Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn & hund


Colargol
 Share

Recommended Posts

Vi håper å få vår første hund i løpet av 2018, og ungene er naturlig nok spente og utålmodige. Jeg ønsker å være litt i forkant, sånn at forventningene er mest mulig realistiske, og at vi unngår en kræsjlanding når valpen kommer til oss. En av tingene jeg har fundert på er å ha en del aktiviteter som ungene kan ha «ansvar» for. Vil heller at ungene vet hva de kan gjøre sammen med valpen, enn at vi hele tiden må korrigere og passe på.

(ungene har aldri ansvar for dyr, bare sånn at det er sagt, men vi har med hell erfart at ved å gi dem konkrete oppgaver overfor de andre dyrene vi har, så blir de mer engasjert på en positiv måte)

 

Så er det noen gode ideer til måter ungene (7 og 11 år) kan samhandle med en valp? Hvordan kan de best leke sammen med valpen? Aktivisere den?

Feks når valpen biter og ungene har sååå lyst til å være sammen med valpen men ikke vet hvordan de skal håndtere en bitende piraya?

 

Og så er det dette med venner. «Alle» vil nok komme for å hilse på valpen. Vi skjermer naturlig den første tiden, men etterhvert, når valp og vi har blitt kjent med hverandre, hvordan kan vi legge tilrette for at vi kan ha unger på besøk og samtidig ikke stresse valpen? Det er liksom ingen ideell situasjon med 10 høylytte unger som vil kose/leke med valpen, så vi må ha noen «retningslinjer».

 

(Ungene kan basicen altså. Dyr som sover skal aldri forstyrres, det er vårt ansvar å lære oss dyrets språk osv. Jeg er opptatt av hva vi kan gjøre for å gi dem aktiviteter slik at det blir en positiv samhandling for både valp & unger)

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to minste barn (6 og 7 år) liker å gi hundene mat. Får de til å sitte og bli finner frem mat og sier værsågod. 

De synes også det er gøy å trene litt, sitt/dekk/highfive/rull rundt osv, da følger jeg de nøye opp, slik at de gjør det riktig og rettferdig, belønner og roser når de skal og passer på at det ikke blir masete. 

De synes også det er veldig gøy å trene søk. Gjemmer leker ute som hundene skal lete etter. Evt kan godbiter også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine liker å gi hundene godbiter ;) Få de til å gjøre triks osv.... Ellers elsker guttungen på 10 å leke med de, men jentungen på 8 er ikke veldig interessert i å ha så mye med de å gjøre. 

De har ikke besøk når jeg ikke er hjemme, dette er ikke på grunn av hundene plent (de kan bli litt for kreative alene...), og når jeg er hjemme så ser jeg det litt an i forhold til barn som er på besøk. Noen oppfører seg veldig rolig og greit, mens andre barn kan være veldig voldsomme og ikke helt skjønne seg på hundespråk. Mine barn hadde aldri fått hatt ti gjester her om det ikke var snakk om et selskap, men det er en annen sak :blink::) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som bare er 3,5, men hun fikk øve på sitt og ligg og sånn og gi godbiter. I tillegg syntes hun det var veldig gøy å gjemme godbiter som han fikk søke etter. Hun fikk også gi han mat. Tenker at det er greit med sånne enkle aktiviteter for å skape et godt forhold mellom barn og hund. I tillegg så er det greit at barna lærer seg strategi på hvordan de skal gjøre det når valpen biter. Jeg tror jeg hadde vært litt sånn sær på at hvis ungen hadde besøk av ti unger her så hadde jeg nok skjermet valpen ganske lenge. Synes det blir altfor mye styr å passe på at alle ungene håndterer den som de skal. Man får uansett ikke oppdratt alle de barna, og mange er kanskje ikke vant til hund, så det hadde jeg prøvd å unngå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!
10 unger er kanskje litt overdrevet, men vi har en åpen dør for ungenes venner, så det er ofte en del barn her - og med valp i hus antar jeg at det i en periode blir ekstra populært å komme innom. Derfor tenker jeg det er greit å ha noen aktiviteter i bakhånd, aktiviteter som er positive for både unger og valp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...