Iom at du skriver at hunden(e?) roer seg fint i bilen, så ville jeg ikke sett på det som veldig trist om du føler du må ty til det. Er de ikke vandt med mye liv og røre, så vil dette slite de ut mentalt. Om det da utvikler seg til stress og de ikke finner roen på fremmed plass, så er det veldig godt for de å få trekke seg tilbake på en trygg og kjent plass å få hvile en times tid, før du tar de inn igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha med begge hundene på juleaften - en voksen og en valp. Tenker å ta med kompostgjerder (valpegården til minstemann) og sette dette opp i nærheten av oss. Da blir begge hundene inni der siden eldste også girer seg voldsomt opp med mye folk & barn, noe som blir slitsomt både for han og de andre. Must for min del hvis jeg vil ha ro er oksemuskel/oksepenis! Det er gullverdt. Ellers kan du jo spør om det er okay det får kong inne i et avgrenset område? Snusematte bruker mine ca 1 minutt på?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg vil jo trene på at det skal kunne funke, det er nok ikke siste gangen de får være med i en slik situasjon, så setter pris på alle tips :D Vi skal til min bestemor, det er forsåvidt det huset vi har vært mest på besøk i. Den eldste hunden er veldig rolig og grei. Unghunden pleier å være alt for lykkelig, men er vant til å bli bindt fast under middager ect. der. Så lenge han er nokså nærme meg er han fornøyd. Det som bekymrer meg mest er den andre hunden og alle de ukjente folka. Jeg vil virkelig ikke være til bry med hundene mine ? 

Får ta en prat med eier av den andre hunden, og se om vi kan møtes i forkant og høre hvordan deres er. Tror det fort kan bli baluba om den hunden også er en spinnvill unghund ? 

Bestemor forguder hundene mine og hun har veldig tillitt til at jeg gjør med de. Så akkurat det med hvor jeg har dem og hva de driver med stoler hun på at jeg har kontroll over / rydder opp etter. Og det er forsåvidt hun som kommer til å synes det er mest trist om hundene må ligge i bilen. Jeg tenker at for hundene er det akkurat som hvilken som helst annen dag. Jeg bare håper på mildvær så de holder seg varme med dekken på. ?

@Tyttebæra, tenkte jeg skulle dra til bestemor og prøve ut hva unghunden synes om å få litt snacks på et atskilt rom. Jeg vet at den eldste ikke bryr seg så lenge det er noe mat å spise. Jeg har faktisk ikke testa ut med den yngste, så det kan fort oppstå protester ja ? Heldigvis er de to matvrak begge to.

Veldig godt tips @Anooni, å bruke bilen som et fristed for avslappning! For jeg vil jo gjerne prøve og trene på å ha unghunden sammen med oss, men vet av erfaring av at ting kan bli litt mye for han til slutt. 

Oksemuskel skal jeg teste ut @Miloficent, tror jeg må gjennomføre et lite forskningsprosjekt og se hvilke tyggebein / leker de bruker lengst tid på. Godt å høre at jeg ikke er den eneste med hunder som girer seg opp med folk og barn i nærheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, litchi skrev:

Oksemuskel skal jeg teste ut @Miloficent, tror jeg må gjennomføre et lite forskningsprosjekt og se hvilke tyggebein / leker de bruker lengst tid på. Godt å høre at jeg ikke er den eneste med hunder som girer seg opp med folk og barn i nærheten ?

Lurt! Valpen min har enda ikke helt skjønt fryst kong, han blir super frustrert og gir opp når han har spist det øverste laget? Så der funker oksemuskel bra, i tillegg til at det varer en stund.  Neida du er ikke den eneste. Vi har også barn i familien som er veeeldig glad i hund og de stresser/kaver de opp?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...