Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Overta eldre gjeterhund

Recommended Posts

Hva er vanlig ved overtakelse av gjeterhund som er noen år gammel? Jeg tenker på prøvetid, hvis det viser seg at hunden ikke fungerer sammen med ny eier. Hva slags avtaler pleier dere gjøre ved salg av voksne hunder?

Ja, jeg mener selvfølgelig en ferdig trent og erfaren hund. Har sett hunder som ikke har fungert sammen med ny eier selv om denne har hatt erfaring i bruk av gjeterhund. Derfor lurer jeg på hvordan man løser dette? Hvis jeg nå kjøpte en hund til 40000 og det viste seg at den ikke fungerer hos oss fordi den er en "enmannshund". At den ikke adlyder våre kommandoer, og at den stikker av, sånn at vi ikke kan bruke den som arbeidshund. Er det vanlig med en prøvetid? Lurer på hvordan de som aktivt trener gjeterhund (på sau) for å selge ferdig trente hunder løser dette?

Aner ikke. Men kan jo tenkes at siden dem seller, så er kanskje ikke hunden så god.

Eller at man selv må jobbe med hund for å få den til å lystre. Tar jo litt tid å skape tillit.

Og folk trener kanskjje ulikt. Forige eier har kammandoer du ikke bruker. Eller har helt andre treningsmetoder.

------------------

Jeg ville funnet ut mest mulig om kommene hund. Spurt om å få tatt den på tur, eller få lov å ha den på prøve. Spør om han kan forklare hvordan han trener bikkja, og kanskje vise litt på sau. Har hunden noe den er flink til/sliter med når det kommer til sau. ?

Krev prøvetid, og over en uke. Noe annet ville jo vært blåst... 40.000 er mer enn bilen min koster. Som ble prøvekjørt og NAF-besiktiget..

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ugh 🤢 Heldigvis ingen av mine som spiser det, men de får jo verken luktet eller gjort fra seg når de ikke kan gå ut i veikanten. Langs en vei jeg gikk i dag var det minst en ruke per meter. Greit nok at man kan glemme pose en dag, men da går man i det minste tilbake ved første anledning og plukker opp. Og det at noen lar hundene drite midt i innkjørsler, ved inngangspartier eller under postkasser, - og ikke plukker det opp, - har jeg opplevd selv.  Lurer på hva som feiler folk egentlig.  
    • Jeg også... Har en hund som synes bæsj godt kan fungere som snacks  I tillegg til at det er ekkelt er jeg også redd for smitte. Og så ligger det så mye dritt langs veikanten, så til og med noen som hadde latt bikkja si gjøre fra seg rett utenfor trappa til noen uten å plukke opp. Hva er det med enkelte? 
    • Det er vel allmen kjent at det ikke lønner seg å være lojale mot banker og forsikringsselskap, med mindre man er LO-medlem. Vi bytter forsikringsselskap ca. annenhvert år. Vi har innbo, hus, bil, reise og ulykke (hundene kuttet vi etterhvert ut, vi har god nok økonomi og de er så gamle at premiene og egenandelene er skyhøye), og betaler litt over 10k i året. Det er nesten 50% mindre enn vi betalte like før vi flyttet. Jeg får vanligvis tilbud fra 2-3 selskaper, og presser de så hardt jeg kan på pris. Og så har vi noen som utgår pga. tidligere dårlig erfaring (Gjensidige). Akkurat nå har vi veldig bra avtale med Tryg gjennom NITO, men får se hvor lang tid det går før de setter opp prisene...
    • Ja, forsikringsselskaper er ofte utsugere. Noe sier meg imidlertid at vi ikke helt får den riktige forklaringen her. At hundens alder på hund skulle påvirke bilforsikringen kan umulig stemme. Da blir jo konseptet totalkunde helt meningsløst. Om det er slik så er i alle fall Gjensidige strøket for evig og alltid. Uansett, bra han skiftet!  Det avhenger av så mye. Kjørelengde, bilmodell, bosted, kasko, kasko+ feks. Men det er enorme forskjeller fra selskap til selskap. Med fri kjørelengde varierte tilbudene fra ca 17 000 til over 50 000 (før bonus) da jeg kjøpte bil sist. Og det var 25 000 mellom billigste og nest billigste.
    • AN er jeg forbannet på alle som ikke klarer å plukke opp etter hundene sine. Håper bikkjene deres tråkker godt i sin egen dritt og drar det inn i hele huset før eierne oppdager det. 🤬
  • Nylig opprettede emner