Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gå å legg seg"


Turnip

Recommended Posts

Jeg ser nå at komandoen "gå å legg seg" kan være en nytting ting for Mike å lære nå.

Tanken er at han skal gå å legge seg i senga si og slappe av når jeg ikke vil ha han oppå meg inne (med tanke på når vi har besøk osv.)

Hvordan kan jeg lære inn dette? Vil han ta dette som noe negativt,straff etc?? Blir jo negativt for han å gå fra "flokken" og legge seg på plassen sin (selv om sengen hans står 3 meter fra der vi oppholder oss)

Noen tanker rundt dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dårlig gjort, så lenge han kan se dere og følge med på hva dere driver med.

Og veldig veldig nyttig. Kaos må legge seg når jeg lager mat, elles soser han i bena mine og det orker jeg ikke, og på jobb er det noen ganger viktig at han ligger der han skal, og ikke kommer borti noe.

Også greit at hunden ligger på plassen sin, litt unna, når dere spiser (hvis ikke han kan ligge PENT og ROLIG under bordet e.l.), når det ringer på og dere skal åpne, og når dere vasker gulv, f.eks.

Go, det er ikke det vanskeligste å lære bort.

Jeg er ikke klikker, og begynte rett å slett med å gi ham belønning når han la seg ned på teppet sitt. Etterhvert la jeg på en "bli - LIGGE" og fortsatte å gi små godbiter. Løste opp ganske raskt i starten slik at han ikke vente seg til å reise seg opp og surre fordi jeg plutselig ikke var der mer. Så lærte han gradvis å ligge lenger, og jeg bruker ikke "bli" kommandoen (vi har ikke den helt inne heller, og vil ikke vanne den ut i en sånn husbruks-situasjon), men LIGGE, med mindre det er helt krise og han ikke MÅ bevege seg (En gang vi hadde knust glass over hele gulvet f.eks.). Nå blir han liggende stort sett, men kan finne på å komme tassende, og det er helt ok, da ber jeg ham nesten alltid legge seg igjen slik at JEG kan hetne ham når JEG vil.

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjorde var å gå en tur først så hun ble sliten. Så har jeg en kurv i stua hvor hun kan få med seg nesten all aktivitet. buret står også åpent så om hun vil gå dit så kan hun gjeren gjør det. men nå har hun jo skjønt hva kommando "legge seg" betyr da.

Startet me å legge henne i kurven og la til "legge seg". Om hun reiste seg opp eller gikk ut la jeg henne ned igjen på akkurat samme plassen med ny komando legge seg. var sikkert oppe "50" ganger av godstolen for å ta henne med tilbake å legge henne ned på akkurat samme plass. Å til slutt lå hun der. Veldig greit nå når besøk kommer, eller jeg syns hun trenger å slappe av litt uten å sitte helt oppi meg med å si legge seg. Også når jeg f.eks skal spise, vaske hus o.l.

veldig greit å ha legge seg som ett eget kommando ord og.. Legger merke til at noen bruker dekk på det å "legge seg,slappe av" og som trener da lydighet ved siden av hvor og dekk blir brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...