Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett av Tervueren.


Tins
 Share

Recommended Posts

Heisann sonen! Planen er at jeg skal kjøpe meg en tervis på ubestemt tid, og jeg vil begynne å se etter oppdrettere. Så, hvor skal en tervuerenfrelst nybegynner starte liksom? Jo, med en tråd hos dere. :innocent: Jeg har lest masse på forskjellige tråder om rasen, avl og oppdrett, og de fleste trådene er ganske gamle- derfor lager jeg en ny en.

Så... har hørt ganske mye om at man bør være veldig nøye med valg av oppdretter om man skal ha en tervuerenvalp, fordi det finnes så store forskjeller innad i avlen og svakheter i rasen. Fra hva jeg har hørt, sett og lest kan noen individer f.eks ha lett for å bli nervøse, miljøsvake, lyddredde og veldig skeptisk til fremmede. Har roamet mange av hjemmesidene til norske oppdrettere, og noen svenske. Leste om noen oppdrett jeg liker ganske godt og som virker interessante, men tenkte jeg skulle høre med dere. Erfaringer og meninger? Det blir tatt imot med et stort takk!
Det spiller egentlig ingen rolle fra hvor oppdrettet befinner seg, men innenfor norden hadde vært et pluss. 

Jeg leste en tråd om at man ikke skal låse seg fast på oppdrettere, men heller se etter kombinasjoner. Jeg kan innrømme med en gang at det er ganske vanskelig da jeg ikke er så satt inn i belgermiljøet. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal se etter, eller hvor jeg skal begynne.

 Ift. hva jeg vil ha, ønsker og forventer i hunden, går jeg for et oppdrett som heller litt mer mot 'familiehund' enn brukshund, så vil holde meg litt unna de mest bruksavla oppdrettene. Som de fleste hundeeiere er jeg veldig opptatt av gode gener og at valpene håndteres av erfaringsfulle og flinke oppdrettere som setter sosialisering høyt.

Ooog til dere som har tervtotter her.. Sleng gjerne med bilder og fortell hvor de er fra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva skal du ha hunden til?
Det er liksom det mest vesentlige. Det er etterhvert mange oppdrettere av belger i Norge, og fokus er litt forskjellig.

Jeg har jo mine preferanser i forhold til hva jeg ønsker i en belger, andre kan ha andre preferanser. Og som du sier, så kan det være vanskelig å lete etter kombinasjoner når man ikke vet noe om miljøet. Helt klart supervanskelig - skal man gå etter det, så må man velge en oppdretter som kun avler på individer som er merittert, og har målbare resultater. Dvs. at hunden blir konkurrert med i en eller annen gren. Det er her DINE preferanser til bruksområde kommer inn. Er du på jakt etter kun en hund som skal være pen og gå på utstilling, ja - da kan du bare velge en oppdretter som kun har fokus på det. Ønsker du hund til lp/bruks/agility - ja, så velger du en oppdretter som kan vise til resultater i ymse sporter.
Om du er nøye på dette med mentalietet - ja, så kan du jo i utgangspunktet huke av de oppdretterne som f.eks. har fokus på å gjøre MH. Dvs. som ber valpekjøperne gå MH med sine hunder fordi man ønsker å ha en måte å måle sitt avlsarbeide på.

Når du har satt deg ned, og bestemt deg for hva slags belger du ønsker deg - da kan du single ut kombinasjoner, hva slags resultater har foreldrene, har de avkom fra før, har avkommene f.eks. gjort MH, har avkommene gjort det bra i LP, AG, Bruks - whatever.

Og ønsker du belger til bruk i hundesport, ja - da ser du etter oppdrettere som har levert jevnt over gode konkurransehunder, sånn at du kan MÅLE resultatet. Jo flere hunder fra oppdrettet, og forskjellige kombinasjoner som har resultater - jo større er sjansen for at du fra nettopp den oppdretteren vil få en belger som passer til det du ønsker å bruke den til.

Viktigst av alt - en belger skal IKKE/ALDRI være "skittish" og sky, den skal ikke rygge vekk fra folk - selv i tenåringsfasen - den behøver ikke være supersosial, men den skal aldri være redd eller engstlig.

Lykke til i jakten på den perfekte tervkompisen - det er en herlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...