Gå til innhold
Hundesonen.no

Korsbåndsskade Boxer, vil hasebeskytter støtte opp og hjelpe?


Recommended Posts

Hei!

Fortvilet situasjon her :icon_cry:. Har ei boxertipse på 9 år som har fått påvist skade på korsbånd i høyre bakfot. Vi vurderer operasjon men innser jo at dette er en ganske kostbar affære, samt at det er et stort inngrep for en gammel hund. Hun er forsikret men har brukt mesteparten av det årlige forsikringsbeløpet når hun måtte fjerne livmora for noen måneder siden. 

Vurderer å sette henne på glucosamine samt få tak i en støttebandasje ala hasebeskytter eller lignende sånn at hun klarer å belaste foten litt bedre. Tror ikke korsbåndet er revet helt av for hun klarer å belaste foten etter lengre tids hvile en stund før hun etter en luftetur/har ligget stille hinker litt på foten igjen...

Hun får metacam hver dag...

Vil det være noen vits å invistere i en hasebeskytter til henne eller må man gå for andre støtter som faktisk gir støtte til kneet som naturlig nok ligger lengre opp på foten?

 

Endret av lazzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg gjennomgikk ganske nylig (1 år siden) full korsbåndoperasjon på min da 9 år gamle hund (TTA-operasjon) med fjerning av korsbåndet og titanimplantat. Hunden gikk igjennom samme prosedyre som 4åring, men jeg må si at hun som 9åring kom seg 3 ganger så raskt. Jeg var litt til og fra med å gjøre det, men veterinærene anså hennes helsestand, livsmot (i mangel på bedre ord å si det i, altså, veterinæren vår kjenner oss veldig godt, og vet hvordan hunden min takler motgang) og totale bilde var godt nok til å gjøre det. Er utrolig glad for at vi valgte å gjøre det, hunden min ble seg selv igjen etter knapt 1 uke. Selvsagt var det ro og korte turer i bånd og opptrening, men med en såpass godt voksen hund var det nesten naturlig og enkelt for oss å gjøre. Hun kan i dag løpe, hoppe og være sitt glade jeg, og vi har kun positive framtidsutsikter.

Hvis du har råd: gjør det. Og det at hunden halter etter hun har ligget stille er nøyaktig slik hunden min var like før korsbåndet røyk fullstendig. Klassisk svekket korsbånd.

Hasebeskytter hjelper ikke, korsbåndet stabiliserer kneleddet og det er det som blir svakt og "wobbly" når korsbåndet er gåent. Kun operasjon hjelper. Uansett bør du dra til dyrelege å få onsior eller previcox som hjelper hunden din å takle smertene den har, samt dempe betennelsesreaksjonen som danner seg i kneet når korsbåndet er gåent. Lar du det gå for lenge uten betennelsesdempende får dere ytterligere problemer med forkalkninger i kneet. Been there done that, det kan bli "pilspisser" som ligger inne i kneleddet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...