Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffe Rhodesian ridgeback. Tips?


Dachslys
 Share

Recommended Posts

Moren min har lenge ønsket seg ridgeback, og har nå endelig bestemt seg får å anskaffe en. Jeg skal hjelpe henne å finne valp, og lurer i den forbindelse på om det er noen av dere som kan gi noen tips i leting etter denne rasen? Hva bør jeg se etter hos en oppdretter som driver RR? Hva bør jeg være spesielt obs på?

Jeg føler jeg/vi har et ganske godt bilde på hva det å eie en RR innebærer, men del også gjerne erfaringer dere har med rasen!

Forslag til oppdretter tas også imot med stor takk. Vi ønsker en RR av afrikanske linjer med så lite jaktinstinkt som mulig. Moren min er veldig opptatt av utseende på hunden: hun ønsker en stor mørk rød hannhund, så vi er derfor på utkikk etter en seriøs oppdretter med mørke hunder.

Noen tips? smiley-embarassed.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye sykdom på rasen, men vær såklart obs på helsesjekker og gemytt. Sjekk også med oppdretter at de ikke avliver valper uten ridge (selv om det nå nok er enda mer uvanlig enn før). Ta gjerne en ridgeløs hund om dere ikke er utstillingsinteresserte.

RR har en del jaktinstinkt, og om du skal importere av afrikanske linjer må du forvente enda mer av det. Du vil nok finne lite av afrikanske hunder i Norden, jeg kommer ihvertfall ikke på noen som har importert hunder på en stund, og det er ganske bredt utvalg av avlsmateriale i Norden generelt. De nordiske hundene er forøvrig større enn rasen tradisjonelt, så om hun vil ha en stor hund med mindre jaktinstinkt så ville jeg gått for en norsk oppdretter.

Selv kan jeg anbefale Masithela ihvertfall. En av norges mest erfarne oppdrettere innen rasen og mange gode hunder. Hunting Pride har noen store hunder i sine linjer. Men uansett så ville jeg nok vært forberedt på jaktinstinkt. Om hun absolutt ikke vil ha det ville jeg gått for en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...