Gå til innhold
Hundesonen.no

Pomeranian som mister tenner i ung alder + øyespm.


Recommended Posts

Hei! Tenkte bare lufte noe for flere hundefolk med erfaring. Kanskje noen vet hva dette kan komme av?
Vi skal til veterinær (spesialist på hunde- og kattesykdommer) neste uke, men jeg forbereder meg litt.

Litt bakgrunn: Dennis er 6 år. Han er ikke en frisk hund fra før. Han har Alopeci X (Black skin disease), hatt blæresten (kalsiumoksalat), har en sjelden gang noen merkelige anfall som enten kommer av epilepsi eller muskelkramper av noe slag. De er milde, veldig sjeldne, og går fort over. Han har også iblant ymse smertesymptomer, som går over etter en 1-5 dager. Dette virker til å komme av muskelsmerter i rygg. CT av hode og rygg er tatt (egentlig hele kroppen), uten at det har vist noe feil.

Greia er jo at han nå nylig måtte trekke alle de nedre fortennene. Han har ikke hatt veldig dårlige tenner frem til nå, men da vi reiste til veterinær for å fjerne en kul (som viste seg å være cyste fra inngrodd hår), så så de at han hadde mistet en fortann nede, og resten var veldig løse. De anbefalte å trekke de, noe som ble gjort. Få uker (2?) senere hadde han mistet en fortann over. Og nå i det siste så jeg at han hadde mistet enda en tann (de små jekslene?). Dette er veldig merkelig for meg, siden han har hatt lite tannsten, og aldri har hatt tannkjøttbetennelse.
Jeg hører jo at pommen har dårlige tenner, men hvorfor skal han miste så mange tenner på så kort tid, uten at noe er galt i munnen? Er det noen som har opplevd noe lignende?

En annen ting jeg lurer på er jo om det er vanlig med brune flekker i øynene til hunder? Jeg vet jeg har sett dette hos andre hunder, men jeg synes jo det har blitt mer av det hos Dennis det siste året. Han er også noe rød i øynene i ny og ne nå i sommerhalvåret, mens han er aktiv. Mulig han ikke får i seg nok vann? Legger ved et bilde av de brune flekkene jeg prater om :)

Når det er sagt så er allmenntilstand helt normal. Han plages ikke av tenner eller øyne for den saks skyld.
Min teori er at noe er galt med stoffskiftet (selvom han ikke har andre symptomer) eller at han rett og slett bare er blitt gammel hund i ung alder (pga sykdom?). Men jeg vil veldig gjerne høre erfaringer, hvis noen skulle ha noe :)

post-7632-0-59013900-1438779478_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...