Gå til innhold
Hundesonen.no

MIniatyr Bull Terrier oppdrettere?


Veromob
 Share

Recommended Posts

Ref.min forrige tråd, eg heller mest mot mini bull siden det er den rasen eg har drømt om lengst av dei rasane eg vurderer at passer inn i mitt liv :)

Eg har sett på ein del heimesider, og funnet noen kull ettersom eg har sett på rasen lenge, men ønsker gjerne råd om oppdrettere og eventuelle kull, fødte eller planlagte som er å anbefale (Også anbefalinger om kven ein ikkje bør kjøpe av, sistnevnte sjølvsagt på pm). (Kan vurdere unghund eller voksen, om den er passer inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på relativ trygg grunn hvis du velger en norsk oppdretter. Vet om i allefall to kull nå (NordicBull og GladiatorBulls). Pass på at foreldrene er helsesjekket (PLL, hjerte, nyrer, hofter, albuer osv og ikke minst fri for allergi/hudproblemer). Så er det greit å se at man liker typen til foreldrene og er obs på høyde og bitt hvis det er viktig for deg med tanke på utstilling.

Er mange flinke oppdrettere i Sverige hvis det er aktuelt, men der er det flere å velge mellom og dertil flere mindre seriøse. Har sett et par tvilsomme annonser på Finn med valper til halvparten av normal pris eller tvilsomme polske aner.

Bare å sende meg PM hvis du lurer på noe spesifikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor det skal være spesielt trygt å kjøpe fra Norge.

Du bør være veldig nøye på helsetester, ikke bare hos foreldre, men lengre bakover. De bør være DNA- testa for pll, selv om det er DNA-test for pll bør de øyenlyses for det har dukket opp katarakt bla. De bør ha testet hjerte, patella og nyrer. Samt at det ikke foreligger hudproblemer.

Så bør du se på mentaliteten. Det avles i noen kombinasjoner på hunder som ikke har tryggheten og "pondusen" en bulle skal ha. Du bør også være bevisst på at noen buller kan bli maniske på enkelte ting.

Bruk tid på å bli kjent med linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor det skal være spesielt trygt å kjøpe fra Norge.

Grunnen til at jeg skrev at det er 'relativt' trygt å kjøpe av norsk oppdretter er jo at det er så få av dem og derfor enkelt å få en oversikt og sammenligne. Jeg kan fint være uenig i hvilke valg en oppdretter tar i forhold til avlen, men det behøver ikke være useriøst av den grunn.

Av flere punkter jeg ikke nevnte, så er gemyttet en selvfølge på linje med helse. Jeg har vært skånet fra å møte en minibulle som ikke har vært som en bulle skal, men det finnes nok! Alle vanlige forhåndsregler som å besøke oppdretter og hilse på hundene osv er såklart viktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skrev at det er 'relativt' trygt å kjøpe av norsk oppdretter er jo at det er så få av dem og derfor enkelt å få en oversikt og sammenligne. Jeg kan fint være uenig i hvilke valg en oppdretter tar i forhold til avlen, men det behøver ikke være useriøst av den grunn.

Av flere punkter jeg ikke nevnte, så er gemyttet en selvfølge på linje med helse. Jeg har vært skånet fra å møte en minibulle som ikke har vært som en bulle skal, men det finnes nok! Alle vanlige forhåndsregler som å besøke oppdretter og hilse på hundene osv er såklart viktig :)

Dette var ikke rettet mot konkrete oppdrettere. Men mini bullen er en forholdsvis ny rase i Norge og med et lite antall individer. De fleste parringer enn så lenge er mellom to importer eller hvertfall en import. Det vil si at man uansett må "ut" av Norge for å få bred kunnskap om foreldre og linjer.

Så bra at du ikke har truffet buller som ikke er som de skal, det betyr ikke at de ikke er der :)

Mini bullen er en fantastisk liten hund, men det er en vanskelig rase å orientere seg i og den har mange store utfordringer den står ovenfor rasemessig. Det gjør litt vondt i bullehjertet mitt dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...