Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Diskusjon ang Nordenstam hundeskole læringsmetodikk

Recommended Posts

Nordenstam bruker ikke godbiter i sin trening, med mindre han er sikker på lederskapet ovenfor hunden (at hunden ikke jobber for godbiten, men for han). Videre mener han at godbiter kun bør brukes i trening av en trener som klarer å belønne til rett tid, så ikke man blir sett på som en dott og en fòringsautomat. Det er altså lederskapet som er i fokus.

www.nordenstam.no

Lykke til sier bare jeg:p Fjern den "fysiske påvirkningen" så skal vi se hvilke resultater Nordenstammerne oppnår;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare sånn til deres opplysning: Det er Astrid som har skrevet det, jeg bare klistra tråden for henne :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen
Om Nordenstam hundeskoles læringsmetodikk

Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet.

Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker. Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes. Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser.

Nordenstam bruker ikke godbiter i sin trening, med mindre han er sikker på lederskapet ovenfor hunden (at hunden ikke jobber for godbiten, men for han). Videre mener han at godbiter kun bør brukes i trening av en trener som klarer å belønne til rett tid, så ikke man blir sett på som en dott og en fòringsautomat. Det er altså lederskapet som er i fokus.

www.nordenstam.no

Ok la oss se litt på Nordenstam`s "treningsfilosofi"

"Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet."

En primærforsterker er da i positiv læringsøyemed knyttet til et primærbehov. Flokk er for hunden et primærbehov og derfor er lek og kjærtegn en primærforsterker. Problemet er at det ikke er så lett å fange atferd eller bit av en atferd med den type primærforsterker. Det blir veldig upresist og egner seg til å forserke hele øvelser fremfor ørsmå delmomenter. man går også lett glipp av gjentagelseseffekten man har med en liten godbit. Svisj, så er den svelget og hunden er straks klar for en ny. Jeg bruker lek og flokk som primærforsterker men da først og fremst til å opprettholde en kjede med atferder.

Hunder er verdens største egoister og vil aldri jobbe kun for å tilfredstille sin(e) eier(e). Det er en myte.

"Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker."

Dette blir egentlig ikke så galt i og med at hunder vil kun lære hva som lønner seg for dem og her brukes flokkfunksjon som forsterker og det lønner seg å ha en god flokktilhøringhet. Men igjen er dette en upresis måte å belønne små delatferder. Da er det egentlig bare godbiter som duger.

"Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes."

Vel her sklir det litt ut og dette henger ikke sammen.

Fysisk påvirkning er det samme som enten positiv straff, eller i sin mildeste form en hjelper som hunden bli avhengig av. Man ender opp med en hjelpeavhengig hund eller den reagerer av frykt for konsekvensene.

"Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser."

Jeg kjenner Nordesnams treningsfilosofi like godt som han selv da jeg har jobbet med filosofien i 25 år. Jeg kjenner enhver liten stein på den stien. det er faktisk en grunn til at jeg har endret filosofi og lokking og bestikkelser? Heldigvis sier jeg at hunder lar seg bestikke. Det er årsaken til at de i det hele tatt lærer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingar, jeg la ikke ut denne tråden for at folk skulle kommentere eller lage debatt. Det var et ønske fra en bruker fordi det også er klistret en tråd om klikkertrening.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingar' date=' jeg la ikke ut denne tråden for at folk skulle kommentere eller lage debatt. Det var et ønske fra en bruker fordi det også er klistret en tråd om klikkertrening.[/quote']

he he jeg regner da med at man på et debattforum kan føre debatt?

Okke som inlegger skriker etter å bli kommentert. Det står også fritt fram å kommentere klikkertreningeen for de som ønsker det.

Om inlegget bare ble lagt ut som generell info og at debatt ikke var ønskelig, burde det stått det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vicky

åhhh! du gir deg aldri du! dette la vi ut for at folk som ikke vet hva Nordenstam er skulle kunne lese det og se hva det var. OG du har ikke nødvendigvis rett fordi du har holdt på i flere år vettu. Og du trener ikke akkurat verdens mest vanskelige rase heller da.. prøv med en Kerry blue terrier, eller en Chow. Jeg har stor respekt for deg, men ikke den tonen din "jeg har alltid rett".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vicky
Om Nordenstam hundeskoles læringsmetodikk

Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet.

Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker. Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes. Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser.

Nordenstam bruker ikke godbiter i sin trening, med mindre han er sikker på lederskapet ovenfor hunden (at hunden ikke jobber for godbiten, men for han). Videre mener han at godbiter kun bør brukes i trening av en trener som klarer å belønne til rett tid, så ikke man blir sett på som en dott og en fòringsautomat. Det er altså lederskapet som er i fokus.

www.nordenstam.no

forresten det siste du skrev på slutten var veldig bra Julie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D Jeg har alltid beundret ståpå viljen din. Den skal du ha ros for og for at du er en dyktig hundefører og en god representant for kjekk ungdom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med en parson jack russel som er trent 100% positivt da?? Aldri blitt sagt nei til aldri blitt tatt på noen som helst måte? VIl du ha tro på positv trening?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men litt saklig da..Det handler ikke om å ha rett eller ikke rett. Jeg påpeker bare læringslovene og de er ikke mitt påfunn så da må du heller gå til moder natur og si deg uening i dem! Jeg føler meg i alle fall ikke kompetent til å gjøre det :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Hva med en parson jack russel som er trent 100% positivt da?? Aldri blitt sagt nei til aldri blitt tatt på noen som helst måte?"

Det vil jeg gjerne se selv. Være tilskuer på hele prosessen. Hadde vært veldig interessant :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har da mange terriere som er klikkertrente i klubben vår. Prinsippene er jo de samme, så det handler ikke om man har gjeterhund eller terrier her

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vicky
"Hva med en parson jack russel som er trent 100% positivt da?? Aldri blitt sagt nei til aldri blitt tatt på noen som helst måte?"

Det vil jeg gjerne se selv. Være tilskuer på hele prosessen. Hadde vært veldig interessant :D

helt 100% enig! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Hva med en parson jack russel som er trent 100% positivt da?? Aldri blitt sagt nei til aldri blitt tatt på noen som helst måte?"

Det vil jeg gjerne se selv. Være tilskuer på hele prosessen. Hadde vært veldig interessant :D

det hadde vært grei skuring det. Om man ikke får til læringen, så gjør man det feil. Terrier er da hund som lærer etter nøyaktig de samme kriterier som alle andre? jeg har hatt hundrevis av elever som påstår at klikkertrenig, nei det funker ikke på min hund. tro meg sier de jeg har prøvd, men det blir bare tull. Når jeg så går inn og ser hva de egentlig har gjort, så har de gjort det feil..alle som en uten unntak. Moralen er..begge filosofier virker...om man gjør det rett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vicky

det hadde vært grei skuring det. Om man ikke får til læringen, så gjør man det feil. Terrier er da hund som lærer etter nøyaktig de samme kriterier som alle andre? jeg har hatt hundrevis av elever som påstår at klikkertrenig, nei det funker ikke på min hund. tro meg sier de jeg har prøvd, men det blir bare tull. Når jeg så går inn og ser hva de egentlig har gjort, så har de gjort det feil..alle som en uten unntak. Moralen er..begge filosofier virker...om man gjør det rett.

tren en Chow opp til elite med gode poengsummer da :D eller en kerry blue. det krever sitt. Og jeg er enig i akkurat det: det finnes ingen dårlig hund, kun dårlig trener. og la meg bare si igjen, jeg har stor respekt for deg, men ikke den "jeg vet alt" holdningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
og la meg bare si igjen, jeg har stor respekt for deg, men ikke den "jeg vet alt" holdningen.

Det er ikke noen "jeg vet alt" holdning, men læringslovene, og ingen kan endre på de :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vicky
Kjenner dere hverandre? Hvem er så denne Ingar? Så ingen presentasjon av han heller. :D

han er en fra Canis. Søk på nicket Ingar, så får du opp hvem det er.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjenner dere hverandre? Hvem er så denne Ingar? Så ingen presentasjon av han heller. :D

Jeg kan i hvert fall si at han har mer erfaring med begge metodene enn noen andre jeg vet om :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spør PerOlav på canis da hvilke metode han bruker på den tsjekkoslovakiske ulvehunden (ja jeg VET jeg har stava feil :oops: ) sin. Tviiiiler sterkt på at han bruker nordenstam. Og det er ikke akkurat en lett rase heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor gidder du å analysere det ut i det ville blå? Dette er bare en beskrivelse av filosofien! Godta at ikke alle sverger til Frolic og klikker, akkurat slik jeg godtar at ikke alle assosierer med mine metoder - det er lov! I hvert eneste innlegg skriver du at du kjenner Nordenstam filosofien bedre enn ham selv og 25 års erfaring og bla bla bla - Javel, det betyr at DU har funnet en metode som DU ønsker å praktisere. At du har fått en åpenbaring innen trening betyr ikke at alle andre må følge deg og Karen Pryor, eller ukritisk begi seg inn i klikkerverden fordi da trener du positivt og er hvertfall ingen mishandler - noe mange bruker som argument. Klikker ER IKKE fasiten på alt, og jeg er mildt sagt drittlei av (billedlig forklart) å få kastet klikkerbokser og læringspsykologi-sitater etter meg. Dette gjelder ikke bare deg ingar, men også mange andre. Jeg har stor respekt for de som trener klikker, og jeg forventer samme respekten igjen. Som sagt - dette gjelder flere enn deg.

Ok la oss se litt på Nordenstam`s "treningsfilosofi"

"Foretrukne positive forsterkerer ved Nordenstam Hundeskole er sosialt relatert, gjennom bruk av stemme, kjærtegn, og lek. Hvor eierens føringer stiller ham i sentrum for all aktivitet."

En primærforsterker er da i positiv læringsøyemed knyttet til et primærbehov. Flokk er for hunden et primærbehov og derfor er lek og kjærtegn en primærforsterker. Problemet er at det ikke er så lett å fange atferd eller bit av en atferd med den type primærforsterker. Det blir veldig upresist og egner seg til å forserke hele øvelser fremfor ørsmå delmomenter. man går også lett glipp av gjentagelseseffekten man har med en liten godbit. Svisj, så er den svelget og hunden er straks klar for en ny. Jeg bruker lek og flokk som primærforsterker men da først og fremst til å opprettholde en kjede med atferder.

Hunder er verdens største egoister og vil aldri jobbe kun for å tilfredstille sin(e) eier(e). Det er en myte.

"Hundeeierne lærer hvordan de kommuniserer direkte med hunden ved å bruke seg selv som den primære forsterker."

Dette blir egentlig ikke så galt i og med at hunder vil kun lære hva som lønner seg for dem og her brukes flokkfunksjon som forsterker og det lønner seg å ha en god flokktilhøringhet. Men igjen er dette en upresis måte å belønne små delatferder. Da er det egentlig bare godbiter som duger.

"Manglende reaksjon på eiers signal, rettes med en fysisk påvirkning som justering for hunden. Slik at hunden ledes inn i det ønskede mønster, som straks belønnes."

Vel her sklir det litt ut og dette henger ikke sammen.

Fysisk påvirkning er det samme som enten positiv straff, eller i sin mildeste form en hjelper som hunden bli avhengig av. Man ender opp med en hjelpeavhengig hund eller den reagerer av frykt for konsekvensene.

"Dermed oppnår hunden hundeeieren et ekte forhold i samhandling med sin hund. En samhandling som ikke er basert på lokking og bestikkelser."

Jeg kjenner Nordesnams treningsfilosofi like godt som han selv da jeg har jobbet med filosofien i 25 år. Jeg kjenner enhver liten stein på den stien. det er faktisk en grunn til at jeg har endret filosofi og lokking og bestikkelser? Heldigvis sier jeg at hunder lar seg bestikke. Det er årsaken til at de i det hele tatt lærer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan moderatorene stenge denne tråden slik at ingen får kommentert mer? *ta meg selv i nakkeskinnet for at jeg kommenterte selv*

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Nye innlegg

    • Først vil jeg bare si at Yoloomg’s innspill er bra! 🙂 Kommer med noen tilleggskommentarer. 
        At hunden går bort til besøkende først (litt usikker på om det er det du mener?) er ikke uvanlig . Hvis hunden alltid ‘velger’ å gå til andre enn dere, kan det bety at han er usikker på dere. 
        At hunden knurrer er bra. Det er mye verre med hunder som hopper over advarsels/ si ifra biten og går direkte over på angrep. Straffer man hunden for knurring, legger man opp til at den før eller siden gir opp å prøve å si i fra at dette liker jeg ikke/ vil ikke/ gå bort og biter for å bli forstått. Kort sagt man bør IKKE straffe en hund for at den knurrer!  Blir man selv / andre senere bitt, har man kun seg selv å takke.  Mine knurrer stadig hvis jeg flytter dem fra en stol der de ligger. Helt normalt,  jeg ville heller ikke like å bli tvangsflyttet på. Jeg løfter/ flytter hunden rolig bort og reagerer ikke på noen måte på at den knurrer.  Husk at hunder leser både kroppsspråk og sinnstemninger veldig bra, ergo bør du faktisk ikke være sint /irritert når hunden knurrer ved flytting fra stol f.eks. Legg vekk tanken på at hunden er ‘bortskjemt’ , trassig eller aggressiv, den prøver bare å gi utrykk for misnøye på den måten den kan. 
        Barn skal ALDRI få lov å løpe etter hunder( særdeles ikke små hunder) , eller ‘fikle’ ( litt usikker på hva du legger i begrepet?) Det er veldig viktig at man lærer barna at hunden skal respekteres. Trekker hunden seg unna , ligger i ro en plass eller knurrer, så SKAL hunden få være i fred. Små hunder er oftere usikre på barn enn større, rett og slett fordi de enten har dårlige erfaringer med barn eller blir usikre på barns uforutsigbare oppførsel. Når det er sagt, det kan fungere utmerket med små hunder og barn men det betinger at foreldrene er sitt ansvar bevisst og sørger for at hunden blir respektert.   Kjefting, straff og burbruk gir ikke noe godt grunnlag for et godt forhold.. I mange tilfeller forstår rett og slett ikke hunden hvorfor det kjeftes/straffes og hunder forstår slett ikke bur som oppdragelsesmetode. Det eneste du oppnår er at hunden blir usikker på deg og det er selvsagt ikke noe grunnlag for tillit fra hundens side. 
        At hunden er uinteressert i deg når det skjer noe interessant er helt normalt. Tenk deg at du er i byen med en venninne. Hun snakker om  hva hun har gjordt i dag. Du følger med helt til det skjer ett eller annet uvanlig ikke langt unna dere. Overser du det og følger med på hva hun snakker om? 
        Alle levende vesener er egoistiske i den forstand at de selvsagt er mest opptatt av hva som gavner dem selv. ( unntak finnes i bl.a noen insektsamfunn) Noe annet ville ikke være logisk.. 🙂 Hunden har ingen grunn til å være ‘takknemmelig’ ovenfor dere. Regner med at han ikke kom til dere av egen fri vilje? 
        Hunder kan ikke ‘ha det for godt’ dette er et utdatert syn som dessverre henger igjen hos mange. Man får ikke en  bra hund av å oppdra den strengt og med mye nei og fy.. 
    • Må han være der? Om dere ikke har mulighet til å hente ham hjem før, be de sørge for at barnet lar hunden være i fred! Jo mer han blir utsatt for ubehagelige erfaringer med barn, jo mer øker risikoen for at han forsvarer seg og før eller senere biter. Og da er det ikke barnet som får skylda... Hvordan de behandler ham er ikke så veldig viktig, så lenge han har det bra der. Hunder skjønner forskjell på regler ulike steder. Hos oss har hundene for eksempel lov å være i sofaen, men ikke hos mine foreldre. Men det ER viktig at de også forstår hvilke grenser han har og at han må få føle seg trygg. Litt avhengig av barnets alder kan rom deles av med kompostgrinder mellom hund og barn, eller at barnet rett og slett får beskjed om at hunden er off limits. Når han og dere har blitt tryggere på hverandre kan dere jobbe med tilvenning til barn, men jeg ville jobbet med utryggheten hans og tilliten mellom dere først og fremst. I det store og hele bør dere unngå de situasjonene der han knurrer. Han bør ikke koses/hilses på når han holdes fast, hilsing skjer på gulvet (evt. sofa/benk om han har lov til det). Unngå å ta ham fysisk bort fra steder han ikke skal være, lær inn en ned-kommando eller god innkalling, og bruk det. I de situasjonene du ikke forventer at han skal knurre men han gjør det, så må du prøve å se hva han opplever som ubehagelig. Etterhvert vil du lære deg å unngå situasjonene før det går så langt at han knurrer - da har han sannsynligvis vært ukomfortabel en stund allerede. Det at han blander kommandoer kan ha flere årsaker. For det første er ordene sitt, ligg og rygg ganske like. Prøv å lære inn øvelsene på nytt, med kommandoene sitt, dekk og bakover? Legg gjerne på håndtegn også, så han skjønner konteksten litt bedre, ihvertfall en stund.
    • @Moderator; er det mulig å flytte de innleggene som handler om kryssningsprosjektet over i en egen tråd? :)
    • Skjønner! Nå er han hos svigers, og de har et barn. Der er han til søndag. Får ikke kontrollert så mye om hva som skjer der (selv om vi har sagt fra før om hvordan vi vil ha det). De tenderer nok å se på ham som et menneskebarn og behandler han deretter. Tror dere ikke det vil gå greit? Når det gjelder knurring, hvordan kan jeg reparere dette? Tips til metoder? Min hund blander ofte begrepene sitt, ligg og rygg, skjønner ikke hvordan det er mulig  
    • Jeg vil anbefale et kurs i hundespråk, rett og slett. Når dere greier å lese hunden og se når han er utrygg kan dere gjøre noe med det, og slik vokser tilliten. Det er deres jobb å gjøre at han føler seg trygg og glad. Hvis det har vært mye kjefting, masing og timeout så kan det påvirke forholdet. Et tillitsforhold mellom dere må bygges opp gjennom samarbeid, og at dere tilrettelegger for at han skal føle seg trygg. Det betyr ikke å bære ham til enhver tid, men å gi ham plass, og avstand til barn og andre ting han er ukomfortabel med. Og så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å lese boken "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Arne Aarrestad - eller enda bedre om dere bor i Rogaland, gå et kurs med Siddis hundeskole.
  • Nylig opprettede emner

×