Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffer som en idiot ved passering av andre hunder!


Jeanettee

Recommended Posts

Jeg har en tibetansk spaniel på 18 mnd, han har oppført seg kjempe fint på turer ved passering av andre hunder tidligere, men nå i det siste er han blitt helt idiot når vi går fordi andre hunder. Bjeffer og drar i båndet.. Har prøvd å ta han litt når det skjer men han bryr seg ikke i det hele tatt bare fortsetter å bjeffe og dra i båndet.

Kan det hende det har noe med alder og gjøre? Vil dette roe seg etterhvert?

En annen ting jeg også lure på om det kan ha noen sammenheng med at vi ikke har vært på hundeklubben på fellestreff på mange mnd? Om det kanskje kunne lettet saken om vi tok oss en tur dit på onsdagen?

Eller vet dere om en måte å trene dette bort, vet dere om en tekninkk som er brukanes?

Alt mottas med stoooor takk, da jeg ikke aner hva jeg skal gjøre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallefall ikke ta han, det blir han ikke bedre av! Jeg vil anbefale kindereggøvelsen, det var det eneste som fungerte på den forrige hunden min (ja vi prøvde det meste). http://www.canis.no/gensider.php?gid=102

Jeg vil tro at det hjelper å gå på hundeklubben ja- jeg ville bedt de andre om å ikke la sine hunder komme bort til din, og så ville jeg trent kindereggøvelsen. Det var sånn jeg trente med forrige hunden min, og det var veldig greit å begynne med den treningen på hundeklubben, for hunden min var mye tryggere der, han visste at ingen av hundene der kom bort til oss, og da slappet han mer av :icon_redface:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :icon_redface: Det eneste som er vanskelig på hundeklubben er at alle hundene er løse og det er som regel 20+ stykker der. Men vi ska prøve å trene hjemme fra i morgen av også skal mammaen min passe en hund denne uka som hunden min ikke har hilst på før så da går det jo kanskje ann å prøve med at den står litt unna og øve på kontakt treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han hatt noen ubehagelige opplevelser med andre hunder i bånd? Den lille familihunden her hjemme er lik når hun er i bånd. Hun har blitt angrepet av løse hunder og skremt av store hunder, og med det kjører hun angrep er beste forsvar.

Er hun løs kunne hun ikke brydd seg mindre, så er han redd? og da er det å TA han veldig lite konstruktivt.

Et tips kan være å få bekjente med hund til å være "statister" når dere trener på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var engang tidlig i sommer en hund som sto i bånd i hagen når vi gikk forbi og båndet til hunden som sto i hagen sleit og den løp etter oss, men han ble ikke fysisk skadet men kanskje noe psykisk? Den lille terriern var virkelig ute etter å ta han så jeg løftet min hund opp, noe jeg vet jeg ikke burde for da kan kanskje ting bli verre men viste ikke hva jeg skulle gjøre ettersom eiern ikke var i nærheten.

Ang det å ta han var det kanskje litt teit skrevet, gjør han ikke noe vondt eller noe, bare prøver å holde han igjen ved å sette foten min foran han.

Har prøvd litt på denne kinderegg øvelsen hjemme i stua og i hagen, ser ut til å gå bra da :icon_redface: men det er bare det å få kontakt ute da, det er ikke like lett. Men skal prøve en dag til uka og få mamma og hjelpe til med passeringstrening ettersom at hu passer en hund denne uken.

Hva gjorde dere med deres hund? Når den blir sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt prøvd litt av alt. Det som har fungert er å unngå hunder mens det øves og trenes,altså ikke, løpe bort når en ser en hund eller ikke lufte hunden, men der det er mulig fåmer avstand mellom hundene gå ut i grøften, eller ut på jordet så de ikke MÅ gå direkte mot hverandre. Godbit når hun ser andre hunder,gå med kontakt o.l

MEN desverre så sender enten hunden ut noen sære signaler eller så er hun et utpreget offer når hun er i bånd, for hver gang det går bedre har hun blitt angrepet av svære svarte hunder,det være seg hundersom sliter seg, hopper ut av hager, kommer fra ingensteds fra, så hun har alltid fått bekreftet at andre hunder vil ta henne når hun er i bånd.

Nå deler hun på dagtid hundegård med rottweileren min og går ofte tur med oss, så hunder hun kjenner er ikke farlige og skumle men fremmede hunder er som regel ikke så kule.

Så gode råd er vel ikke så mange her ettersom vår trening har blitt avbrutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg passet ei tispe som alltid bjeffet i møte med andre hunder både i bånd og mens hun var løs. Det jeg gjorde da var å korrigere henne med en gang jeg så hun ble fiksert på hunden som kom mot oss. Så fikk jeg henne til å sitte rolig, mens den andre hunden passerte og korrigerte hver gang hun prøvde å bjeffe. Var hun flink å satt rolig uten å bjeffe roste jeg henne mye. Passet også på å rose henne når hun fokuserte på meg istedet for den andre hunden, og aldri ha stramt bånd når hun møtte andre hunder. Stramt bånd trigger ofte atferden til hunden hvis den er nervøs, usikker og stresset i møte med andre hunder. Med andre ord viste jeg henne da at jeg ikke godtar den oppførselen og at det er ikke noe å bry seg om når andre hunder passerer. Etter en uke sluttet hun med bjeffingen mot andre hunder. Fikk også god hjelp av hunden min som er godt sosialisert og veldig stødig i gemyttet. Merket at når jeg gikk tur med de sammen bjeffet hun aldri. Så jeg tror bjeffingen kom av usikkerhet da hun er veldig dårlig sosialisert. Mens sammen med min hund følte hun seg trygg og hadde da ikke noe behov for å bjeffe. i tillegg til at hun stolte på meg som leder.

Nå er hun tilbake hos eieren og bjeffer som en gal :aww:

Merker at de aldri korrigerer henne når hun gjør det, men lar henne holde på... I tillegg får hun lite sosial omgang, lite stimuli og tur som sikkert påvirker atferden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...