Gå til innhold
Hundesonen.no

Havet drukner i plast (Sterke bilder)


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det er virkelig ikke noe strev, for noen, å kildesortere plast. Det skulle være helt åpenbart for alle at man kildesorterer plasten (og glass, og metall, og matavfall, og batterier!). Det er heller ingen unnskyldning at kommunen du bor i ikke har hentingsordning for plastavfall. Alle kommuner har gjenbruksstasjon, hvor man får levere sortert avfall gratis.
I dagens bekvemme liv her i Norge skulle det bare mangle at man gadd å ta ansvar for avfallet sitt! Avfall skal gjenvinnes, uavhengig av om det forurenser havet eller ikke. Vis interesse, spør kommunen hvordan de håndterer avfallet. Sett spørsmålstegn ved dårlige løsninger (deponi og langveis transport) og fortell dem hva du ønsker. Bidra til å minske forbruket, minske deponiene og øke gjenbruket.

Det skulle bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I tilfeller som dette gir jeg bare opp, hva vi gjør i Norge har absolutt ingen innvirkning på dette. Jeg tror vi heller må satse på noen av følgende løsninger:"

Jeg håper jeg misforstår deg: Du tror ikke at vi bare forsøpler vår del av verden? (Quote feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget, men som jeg sier: greit å ha litt realistisk syn på det. Hvordan skal en plastflaske (uten pant, for sikkerhets skyld) som jeg kaster i restavfallet mitt havne i havet? Hvordan havner plastikkposene mine i havet når alt går til renovasjonssenteret og søppelbehandling? :)

Jeg har jo svart på det i to innlegg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg misforstår deg: Du tror ikke at vi bare forsøpler vår del av verden? (Quote feil)

Hvilken kommune er det som ulovlig dumper avfallet sitt da? Hvis du eller @Marie kjenner til ulovlige dumpinger av søppel anbefaler jeg å kontakte politiet.

Elektrisk avfall, gamle biler osv sendes lovlig ut av landet, det er et politisk problem som må løses nettopp politisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger - mener du virkelig at generelt sett kan forbrukerne i Norge gjøre hva som helst, fordi det uansett bare er en dråpe i forhold til resten av verden? Det er helt greit å kjøre så mye bil som man bare klarer, fly så mye man har råd til, ikke sortere avfallet vårt og fortsette den sinnsyke kjøpefesten vi er en del av? Fordi det ikke nytter, så kan vi lempe all samvittighet over bord? For meg handler det om en etisk og moralsk forpliktelse ved å være menneske. Du gjør din del! Det redder ingen at jeg kjøper økologiske produkter eller klær fra en etisk bedrift - for lille jeg har ingen innvirkning i det hele tatt. Det vet jeg, det tror jeg alle vi vet. Men som et relativt oppegående menneske kan jeg jo ikke bare snu ryggen til og tenke skitt au, det nytter jo så lite - hva er vel vitsen? Og SÅ sitte og kritisere store selskaper o.l. som ikke drar sin del av miljølasset? Jeg synes man kan tenke to tanker på en gang her - både støtte opp om og fokusere på forskning, være realistisk og ikke flyte avgårde på en sky av ideologi og være helt naiv og blåøyd miljøforkjemper, men også være et bevisst individ som tar ansvar for seg selv og sine handlinger, og feier for sin egen dør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger - mener du virkelig at generelt sett kan forbrukerne i Norge gjøre hva som helst, fordi det uansett bare er en dråpe i forhold til resten av verden? Det er helt greit å kjøre så mye bil som man bare klarer, fly så mye man har råd til, ikke sortere avfallet vårt og fortsette den sinnsyke kjøpefesten vi er en del av? Fordi det ikke nytter, så kan vi lempe all samvittighet over bord? For meg handler det om en etisk og moralsk forpliktelse ved å være menneske. Du gjør din del! Det redder ingen at jeg kjøper økologiske produkter eller klær fra en etisk bedrift - for lille jeg har ingen innvirkning i det hele tatt. Det vet jeg, det tror jeg alle vi vet. Men som et relativt oppegående menneske kan jeg jo ikke bare snu ryggen til og tenke skitt au, det nytter jo så lite - hva er vel vitsen? Og SÅ sitte og kritisere store selskaper o.l. som ikke drar sin del av miljølasset? Jeg synes man kan tenke to tanker på en gang her - både støtte opp om og fokusere på forskning, være realistisk og ikke flyte avgårde på en sky av ideologi og være helt naiv og blåøyd miljøforkjemper, men også være et bevisst individ som tar ansvar for seg selv og sine handlinger, og feier for sin egen dør.

Nope, det er ikke det jeg mener overhodet.

Jeg mener følgende:

Tråden begynner med bilder av søppel i havet, og vi spør hverandre hva kan vi gjøre. Å svare "vi må sortere plastavfallet vårt bedre" er et feil svar, fordi det ikke har noe med bildene å gjøre. Bildene stammer fra søppeldumping i stor skala fra land fullstendig uten miljøansvar og HMS-regler. Vi i Norge er jäkla gode på å ha strenge regler for forurensning og forsøpling, en av de beste i verden. Derfor er det naturlig for meg å se på lokal sortering og slikt som hyggelig, trivelig og alt det der - men det stopper ikke bildene. See my train of thoughts? Spørsmålet er - hva kan vi gjøre. Stimulere forskning og kreativ tenkning :) Ta utdanninger som kombinerer ingeniørløsninger og kjemi. Som tenker logistikk og marin økologi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kommune er det som ulovlig dumper avfallet sitt da? Hvis du eller @Marie kjenner til ulovlige dumpinger av søppel anbefaler jeg å kontakte politiet.

Elektrisk avfall, gamle biler osv sendes lovlig ut av landet, det er et politisk problem som må løses nettopp politisk.

og skip med bla giftig avfall blir dumpet i uland. Ikke det at det har noe med sortering eller ikke,var bare litt rart at du mener det vi kaster her oppe ikke spiller noen rolle for resten av verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og skip med bla giftig avfall blir dumpet i uland. Ikke det at det har noe med sortering eller ikke,var bare litt rart at du mener det vi kaster her oppe ikke spiller noen rolle for resten av verden?

Jeg har da aldri sagt at alt vi kaster i Norge ikke spiller noen rolle for resten av verden. Jeg har til og med sagt at elektronisk avfall, biler og så videre (alt som eksporteres ut fra Norge) er et problem, men noe vi forbrukere ikke kan gjøre mye med annet enn å presse politikerene som godtar at bedrifter som åpner for "resirkulering" eller "donering av gammelt elektronisk materiale til afrikanske skolebarn" egentlig bidrar til å sende vanskelig håndterbart avfall til utlandet. Selvfølgelig er det et problem. Men denne tråden har bilde av plastikk-"øyer" i havet. DET er det vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har da aldri sagt at alt vi kaster i Norge ikke spiller noen rolle for resten av verden. Jeg har til og med sagt at elektronisk avfall, biler og så videre (alt som eksporteres ut fra Norge) er et problem, men noe vi forbrukere ikke kan gjøre mye med annet enn å presse politikerene som godtar at bedrifter som åpner for "resirkulering" eller "donering av gammelt elektronisk materiale til afrikanske skolebarn" egentlig bidrar til å sende vanskelig håndterbart avfall til utlandet. Selvfølgelig er det et problem. Men denne tråden har bilde av plastikk-"øyer" i havet. DET er det vi snakker om.

Vi forbrukere kan da vel gjøre mer enn å bare sette press på politikerne.... Hvis vi får ned vårt eget forbruk, av feks elektronikk, så vil det jo også være mindre avfall vi sender avgårde til andre land?

Det kan være verdt å tenke over om man må bytte ut sin iPhone 5 fordi det kom en 5s...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forbrukere kan da vel gjøre mer enn å bare sette press på politikerne.... Hvis vi får ned vårt eget forbruk, av feks elektronikk, så vil det jo også være mindre avfall vi sender avgårde til andre land?

Det kan være verdt å tenke over om man må bytte ut sin iPhone 5 fordi det kom en 5s...

Det er også sant :) Men der igjen har jeg lite tro på folks vilje til å skru ned forbruket - sånn som folk går mann over huse for å handle til jula nå. På søndag var det så gæærnt at 3 rundkjøringer her i Tromsø var fullstendig stillstand i pga milelange køer inn til kjøpesentere..... Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også sant :) Men der igjen har jeg lite tro på folks vilje til å skru ned forbruket - sånn som folk går mann over huse for å handle til jula nå. På søndag var det så gæærnt at 3 rundkjøringer her i Tromsø var fullstendig stillstand i pga milelange køer inn til kjøpesentere.... Tragisk.

Ikke glem hvordan folk hamstrer mat når butikken skal være stengt i tre dager.... Man skulle tru det var dommedag som stod for tur! Og hvordan går av skaftet når det er streik og man kanskje kan gå tom for en ingrediens man egentlig ikke brukes så ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også sant :) Men der igjen har jeg lite tro på folks vilje til å skru ned forbruket - sånn som folk går mann over huse for å handle til jula nå. På søndag var det så gæærnt at 3 rundkjøringer her i Tromsø var fullstendig stillstand i pga milelange køer inn til kjøpesentere.... Tragisk.

Det er jeg fryktelig enig i! Det er jo helt vilt hvordan folk ukritisk handler alt mulig rart, til og med uten å huske at de har det samme hjemme. Men er jo fint å vite at det faktisk ER noe vi som forbrukere kan gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...