Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK


Aud Stokman

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Moderatorer er medlemmer og kan skrive som alle andre. Om en person er moderator eller ei kan du se på venstre side under nicket, Aud, så slipper du å spørre.

Tror ikke Aud spurte om hun var moderator, tror nok Aud får med seg så pass at hun enkelt ser hvem som er moderator eller ikke. Slik jeg tolket Auds innlegg var det en form for ironi rettet mot tuppetroll ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,da var det nu enda bra den ble postet her :)

Ja Aud,hva skal du si til NNK?Hva med å si at det er logisk at hundene som er kommet til hunde himmelen får et kors bak reg nr,slik at alle som er inne for å sjekke ut opplysninger om stamtavler ser at hundene ikke lever evig :)

Nei ikke vet jeg,men tror ikke det skal være så vanskelig for NNK å forandre dette.

Det er nok ikke så vanskelig for NKK å fikse dette, men det krever at eierene melder inn om dødsfallene, om man da ikke gjør det slik at veterinærer som avliver hunder eller skriver ut dødsattest er pliktig til å sende inn informasjon om dette til NKK. På den måten slipper man jo være avhengig av andre eiere enn der hvor hunden dør stille og fredlig hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Aud spurte om hun var moderator, tror nok Aud får med seg så pass at hun enkelt ser hvem som er moderator eller ikke. Slik jeg tolket Auds innlegg var det en form for ironi rettet mot tuppetroll ...

Hm, ironi eller ikke, det er vel et spørsmål så lenge hun setter ett spørsmålstegn bak...?

Aud skreiv: For du er ikke moderator, er du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så vanskelig for NKK å fikse dette, men det krever at eierene melder inn om dødsfallene, om man da ikke gjør det slik at veterinærer som avliver hunder eller skriver ut dødsattest er pliktig til å sende inn informasjon om dette til NKK. På den måten slipper man jo være avhengig av andre eiere enn der hvor hunden dør stille og fredlig hjemme.

Det er faktisk slik at NKK ikke VIL registrere at en hund er død. Skjønner?

NKK vil rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ironisk spørsmål ja, som hun utmerket vet svaret på.

Humor og irioni er visst ikke helt velkomment her inne skjønner jeg.

da tar du nok feil... For her er plass til begge deler. :) Men det er vel heller hva som blir skrevet før ironien og humoren kommer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet ? Jeg ser ikke hensikten engang med at hunder skal være registert som døde i DogWeb... Om alle veterinærer skulle registrere inn alle hunder som blir avlivet, ville vel dette skapet enda større jobb for både veterinærer og NKK vil jeg tro. Enda mer papir som skal flyttes, og antakelig høyere priser for den som skal avlive hunden.... registreringsgebyr for død hund liksom... Og hva med de hundene som dør en naturlig død, som ikke er innom veterinæren for avlivning ? Det er vel ganske mange hunder det også... En slik registrering ville neppe blitt fullstendig uansett, så da er det like greit å la det være slik det er i dag.

De fleste skjønner vel også at hunder ikke lever evig og at en hund født i 1984 ikke lever i dag liksom. Dersom man er interessert i å vite om en hund fra eget oppdrett forstatt lever, så tar man vel kontakt med hundeeieren da - for opdretter har vel oversikt over hvem de har solgt sine hunder til ?

Men TRENGER ikke konstruere et problem bare for problemets skyld :)

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TRENGER ikke konstruere et problem bare for problemets skyld :)

Siri

Det er heller ikke konstruert noe problem for problemets skyld. Ikke av meg i hvertfall. Det er så enkelt som at man kan levere inn stamtavlen og skrive på et ark som man legger ved at *denne * hunden er død, evt. når den døde. Det er jo stort sett eieren som sitter på stamtavlen, og når eieren signerer dette papiret, så burde det ikke være noen tvil om at det er riktig det som står der, og det er en svært liten jobb for NKK å gå inn på reg. nr. og reg. at denne hunden ikke lever lenger. Det finnes også hunder som dør i svært ung alder. Så man kan ikke gjette seg til når en hund dør, evt. om den er i live. Og som oppdretter er i hvertfall jeg interessert i å vite hvem som er i live av mine avkom, og evt. hvor gamle de blir. Er ikke du interessert i det da Siri? du har jo hatt et kull du også, hvis jeg ikke husker feil. Eller har du jevnlig kontakt med alle valpekjøperne dine til hundene blir gamle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVORFOR skulle jeg ta meg bryet med å finne fram stamtavla på min hund og legge ved en eller annen lapp til NKK som forteller at hunden er død ? JEG ville sikkert gjort det om noen påla meg det, men hva med alle andre som har hunder rundt omkring ? Tror du virkelig det er så enkelt ? Jeg tviler sterkt på at fru Henriksen borti gata overhodet ville tenkt TANKEN engang på å gjøre dette når hunden er død...

Jeg ser fortsatt ikke hensikten med å vite at en hund er død eller i live - annet enn om det OGSÅ var registrert HVA hunden døde av... Det i seg selv kunne selvsagt vært interessant i avlsmessig sammeheng (men her har veterinærene av en eller annen grunn taushetsplikt), men bare å vite om hunden er død eller levende, nei det ser jeg ikke noe poeng i. Og OM jeg så skulle ønske å vite dette, kan jeg selvsagt bare ta kontakt med eier av hunden - eller for den del: jeg har såpass godt forhold til mine valpekjøpere at jeg tror de vil kontakte med dersom hunden må avlives eller dør en naturlig død.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVORFOR skulle jeg ta meg bryet med å finne fram stamtavla på min hund og legge ved en eller annen lapp til NKK som forteller at hunden er død ? JEG ville sikkert gjort det om noen påla meg det, men hva med alle andre som har hunder rundt omkring ? Tror du virkelig det er så enkelt ? Jeg tviler sterkt på at fru Henriksen borti gata overhodet ville tenkt TANKEN engang på å gjøre dette når hunden er død...

Jeg ser fortsatt ikke hensikten med å vite at en hund er død eller i live - annet enn om det OGSÅ var registrert HVA hunden døde av... Det i seg selv kunne selvsagt vært interessant i avlsmessig sammeheng (men her har veterinærene av en eller annen grunn taushetsplikt), men bare å vite om hunden er død eller levende, nei det ser jeg ikke noe poeng i. Og OM jeg så skulle ønske å vite dette, kan jeg selvsagt bare ta kontakt med eier av hunden - eller for den del: jeg har såpass godt forhold til mine valpekjøpere at jeg tror de vil kontakte med dersom hunden må avlives eller dør en naturlig død.

Siri

Nej, det er ikke så interessant bare at registrere om hunden er død, men registrerer man i tillæg hvornår hunden døde, vil man jo nå et stykke. Er det ikke nyttigt at vide, at 50% af registreret afkom efter en bestemt hund døde før, de fyldte 5år? Eller at 50% af alle (registrerede) hanhunde efter en bestemt hanhund døde 2-3år gamle? Men du har selvfølgelig ret i både, at det kan blive svært at få indhentet informationen, og at det havde været endnu nyttigere, hvis det også blev registreret, hvad hunden døde af.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde selvsagt vært helt supert om man fikk registrert slike ting i DogWeb - da hadde DogWeb blitt et langt mer interessant verktøy å bruke, men som sagt har jeg problemer med å skjønne hvordan dette skulle foregå mht hunder som dør.

Jeg kunne forøvrig godt støttet et forslag der veterinærer rapporterte om ulike funn/sykdommer og slikt, som kunne blitt registrert på DogWeb, men det KUNNE også resultert i at enkelte faktisk IKKE tok med hundene til veterinær dersom det var noe, bare for å ikke få det inn i "statistikken" sin...

DogWeb har sine helt klare begrensninger dessverre - ikke engang lydighets- eller bruksresultater ligger inne der. Jeg spurte en gang hvorfor ikke også disse resultatene ble registrert (slik som i SKKs hunddata) og fikk til svar at slike resultater IKKE ble registrert elektronisk hos NKK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, det er ikke så interessant bare at registrere om hunden er død, men registrerer man i tillæg hvornår hunden døde, vil man jo nå et stykke. Er det ikke nyttigt at vide, at 50% af registreret afkom efter en bestemt hund døde før, de fyldte 5år? Eller at 50% af alle (registrerede) hanhunde efter en bestemt hanhund døde 2-3år gamle? Men du har selvfølgelig ret i både, at det kan blive svært at få indhentet informationen, og at det havde været endnu nyttigere, hvis det også blev registreret, hvad hunden døde af.

fætter Vims

La oss vri litt på det da (jeg er jo ekspert i å vri på ting) :) Hva er poenget med å ha døde hunder registrert som levende? Hadde det ikke vært mere interessant når man kikket på hvem som langt bak i linjene å vite hvor gamle de ble? Gjerne også dødsårsak, men det tror jeg blir vanskeligere å få til, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss vri litt på det da (jeg er jo ekspert i å vri på ting) :P Hva er poenget med å ha døde hunder registrert som levende? Hadde det ikke vært mere interessant når man kikket på hvem som langt bak i linjene å vite hvor gamle de ble? Gjerne også dødsårsak, men det tror jeg blir vanskeligere å få til, dessverre.

Hvad er det du vrider på her Aud? Jeg er da ganske enig med dig og kan ikke se, hvorfor du skulle tro noget andet, ud fra det du siterer mig på. Har man fødselsdato og dødsdato, ved man hvor gammel hunden blev.

Jeg opfatter ikke hundene, som er registreret hos NKK som andet end fødte. Systemet indeholder ikke information om, hunden er død eller levende. Eller gør det? I så fald fortæl mig det, så jeg lærer noget i dag også.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad er det du vrider på her Aud? Jeg er da ganske enig med dig og kan ikke se, hvorfor du skulle tro noget andet, ud fra det du siterer mig på. Har man fødselsdato og dødsdato, ved man hvor gammel hunden blev.

Jeg opfatter ikke hundene, som er registreret hos NKK som andet end fødte. Systemet indeholder ikke information om, hunden er død eller levende. Eller gør det? I så fald fortæl mig det, så jeg lærer noget i dag også.

fætter Vims

Neida, det var ikke så mye vriing, mere en fleip fra min side. :P

Det er riktig, systemet har ingen informasjon om en hund er død eller levende, og det er jo der jeg gjerne vil ha en forandring. Det blir jo litt vanskelig å prøve å gjette seg til om en hund lever eller er død, hvis den ikke er 20 år da. :P

Jeg får høre med en som er litt høyere oppe i NKK om det kan la seg gjøre å forandre på rutinene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail ang dette jeg og. Da fikk jeg dette svaret:

Vi har ikke noe slik funksjon ennå. De blir registrert døde dersom de er brukt i jakt og er registrert som det. Ellers så blir de liggende i systemet vårt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe slik funksjon ennå. De blir registrert døde dersom de er brukt i jakt og er registrert som det. Ellers så blir de liggende i systemet vårt.

Å herlig... dette er jo et typisk svar fra NKK... intetsigende og lite oppklarende. Altså - hvordan blir de registrert som døde bare dersom de blir brukt på jakt ? Noen som kan forklare meg sammenhengen her ? Jeg skjønner rett og slett ikke hva det innebærer jeg... Dersom de er brukt i jakt, har dødd og er REGISTRERT SOM DØD ? Da HAR de jo et system for å registrere døde hunder da... er det noe jeg ikke skjønner her eller ?

Nå har jeg fått mange rare svar fra NKK jeg da... Jeg spurte nettopp om en fargekode som var brukt i DogWeb som jeg aldri har sett blitt brukt på min rase før - og spurte hva dette var ? Og fikk til svar at NEI, dette visste de ikke, jeg burde henvende meg til raseklubb eller oppdretter.... ehhhh... er det ikke NKK som "forvalter" kodene som legges inn i DogWeb liksom ?

ARGHhhh.... (nei jeg irriterer meg ikke nei jeg irriterer meg ikke nei jeg irriterer meg ikke)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,da var det nu enda bra den ble postet her :P

Ja Aud,hva skal du si til NNK?Hva med å si at det er logisk at hundene som er kommet til hunde himmelen får et kors bak reg nr,slik at alle som er inne for å sjekke ut opplysninger om stamtavler ser at hundene ikke lever evig :P

Nei ikke vet jeg,men tror ikke det skal være så vanskelig for NNK å forandre dette.

Er enig med et enkelt tegn for å markere døde hunder. Dette klarer de jo på de fleste andre sider hvor hunder står registrert.

Men NKK lever jo i sin egen lille boble, så hva som er logisk der, kan ta et lysår å finne ut av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlig... dette er jo et typisk svar fra NKK... intetsigende og lite oppklarende. Altså - hvordan blir de registrert som døde bare dersom de blir brukt på jakt ? Noen som kan forklare meg sammenhengen her ? Jeg skjønner rett og slett ikke hva det innebærer jeg... Dersom de er brukt i jakt, har dødd og er REGISTRERT SOM DØD ? Da HAR de jo et system for å registrere døde hunder da... er det noe jeg ikke skjønner her eller ?

Nå har jeg fått mange rare svar fra NKK jeg da... Jeg spurte nettopp om en fargekode som var brukt i DogWeb som jeg aldri har sett blitt brukt på min rase før - og spurte hva dette var ? Og fikk til svar at NEI, dette visste de ikke, jeg burde henvende meg til raseklubb eller oppdretter.... ehhhh... er det ikke NKK som "forvalter" kodene som legges inn i DogWeb liksom ?

ARGHhhh.... (nei jeg irriterer meg ikke nei jeg irriterer meg ikke nei jeg irriterer meg ikke)...

:P:P:P ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør - rent bortsett fra at det er "kjekt å vite" hvor mange hunder som er levende og hvor mange som er døde. Hva SKAL man bruke denne informasjonen til?

- Nå koster det flere hundre kroner å registrere en hund i NKKs register - en god del av disse pengene betales for å vedlikeholde et register, betale lønn og kostnader ved vedlikehold av databasen.

Hvem skal betale for å stryke disse hundene?

Og hva skal vi med et register som ikke under noen omstendighet kan bli tilnærmet likt korrekt?

Så sant det ikke blir lovpålagt (og knapt nok da, vil jeg formode) - vil vel et bittelite mindretall av norske hundeeiere sette seg ned og fylle ut et skjema om at hunden er avgått ved døden for å sende til NKK... Elektronisk kan det ikke gjøres særlig enklere heller, da nkk måtte registrert hver enkelt hundeeier som "bruker" til hver enkelt hunds data (ellers risikrerer vi jo at andre får vår hund erklært "død", og så står vi der når den skal delta på neste utstilling...)

Neida, jeg antar tanken var god den - men hvordan i allverden har noen tenkt at dette skal kunne gjennomføres i praksis. Utopi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør - rent bortsett fra at det er "kjekt å vite" hvor mange hunder som er levende og hvor mange som er døde. Hva SKAL man bruke denne informasjonen til?

- Nå koster det flere hundre kroner å registrere en hund i NKKs register - en god del av disse pengene betales for å vedlikeholde et register, betale lønn og kostnader ved vedlikehold av databasen.

Hvem skal betale for å stryke disse hundene?

Og hva skal vi med et register som ikke under noen omstendighet kan bli tilnærmet likt korrekt?

Så sant det ikke blir lovpålagt (og knapt nok da, vil jeg formode) - vil vel et bittelite mindretall av norske hundeeiere sette seg ned og fylle ut et skjema om at hunden er avgått ved døden for å sende til NKK... Elektronisk kan det ikke gjøres særlig enklere heller, da nkk måtte registrert hver enkelt hundeeier som "bruker" til hver enkelt hunds data (ellers risikrerer vi jo at andre får vår hund erklært "død", og så står vi der når den skal delta på neste utstilling...)

Neida, jeg antar tanken var god den - men hvordan i allverden har noen tenkt at dette skal kunne gjennomføres i praksis. Utopi...

Like enkelt som DNT gjør det med hestene kanskje?Meldeplikt for vetrinær eller slakter?Det har fungert der i alle år så jeg er litt forbauset over at det liksom skal være så vanskelig med hund...De færreste skyter da sin egen hund på tunet nå i disse dager og et tastetrykk fra vetrinæren er alt som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...