Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på hund med c hofte/albue...


PsychoLynx

Recommended Posts

Guest Dratini

Men hvor ofte forekommer HD på en side i forhold til AD? Noen fortalte en gang at AD forekommer meget sjeldent på bare en side, og at det da var nesten alltid en skade som forårsaket dette. Noen som veit om det stemmer?

I forhold til AD kan jeg ikke uttale meg, da min rase som oftest ikke røntges på albuene. Men i vårt første kull har vi hunder som har disse hofteresultatene (av 9 valper): A/D, A/C, A/C. Av disse så er det den med A/D som har noe forkalkninger.

Når det er snakk om avl på C (albuer eller hofter), så er det vel "enklest" å se mot Schäfer, der er det tillatt med C, men da mot en hund som er fri (om jeg ikke husker helt feil, mulig raseklubben har endret sine regler siden sist jeg tittet). Dette er jo ikke en rase som har "genetisk liten base"...

Ser man på Breton, så er vel kravet (via NKK) at de kun har kjent HD-status. De bruker Hip-Quality som beregningsverktøy, mer om det her. Raseklubben innførte HQ som verktøy fordi utelukkelse av Breton med HD (avlest av NKK) gjorde at rasen mistet mye av sine jaktegenskaper (har jeg blitt fortalt av peroner i det rasemiljøet).

Edit: av de 161 som er røntget for AA/AD så er det 1 stk D og 2 stk C, resten er røntget A. Ingen tilfeller av AD/AA siden 2002 (to av hundene er født i 2000 og den siste i 1995, de er i "slekt" med hverandre på forskjellige måter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...