Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden om hest..


Mud
 Share

Recommended Posts

Vi mangler denne tråden. 

Jeg driver ikke med hest lengre , men poden diller jo med en liten shettis. 

Liten shettis. Mini-shettis. 

Denne lille sjarmerende rakkeren skal jo ris inn men kommer ikke til å bli ridd mye da det bare er poden og kusina som er små nok til å kunne ri han. Problemet er å finne sal/ponnipute. Jeg tør ikke bestille på nett fordi jeg skjønner ingenting av hvilken størrelser som kan passe. 

Hva anbefales til små hester som skal ris maks 2-3 ganger i måneden ? Som er behagelig for både ponni og rytter? 

Edit : må tilføye at jeg vet ekstremt lite om saler etc.. Jeg drev med travere..de gangene vi red bare tok vi nærmeste ledige sal uavhengig av hesten som skulle bruke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 360
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen av hestene våre, to PRE, og to PRE krysninger. Har også to sportsponnier som jeg ikke fant bilde av i farten 

Fant et par bilder av ponniene også  

I mndskiftet juni/juli henta vi hjem en fantastisk herlig fyr: Pondus. Han er en fjording/kaldblodsmix på 13 år som skal tusler her sammen med lusa, bære litt på meg og ellers bare være en fin flott f

Posted Images

Akkurat nå, Mud skrev:

Vi mangler denne tråden. 

Jeg driver ikke med hest lengre , men poden diller jo med en liten shettis. 

Liten shettis. Mini-shettis. 

Denne lille sjarmerende rakkeren skal jo ris inn men kommer ikke til å bli ridd mye da det bare er poden og kusina som er små nok til å kunne ri han. Problemet er å finne sal/ponnipute. Jeg tør ikke bestille på nett fordi jeg skjønner ingenting av hvilken størrelser som kan passe. 

Hva anbefales til små hester som skal ris maks 2-3 ganger i måneden ? Som er behagelig for både ponni og rytter? 

Edit : må tilføye at jeg vet ekstremt lite om saler etc.. Jeg drev med travere..de gangene vi red bare tok vi nærmeste ledige sal uavhengig av hesten som skulle bruke den..

Bile av minien? Og da tenker jeg på den firfotede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Skal han ri selv eller leies? Om sistnevnte ville jeg brukt en voltigegjord over vanlig schabrak tror jeg. :) 

Målet er at de skal ri selv på sikt :) A har blitt leid rundt på han barbakk, men han er jo jækla ubehagelig å sitte på pga størrelsen.. 

Han blir tommekjørt jevnlig nå og har en del egne meninger om ting (som feks om man i det hele tatt trenger å bevege seg fremover) , så det tryggeste er nok å leie de frem til han mener litt mindre :P

Edit : @QUEST ja , Han er altfor søt.. Det er nesten så jeg ber om å få kjøpe han noen ganger , men vi har rett og slett ikke tid til hest på fulltid :( Og han er så liten at han blir snart ubrukelig for poden også..

@Mira2.0 jeg har tenkt tanken jeg også, det er det poden har ridd mest med før , men jeg er usikker på om det blir stabilt nok på en så liten hest ? 

Noen som har prøvd?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Målet er at de skal ri selv på sikt :) A har blitt leid rundt på han barbakk, men han er jo jækla ubehagelig å sitte på pga størrelsen.. 

Han blir tommekjørt jevnlig nå og har en del egne meninger om ting (som feks om man i det hele tatt trenger å bevege seg fremover) , så det tryggeste er nok å leie de frem til han mener litt mindre :P

 

 

om han uansett skal leies en stund og ikke er innridd ville jeg nok begynt med voltigegjord i alle fall. :) Ikke minst fordi da slipper dere at ungene har kontakt med munnen hans gjennom tøyler. Syns det ser ut som de kanskje egentlig er litt store for en så liten ponni, (ikke for tunge, men såpass lange i beina at jeg ser for meg at det kanskje vil bli ubehagelig uansett) men det er egentlig umulig å si noe om ut fra bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mud skrev:

Er det? Hvordan kan det være one-size når ponniene varierer så ekstremt i størrelse ? Jeg har aldri sett ponnipute i rl en gang..

Tror det. Aldri sett ulike str. av dem i hvertfall. Til en mini som bare skal ris litt, ville jeg nok kjøpt pute. Sal som passer godt er aldri enkelt til de små runde :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 'normalstore' shettiser, er det virkelig ok at voksne rir dem? Jeg husker jeg så en diskusjon på en eller annen gruppe på nett og noen hevdet at shettisene var da opprinnelig blitt brukt til ridning, så det skulle de tåle. Jeg syns ikke det ser greit ut i det hele tatt( for dyret) men jeg tar kanskje feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MarieR skrev:

om han uansett skal leies en stund og ikke er innridd ville jeg nok begynt med voltigegjord i alle fall. :) Ikke minst fordi da slipper dere at ungene har kontakt med munnen hans gjennom tøyler. Syns det ser ut som de kanskje egentlig er litt store for en så liten ponni, (ikke for tunge, men såpass lange i beina at jeg ser for meg at det kanskje vil bli ubehagelig uansett) men det er egentlig umulig å si noe om ut fra bilder. :)

Vet du hva de med stigbøyler heter ? Det er det han har brukt før , men jeg finner det ikke for jeg vet ikke hva det heter :P

 

Edit: fant ut. Ridegjord selvfølgelig:P skulle ikke tro jeg levde for hest i nesten 17 år :lol:

2 minutter siden, QUEST skrev:

Når det gjelder 'normalstore' shettiser, er det virkelig ok at voksne rir dem? Jeg husker jeg så en diskusjon på en eller annen gruppe på nett og noen hevdet at shettisene var da opprinnelig blitt brukt til ridning, så det skulle de tåle. Jeg syns ikke det ser greit ut i det hele tatt( for dyret) men jeg tar kanskje feil? 

Jeg synes ikke det... Poden og kusina skal ikke bli så veldig mye større før jeg tenker at de ikke kan ri denne og han er vel egentlig en vanlig shettis i nedre størrelseskala.  

Det er derfor det "haster " litt med å ri han inn mtp eventuelt videresalg etc :P

Han virker veldig grei når poden sitter på han. Han steilet en gang men da var han fortsatt hingst og skulle tøffe seg for ei hoppe. Han virker helt uankfektet av å ha poden på ryggen.. niesen min har ikke prøvd enda , hun har ridd mindre enn Ask og er ikke like vant med dyrs impulsive adferd :)

Edit :Jeg håper dere legger merke til hvor grundig børstet halen hans er på bilde , det var noen som la sjela i å få halen ren og pen siden pelsen er for tykk til å få skikkelig fin nå :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Når det gjelder 'normalstore' shettiser, er det virkelig ok at voksne rir dem? Jeg husker jeg så en diskusjon på en eller annen gruppe på nett og noen hevdet at shettisene var da opprinnelig blitt brukt til ridning, så det skulle de tåle. Jeg syns ikke det ser greit ut i det hele tatt( for dyret) men jeg tar kanskje feil? 

Du tar ikke feil. Og noe som gjelder alle hester er at de bør være godt trent, og ha gode ryggmuskler. Og at de skal bære seg riktig under rytter for å minske belastningen + få alternativ trening enn ridning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mud skrev:

Edit :Jeg håper dere legger merke til hvor grundig børstet halen hans er på bilde , det var noen som la sjela i å få halen ren og pen siden pelsen er for tykk til å få skikkelig fin nå :lol:

Jeg la faktisk merke til det :) Du kan hilse poden å si at han har gjort en god jobb! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man egentlig sko på hester? Jeg skjønner jo at hester som blir ridd mye på asfalt antagelig vil få en unormal stor slitasje uten og at vekt på ryggen og eventuellt etter hesten, gir en større slitasje enn på ville hester. 

Menne..har tamhester generellt dårligere hover enn villhester? Er det forskjell på rasene når det kommer til hovkvalitet og er upigmenterte hover generellt dårligere enn mørke? 

Hvis jeg hadde bare  'kosehester' altså tenkte hester på en gård som bare gikk og koste seg på beite,ville det likevel vært behov for sko? 

Takk Mud..jeg liker  denne tråden.. Her kan jeg plage vettet av hestefolket med 10 tusen spørsmål om hest.. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvorfor bruker man egentlig sko på hester? Jeg skjønner jo at hester som blir ridd mye på asfalt antagelig vil få en unormal stor slitasje uten og at vekt på ryggen og eventuellt etter hesten, gir en større slitasje enn på ville hester. 

Menne..har tamhester generellt dårligere hover enn villhester? Er det forskjell på rasene når det kommer til hovkvalitet og er upigmenterte hover generellt dårligere enn mørke? 

Hvis jeg hadde bare  'kosehester' altså tenkte hester på en gård som bare gikk og koste seg på beite,ville det likevel vært behov for sko? 

Takk Mud..jeg liker  denne tråden.. Her kan jeg plage vettet av hestefolket med 10 tusen spørsmål om hest.. :P

Nå er dette temaet omtrent mer betent enn burbruk, men her var det en lang og god innføring om barfothest skrevet for hvermansen. :)

http://matildebrandt.no/blogg/2010/05/en-velfungerende-barfothest/

Evt:

http://www.barfothest-og-naturlig-hestehold.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marie skrev:

Nå er dette temaet omtrent mer betent enn burbruk, men her var det en lang og god innføring om barfothest skrevet for hvermansen. :)

http://matildebrandt.no/blogg/2010/05/en-velfungerende-barfothest/

Evt:

http://www.barfothest-og-naturlig-hestehold.no/

Takk, skal lese de :) Åh, så dette er hot tema i hestekretser? Hører fra de som er i miljøet at det visstnok er en del uenighet om diverse tema, for å si det pent.. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Takk, skal lese de :) Åh, så dette er hot tema i hestekretser? Hører fra de som er i miljøet at det visstnok er en del uenighet om diverse tema, for å si det pent.. :P

Ihvertfall på diverse forumer. Men det er også mange som er i ett og samme hestemiljø, som gjør som det alltid har blitt gjort, uten å tenke noe mer over det. Det er det positive med internett, at man må tenke over egne valg, og lærer nye måter å gjøre ting på. 

Ja det er akkurat som hos hund, fôring, måte å ha hest på (stall, utegang), trening, utstyrsbruk, konkurranser osv diskuteres kraftig og partene er ganske steile. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Takk, skal lese de :) Åh, så dette er hot tema i hestekretser? Hører fra de som er i miljøet at det visstnok er en del uenighet om diverse tema, for å si det pent.. :P

 

Det som er den varme poteten er vel alle barfottrimmere med weekendkurs . Og som over her, når en blogger uttaler seg som en "fagperson"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forrytter for en frieser for noen år siden som var barfot. Måtte ha boots på tur. Det var et himla styr, de datt jo bare av når vi gallopperte. Måtte flere ganger gå og lete til fots etter tur fordi jeg oppdaget at en boot hadde falt av. Og jeg festet de så godt som det lot seg gjøre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...