Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella


ipadda

Recommended Posts

Har endel spørsmål angående patella.

Er det like arvelig som hd?

Hvilke huner BØR aller helst sjekkes for patella?

Hvordan kan en hund med foreldre som er fri for patella likevel få patella?

Er det andre ting en arv som spiller inn i et tilfelle av patella?

Juppjupp, jeg vil vite alt :) Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hund med Patella :)

Patella er en sykdom som er arvelig, i hvertfall hos cavalieren.

I min eldstes tilfelle er han 1 av 6 valper i samme kull som har sykdommen. Både mor og Far er testet fri for sykdommen og alle hans søsken er testet fri. 2 av søstrene har gått videre i avl og har ikke gitt det videre enn så lenge.. :)

Hos cavalieren ligger sykdommen på alle linjer og i alle gener. Selv om man avler på frie hunder kan det hende innimellom at man får et individ etter flere generasjoner. Hvorfor det skjer vet man ikke, men man fortsetter å ha i regelverket at alle hunder skal sjekkes før de brukes i avl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig at patella er arvelig :) Patella er navnet på kneskåla.. :)

Lidelsen dere mener heter patella luxasjon (PL), altså at patella (kneskåla) ikke holdes på plass som den skal (den luxerer altså).

Etter hva jeg har forstått er dette en lidelse med uviss arvelighet, som HD, og at man tross å avle på frie individer i flere generasjoner får avkom med lidelsen.

Hva jeg har forstått er det ikke nødvendigvis synlig på grad 1, men det spørs jo hvor observant man er på symptomene. Typiske symptomer er hinking, og mange småhundeiere skjønner ikke at dette er et symptom. Hunden trenger ikke vise smerte eller problemer (annet enn hinking/ujevnhet i bevegelsene i blant) selv ved grad 3. Men noen er tydeligere enn andre.

Om det er en miljøfaktor inne i bildet i tillegg til det genetiske vet jeg ikke, men jeg vil anta det, som med HD. PL finnes på de aller fleste små raser, og disse bør derfor sjekkes. Noen raser har det som avlskrav, andre ikke, men jeg ser ikke hvorfor ikke alle små hunder/hunder fra raser der det er påvist PL skal sjekkes. PL er jo ikke bare aktuelt å vite for avl, det har mye å si for bruken av hunden også.

En muskulert og trent hund har bedre patellastatus enn en utrent/umuskulert hund, fordi musklene er med å stabilisere kneskåla. En hund med grad 1 kan altså trene det bort i flere tilfeller. Jeg vet om en chihuahua som trente bort grad 2 (fra underernært og utrent til velfødd og veltrent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...