Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops?


Charlotte<3

Recommended Posts

Hei alle sammen :ahappy:

Jeg lurte på om det er noen her som har erfaring med hunderasen mops?

for når jeg skal flytte for meg selv har jeg utrolig lyst på en! men jeg lurte da på om noen kunne fortelle meg litt om denne rasen? er det noen problemer jeg må være oppmerksom på? og er det noe dere likte/liker ekstremt godt med å ha en mops?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :ahappy:

Erfaring med rasen har jeg i massevis. Mops er en rase som finner på mye rart, det er en rase som ikke krever så altfor mye. Mopsen betegnes ofte som en "enmannshund", da den har lett for å knytte seg veldig til en person. (kanskje den som fôrer og går mest tur :ahappy: ).

Noen mopser kan vise tendenser til mat aggressivitet ovenfor hverandre, dette er noe jeg selv ser på våre mops (min søster og jeg har åtte stk tilsammen) men vi har for det meste greid å trene dette bort.

Det er noe hudproblemer og luftveisproblemer på rasen, samt patella. Her i Norge er det dessverre ingen krav på å helseskjekke mopsen før den går i avl, men om du velger en seriøs oppdretter vil jeg ikke tro dette blir noe problem.

Ellers så er mops en gøyal rase som jeg anbefaler alle som har lyst på en virkelig kosete hund med masse godlyder. (de grynter, snøfter og kan "prate" endel)

Jeg kommer nok alltid til å ha mops i mitt liv, da det er en fantastisk rase som sjarmerer flesteparten veldig lett på en eller annen måte.

Om du virkelig går videre med dette å skaffe deg mops anbefaler jeg deg å gå via : www.mopsen.no eller og PM meg (jeg er med som varameldlem i styret)

Mvh Synnøve :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann :D

Erfaring med rasen har jeg i massevis. Mops er en rase som finner på mye rart, det er en rase som ikke krever så altfor mye. Mopsen betegnes ofte som en "enmannshund", da den har lett for å knytte seg veldig til en person. (kanskje den som fôrer og går mest tur :flowers: ).

Noen mopser kan vise tendenser til mat aggressivitet ovenfor hverandre, dette er noe jeg selv ser på våre mops (min søster og jeg har åtte stk tilsammen) men vi har for det meste greid å trene dette bort.

Det er noe hudproblemer og luftveisproblemer på rasen, samt patella. Her i Norge er det dessverre ingen krav på å helseskjekke mopsen før den går i avl, men om du velger en seriøs oppdretter vil jeg ikke tro dette blir noe problem.

Ellers så er mops en gøyal rase som jeg anbefaler alle som har lyst på en virkelig kosete hund med masse godlyder. (de grynter, snøfter og kan "prate" endel)

Jeg kommer nok alltid til å ha mops i mitt liv, da det er en fantastisk rase som sjarmerer flesteparten veldig lett på en eller annen måte.

Om du virkelig går videre med dette å skaffe deg mops anbefaler jeg deg å gå via : www.mopsen.no eller og PM meg (jeg er med som varameldlem i styret)

Mvh Synnøve :hyper:

Tusen hjertelig for svaret! Flotte tips! da skal jeg se mer p åden linken du ga meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men det hadde aldri falt meg inn å kalt gryntinga eller snøftinga til mopsen for en "godlyd". Også litt begrunnelse: senest i går hadde klassen min med seg hundene sine på skolen (går hundelinja på Natur), og hun ene har altså en mops. Vi gikk ca 10min bort til en gresslette, satt oss ned der (hundene lå i skyggen) og hadde én innkalling i løpet av en times tid. Så gikk vi 10min tilbake. De neste to skoletimene lå mopsen og gryntet og peste. Eier og venninnene hennes fniste av han, og kalte det noe sånt som nettopp godlyder. :flowers: Dette er visst nok en mops som er i god kondisjon og fint takler en lang tur over fjellet..

Ellers tviler jeg ikke et sekund på at mopsen er en flott rase med en uvanlig sjarmerende personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bestevenninnen min har 2 mopser, begge hannhunder. De har en fantastisk personlighet, det skal ingen ta fra dem. Begge går glimrende overens med alle andre hunder og mennesker. Den gryntinga som blir nevnt vil ikke jeg heller kalle godlyd.. Men det er nok en vanesak. De snorker skikkelig også. Men selv om vi kanskje synes det er forstyrrende, legger ikke eierne merke til det engang. Så man blir vel vant til det.

Men... De sliter veldig når det er varmt. Skal ikke gå mange meterne før de sliter veldig med pusten. Og så er det jo en del sykdommer man må være klar over da. Blant annet hud (neserynken må holdes tørr og ren) og øyne er vel ekstra utsatt.

Men de er absolutt herlige hunder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men det hadde aldri falt meg inn å kalt gryntinga eller snøftinga til mopsen for en "godlyd". Også litt begrunnelse: senest i går hadde klassen min med seg hundene sine på skolen (går hundelinja på Natur), og hun ene har altså en mops. Vi gikk ca 10min bort til en gresslette, satt oss ned der (hundene lå i skyggen) og hadde én innkalling i løpet av en times tid. Så gikk vi 10min tilbake. De neste to skoletimene lå mopsen og gryntet og peste. Eier og venninnene hennes fniste av han, og kalte det noe sånt som nettopp godlyder. :blink: Dette er visst nok en mops som er i god kondisjon og fint takler en lang tur over fjellet..

Ellers tviler jeg ikke et sekund på at mopsen er en flott rase med en uvanlig sjarmerende personlighet.

Nå er denne gryntingen svært varierende fra hund til hund, har selv en mops som grynter, snøfter og peser VELDIG lett,e mens jeg også har hunder som kun lager disse lydene når de er svært oppspilte og boffer og grynter litt.

Så kondisjon og avl spiller litt inn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt inntrykket av de aller fleste mopser er trivelige hunder med godt gemytt, men det skal ikke stikkes under et stol at mange sliter med å få puste, spesielt i varmt vær. Jeg har selv vært på tur med en rimelig veltrent mops og fra turens første oppoverbakke hørtes det ut som den hadde et alvorlig astmaanfall som varte hele turen. Det var ille å høre på. Turstien gikk i opp og nedover bakker, noen bratte og noen slake på en fin sommerdag i skogen. Med på turen var det en annen brakykefalisk rase med lengre snute og den hadde ikke pusteproblemer.. Det finnes raser som er friskere, mer funksjonelle og er like søte som mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...