Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed, en av verdens vakreste hunderaser


Wheaten terrier

Recommended Posts

Ihvertfall etter min mening, synes de er utrolig flotte og vakre hunder!!!

Men hvordan er de? I forhold til trening, knytter de seg til folk, gemyttmessig, bjeffer mye?

Og spør vel helst lazita, siden det er hun som har Samojed her inne, men om andre oså kan svare eller har erfaringer med rasen, så gjerne det :)

Og røyter de mye? Og det er vel en huskytype (?), så hvordan er den i forhold til andre dyr og med å stikke av og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, bjeffing ja det hører til rasen spesielt når de blir giret.

Røyting, selvfølgelig det er jo hund med mye pels som ikke kal klippes så ja de røyter mye 2 ganger i året(tisper mere enn hannner).

trening, noen sier de er vannskelig å nå langt med i dresur for de er vannskelig å trene, eneste problemet som gjør at vi ikke har satset på det med Aiwa er bjeffingen når hun gires opp, ellers så er hun lettlært så det holder.

samojdene er en rase som er avlet frem for å holde seg til flokken så ja skulle tro de liker eierene sin og familien de bor med ja(det gjør i hvertfall vår samojed).

gemyttet helt topp, hadde det ikke vært for at vår har hd så hadde hun fått valper for 1 år siden.

i forhold til andre dyr?? samojeden er en gjeterhund, vår samojed har hilst på både sau og kyr uten problemer(ble omringet av hen haug med oksekalver en gang og det eneste hun gjorde var å snuse på dem og bjeffe på dem når de ble for nærgående og nesten trakket på henne, da begynnte hun å gjete dem litt for å få dem vekk faktisk.

Aiwa kan vi gå med løs der vi selv tør å ha henne løs, og hun stikker ikke av. en gang satt huni hundegården mens vi gikk på butikken og når vi kom hjem ca 2 timer sener så lå hun utenfor gatedøren og var bare overlykkelig for at vi kom hjem(altså brutt seg ut for å prøve å komme seg inn i huset).

Grunnen til at vår samojed ikke stikker vet jeg ikke(blir jo aldri kvitt henne jo :DBare tuller. ) men tror det har noe med det at rasen ble avlet frem som en familiehund som skal holde seg med flokken og ikke vandre vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Samjoden vår er verdens herligste! Vanskelig å beskrive uten å ilegge henne menneskelige egenskaper.

Hun bjeffer sjelden inne, men når hun er ute i hagen og kjeder seg. Hun finner seg i det meste. Legger seg ned på teppet sitt om jeg sier "kom skal vi kilppe negler". Hun er ikke så veldig lydig og stikker av om hun får los. Men så skal det sies at hun ikke har hatt noe særlig oppdragelse. Skikkelig kose og sofahund som krever å få være familiens midtpunkt. Får hun ikke nok oppmerksomhet, så får du høre det!

Vi skulle ha valper på henne men hun hadde stilleløpetid da vi skulle parre henne, så da fant vi aldri ut av hvilken dag vi skulle parre de #-o

Anbefaler virkelig rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samjoden vår er verdens herligste! Vanskelig å beskrive uten å ilegge henne menneskelige egenskaper.

Hun bjeffer sjelden inne, men når hun er ute i hagen og kjeder seg. Hun finner seg i det meste. Legger seg ned på teppet sitt om jeg sier "kom skal vi kilppe negler". Hun er ikke så veldig lydig og stikker av om hun får los. Men så skal det sies at hun ikke har hatt noe særlig oppdragelse. Skikkelig kose og sofahund som krever å få være familiens midtpunkt. Får hun ikke nok oppmerksomhet, så får du høre det!

Vi skulle ha valper på henne men hun hadde stilleløpetid da vi skulle parre henne, så da fant vi aldri ut av hvilken dag vi skulle parre de #-o

Anbefaler virkelig rasen!

Stikker hun av???

Aiwa stikker ikke av om så hjorten står rett forran nesen på henne og skulle hun finne på å rusle etter dem såkan jeg bare si Nei! og Kom hit! så snur hun og kommer tilbake(pinglehunden løper jo ikke etter de forbaskade kattene som markere seg utenfor huset en gang :? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun stikker av! På hytta hvor det er en del storvilt i skogen kan vi ikke ha henne løs. Samme gjelder i oslomarka. Hun er skikkelig tøff om dagen' date=' men litt mørkeredd :roll:[/quote']

Vi har hjort i hagen av og til vi men hun løper ikke etter dem 8) snille jenten er redd de store skummle dyrene hun.

Mørkeredd ja det er Aiwa også, løper ikke ned i skogen om ikke noen av de andre hundene gjør det hvis det er mørkt ute. Lurer på om det er normalt for samojedene jeg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har også samojed. Ei nydelig tispe på 6 år. Kan jo forsøke å svare på noen spørsmål.

Bjeffing; Vår bjeffer nesten aldri. De eneste gangene hun bjeffer er hvis hun graver i hundegården eller hvis hun værer vilt oppi skogen. Men det skal sies at bjeffinga kom litt lettere etter at vi begynte med klikkertrening.

Lydighet: Hun er ei kjempegrei jente. Hun har 2. premie på LP1, og det er alltid jeg som har gjort feil slik at hun ikke har fått bedre premie. Sukk.. Men lydigheta går kjempegreit. Lettrent og elsker klikkertrening.

Hun stikker aldri av selv om vi har henne løs.

Hun er nesten helt på grensen med hensyn til høyde. 55 cm.

Når det gjelder røyting så er hun ikke så ille. Merker det selvfølgelig, men hårene er såpass store og tunge at det er ikke noe problem å få det bort. Ikke slik som med kattehår som flyr i lufta og setter seg fast i alt av stoff. Men det skal sies at vi har hatt kjempemye problemer med pelsen som vi enda ikke har funnet ut hva kommer av.

Zita knytter seg til alle i familien, men aller mest til far i huset. Kan vel ha noe med å gjøre at han har gått mest tur med henne, og det er han som er flinkest å fore henne ved matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er deres tispe da?

Aiwa er akkurat 53cm og mangen dommere synes hun er alt for stor :D  lurer på omj eg skal be dem lese standarden neste gang de sier det #-o

Vår er litt stor tror jeg. Iallefall større enn mange hanner vi har møtt. Men vanskelig å forstå seg på dommerne for hun har fått både hp og beskjed om at hun er for stor og ikke rasetypisk... Skal måle henne når jeg skal hjem på besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor høy er deres tispe da?

Aiwa er akkurat 53cm og mangen dommere synes hun er alt for stor ;) lurer på omj eg skal be dem lese standarden neste gang de sier det #-o

Målte Frida i dag. Hun er 58 cm! [-X Og da er det ikke så rart vi synes alle andre samojedtisper er så små :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte Frida i dag. Hun er 58 cm! [-X Og da er det ikke så rart vi synes alle andre samojedtisper er så små :P

He he he ja hun er nokk en smule stor for rasen da ja, for å si det sånn det nytter ikke å stille den damen for en finsk dommer ihvertfall.

Jeg kødder ikke når jeg skriver at på første NKK utstillingen vi var på med samojeden så leitet dommeren etter testikklene i sikkert overt ett minutt ;) og alle som satt langs den ene kortsiden rundt ringen var folk vi kjenner å alle satt å fniste og smålo og brøt ut i et solid latterbrøl når jeg kom ut av ringen og sa at dommeren hadde til slutt gått bort til skriveren og sagt at denne hannhunden har vekren testikkler eller annet hannhunder har litt lengre fremme :P:P . Ringsekretæren bare svarte oppgitt men det er jo en tispe jo. det var den første finske dommeren vi har stilt for og alle de 3/4 andre finske dommerene vi har stilt for sier hun er for stor og ser ut som en hannhund(så finske dommere styrer jeg langt unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...